handdator

Visa fullständig version : 500 mil....



outrunner
2007-12-16, 16:15
Hej på er i julruschen.

Har nu kört 500 mil med min Jetta TSI-07 och kan säga att jag så långt är mycket nöjd med det mesta.
Finns dock 2 saker som ej är så bra.
Det ena är däckljudet. Trots odubbade vinterdäck så låter det alldeles för mycket på grova underlag.
Har läst mycket tester o provkörningar och även kört andra modeller i vw-koncernen som är baserade på samma bottenplatta och konstaterar att detta "problem" finns på alla.
Frågan är då varför? Denna konstruktion har ju funnits i flera år och borde inte vw har kommit tillrätta med detta? De borde ju veta om det.
Min gamla bil, en bora-01 var mindre känslig för olika underlag.
Fast dom säljer ju rätt många bilar ändå så detta är nog inte så prioriterat.

Den andra saken som ej är så bra...är att ibland verkar det som om kompressorn inte riktigt är på alerten.
Har för mig att någon här hade samma sak på sin golf Tsi.

Nu är ju bilen inte inkörd än så detta kanske försvinner.

Men annars e de rätt kul att skoja med volvo-ägare och fråga om deras förbrukningssiffror......
De tror jag skojar när jag nämner mina....de lever ju oftast i den förvissningen om att volvo är spjutspetsen vad gäller bilteknologi...

70-90-110 -väg jämt fördelat....9 mil.....0,51 liter per mil.

1440 kg , 205/55-16 däck.....

Ska ha ner den under 0,5 när den e inkörd....faktiskt riktigt kul att köra FAST man kollar förbrukningen.
Chassiet, styrning....växellåda....allt e tiptopp.
Lite mer ljudisolering bara så....

P.

ovredsson84
2007-12-16, 17:30
Grattis/lycka till med den..

Kan tänka mig att det ljudet är irreterande, spec på rent ny bil, där man sällan hör massa andra ljud...

Ny tycker jag att du får slänga upp någon bild, e ju inte ofta man har någon som äger jetta tsi -07...

onk
2007-12-16, 18:05
Noterade oxå det när jag provkörde några olika golf femmor i höstas.
Jäkligt fina invändigt och sköna att köra men allt förslogs av däckljudet.

Kul att den drar så lite iaf, dieselklass på dom siffrorna;)

Fredrick
2007-12-16, 19:49
Reagerade också på detta när jag köpte min MKV GTI, men nu stör det mig inte längre.

Just en GTI får man väl leva med lite däckljud då det är sportfjädring och lågprofildäck som original.

Har fått ner min GTI i 0.7 liter/milen på en hel tank med blandad körning, inget en volvo klarar av precis..

Joda
2007-12-16, 20:46
Jag tror att vägljudet kommer av att dagens bilar är så styva i karosserna och hjulupphämhningarna. Allt för att väghållning etc ska bli disktinkt och bra. Många bilar säljs med breda däck och låg profil original. Inte konstigt att vägljud letar sig upp i kupén.

Givetvis gör däckvalet mycket också. Mina dubbade vinterdäck (15" Nexen) är MYCKET tystare än min sommaräck (Goodyear hydragrip 15"). Kan inte begripa varför man ska köpa dyra däck ;)

/Johan

rolex
2007-12-16, 21:49
Kul att hör att du är nöjd med din bil och TSI motorn. Är det 140 eller 170 hk
modellen ?
Kör själv en GT -07 och är mycket nöjd med bilen och fram för allt motorn , men håller med om att den har lite för mycket däcksljud. En liten grej det här med bränsleförbrukningen, kolla den inte bara med färddatorn utan tanka upp och mät den på några fulltakningar och med trippmätaren. De flesta färddatorer tycks ha en förmåga att vara lite optimistiska och kan behöva justeras. Min GT visade 10% för lite i snittförbrukning men den är nu justerad och visar i stort sätt rätt. Är en mycket enkel procedur för din bilverkstad att justera den, koppla upp bilens dator och sen finns det en kanal ( tror det var 17) där man kan justera färddatorns snittförbrukning i steg om 1% upp eller ner. Min visade 100% när vi kopplade upp den och justerades till 110% för att visa rätt. Bör vara ett garantijobb om den visar mer en 10% fel tycker jag.
Min GT drar med dubbade 205/55-16 i blandad körning cirkus 0,66 l/mil. På sommardäck 0,71 -0,72 men då kör jag i och för sig ganska lugnt.
Lycka till med nys bilen.

Fredrick
2007-12-16, 22:06
Kul att hör att du är nöjd med din bil och TSI motorn. Är det 140 eller 170 hk
modellen ?
Kör själv en GT -07 och är mycket nöjd med bilen och fram för allt motorn , men håller med om att den har lite för mycket däcksljud. En liten grej det här med bränsleförbrukningen, kolla den inte bara med färddatorn utan tanka upp och mät den på några fulltakningar och med trippmätaren. De flesta färddatorer tycks ha en förmåga att vara lite optimistiska och kan behöva justeras. Min GT visade 10% för lite i snittförbrukning men den är nu justerad och visar i stort sätt rätt. Är en mycket enkel procedur för din bilverkstad att justera den, koppla upp bilens dator och sen finns det en kanal ( tror det var 17) där man kan justera färddatorns snittförbrukning i steg om 1% upp eller ner. Min visade 100% när vi kopplade upp den och justerades till 110% för att visa rätt. Bör vara ett garantijobb om den visar mer en 10% fel tycker jag.
Min GT drar med dubbade 205/55-16 i blandad körning cirkus 0,66 l/mil. På sommardäck 0,71 -0,72 men då kör jag i och för sig ganska lugnt.
Lycka till med nys bilen.

