handdator

Visa fullständig version : Oljefilter byte på 1,4TSI?!



VWR18
2007-12-17, 12:54
Va på vag idag och skulle köpa oljefilter, till min förvåning fick jag nått som såg ut som filtret vi hade till polen i somras, ett pytte litet cylinderformat pappfilter för den ringa summan av 187Kr!!!

Förstår att det är ett insatsfilter, säkert för miljöns skull. Är det någon som bytt ett sådant, krävs det specialverktyg?

Mini_me
2007-12-17, 12:59
Troligen en 32mm eller 27mm hylsa...sen är det bara att rocka...glöm inte o-ringarna som följer med!=)

rolex
2007-12-17, 14:52
Precis, filterhuset sitter framtill uppe till vänster om motorn. Lossa försiktigt med 32mm hylsa så hinner oljan i filtret rinna tillbaka ner i tråget. I med nya filtret i huset och en ny o-ring, sen är det bara att skruva dit igen.
Filtret ser litet ut men om du skulle klä av ett vanligt metall filter så är nog inte innanmätet så mycket större.
OBS! Jag upptäckte att i instruktionsboken står det att 1,4TSI motorn rymmer 5,6 liter, helt galet !!!! Skall vara cirka 3,6 liter.

VWGolIV
2007-12-17, 16:56
OBS! Jag upptäckte att i instruktionsboken står det att 1,4TSI motorn rymmer 5,6 liter, helt galet !!!! Skall vara cirka 3,6 liter.

Varför står det då 5,6 liter ?

VWR18
2007-12-17, 17:27
Precis, filterhuset sitter framtill uppe till vänster om motorn. Lossa försiktigt med 32mm hylsa så hinner oljan i filtret rinna tillbaka ner i tråget. I med nya filtret i huset och en ny o-ring, sen är det bara att skruva dit igen.
Filtret ser litet ut men om du skulle klä av ett vanligt metall filter så är nog inte innanmätet så mycket större.
OBS! Jag upptäckte att i instruktionsboken står det att 1,4TSI motorn rymmer 5,6 liter, helt galet !!!! Skall vara cirka 3,6 liter.

tryckfelsnisse måste ha varit framme i din bok, för i min står det 3,6 ialla falla.
Olja och filter är nu bytt!