handdator

Visa fullständig version : Tappat bakhjul spindeln gick av.



dieselrules
2007-12-17, 07:27
Hej!

Tappade bakhjulet på min 93:as golf diesel. Spindeln gick rakt av så både hjul och bromstrumma åkte ut i skogen. Har aldrig varit med om detta. Frågan är har en golf II ståendes är det samma spindel på den????


Mvh
Peter

R.Grönberg
2007-12-17, 08:33
Hej!

Tappade bakhjulet på min 93:as golf diesel. Spindeln gick rakt av så både hjul och bromstrumma åkte ut i skogen. Har aldrig varit med om detta. Frågan är har en golf II ståendes är det samma spindel på den????


Mvh
Peter


är det trummor på den med så ska du nog ta isär att och kolla, risken är stor att det är samma faktiskt.

Lillen
2007-12-17, 14:15
Hej!
Tappade bakhjulet på min 93:as golf diesel. Spindeln gick rakt av så både hjul och bromstrumma åkte ut i skogen. Har aldrig varit med om detta. Frågan är har en golf II ståendes är det samma spindel på den????

Är det trummor skall det gå.
Axeltappen är skruvad på bakaxeln så den går att byta.
Du kan ta hela bakaxeln eller bara axeltappen.
Inte mycket skiljer om det är trummor på båda modellerna.

Manny
2007-12-17, 14:39
Jag tappade nästan bakhjulet på min mk3 vento -98. Oerhört spännade må jag säga, bilen svängde lite som den själv ville...
Men det berodde på att lagret hade skurit. Bytte hela axeltappen och trumman till en bättre beggad från en golf på skroten. Funkade ypperligt efter det...

R.Grönberg
2007-12-17, 16:57
Byt bara axeltappen om det ser fint ut bakom alltså.
bort med trumman och bromsarna sedan sitter den i 4st skruvar. väldigt smidigt att byta.

Köpt en golf för ett tag sedan där förra ägaren hade kört av bakaxlen i fästet där du skruvar axeltappen, alltså bakaxlen gick av. Inte rostig, var väl utmattad lr något

dieselrules
2008-01-04, 07:20
Tack för tipsen. Har bytt tapp tog från en -84 som jag har. Nån tidigare ägare har varit där och gjort något dumt. Det fanns nämligen nästan inget fett i lagren och koppen var helt rentorkad. Kollade även andra sidan. Då jag lyfte upp bilen gick hjulet så tungt så jag kunde inte snurra det för hand. Men det gick att rädda, plockade isär allt och smörjde upp det så nu är allt ok.
Mvh
Peter