Så en GTI med sommardäck (225x45 - 17) FSI Turbo drar alltså mindre än TSI motorn, dessutom så har min motor 200hk!

Känns som jag gjort ett bra modellval.. :)

rolex
2007-12-16, 22:22
Så en GTI med sommardäck (225x45 - 17) FSI Turbo drar alltså mindre än TSI motorn, dessutom så har min motor 200hk!

Känns som jag gjort ett bra modellval.. :)

Det har du absolut gjort. Nu är det dock lite svårt att jämföra blandad körning då det är olika mix av antal kallstarter osv. Ville med mitt inlägg bara påpeka att man inte alla gånger skall lita på färddatorn....och att jag är nöjd med förbrukningen på min bil. Kan också berätta att vi även har en golf -99 1,6
100hk som vid samma typ av körning på sommaren också drar cirka 0,72 l/mil,
då är jag ialla fall nöjd med att GT'n drar lika mycket.
Jag tycker det är toppen att både GT och GTI går att köra så snålt i förhållande till sina prestanda.

adis
2007-12-16, 22:56
Här är de siffror som bilarna är typade med:

Golf GT 140hk
9,5 L/100 KM I STADSTRAFIK
5,7 L/100 KM VID LANDSVÄGSKÖRNING
7,1 L/100 KM VID BLANDAD KÖRNING

Golf GT 170 hk
9,7 L/100 KM I STADSTRAFIK
6,0 L/100 KM VID LANDSVÄGSKÖRNING
7,3 L/100 KM VID BLANDAD KÖRNING

Golf GTI 200hk
10,7 L/100 KM I STADSTRAFIK
6,2 L/100 KM VID LANDSVÄGSKÖRNING
7,9 L/100 KM VID BLANDAD KÖRNING

PS. Min Passat har gått 498.5 mil så att i veckan borde 500 mil passeras ;-)
Jag kollar inte varje gång jag tankar hur mycket den har dragit med jag skulle gissa så drar den blandat snarare 0.9 l/mil än 0.82 l/mil. Det är som andra säger, blandat körning kan skilja sig mycket från officiella mätningar.

Passat TFSI 200hk
11,3 L/100 KM I STADSTRAFIK
6,4 L/100 KM VID LANDSVÄGSKÖRNING
8,2 L/100 KM VID BLANDAD KÖRNING

Fredrick
2007-12-16, 23:03
Bara att vara glad då att min GTI drar hela 0.9 L/100km mindre än vad den är typad för.

DPC
2007-12-17, 07:54
Vill bara flika in att bränsleförbrukningen till stor del varierar beroende på hur långa sträckor man kör, även om all körning är blandad. Nya motorer som uppfyller Eu4 gör av med massor av bränsle första halvmilen, varför förbrukningen är väldigt beroende på körsträcka. På min GTI kan den blandade förbrukningen skilja upp till 1 l/100 km beroende på om jag kör 1 eller 2 mil per körtillfälle för en tank.

rolex
2007-12-17, 14:59
Vill bara flika in att bränsleförbrukningen till stor del varierar beroende på hur långa sträckor man kör, även om all körning är blandad. Nya motorer som uppfyller Eu4 gör av med massor av bränsle första halvmilen, varför förbrukningen är väldigt beroende på körsträcka. På min GTI kan den blandade förbrukningen skilja upp till 1 l/100 km beroende på om jag kör 1 eller 2 mil per körtillfälle för en tank.

Helt rätt. Tycker att man skall lära känna sin egen bils bränsleförbrukning så kan man annvända den som en indikation på om något blir galet med tiden.

Jag tycker vi alla skall vara nöjda med bensinförbrukningen med tanke på hur bra, roliga, "snabba" och snygga bilar vi har.

Marcus
2007-12-17, 16:47
Har du någon bild på den här trevliga Jettan? :)

outrunner
2007-12-17, 17:32
Hej igen.

Har kollat med tankningar vs färddatorn och det verkar stämma.

Ska väl tillägga att det inte är några problem att komma över 0,9 l/mil heller....

Och att visst måste man verkligen köra snålt om det ska lyckas köra på en halvliter, men vitsen som jag ser det är att det är möjligt.

Det är 140 hästars versionen jag har.
så 95 oktan går alldeles utmärkt att köra på(uppmätt med 95)
Har provat med 99 för att se om det gjorde någon skillnad men tror att det isåfall borde vara högre yttertemperatur(sommar) för att märkas....om det nu alls gör det.
Men det skulle väl vara mest på segdragningen det skulle märkas.

Foto...finns men vete tusan hur man fixar in det här...

Den e svart pärleffekt, individualpaket, skitsnygg så länge den inte är skitig...

P.

TSI-Danne
2007-12-17, 18:02
Hej peter!

Hur ter sig din vil när kompressorn iinte är allert? har själv en 07:a golf tsi som jag inte är nöjd med. i mellan åt så går bilen jätte bra och bland är de som att allt vad överladdning heter försvinner. har haft den på verkstad 6ggr( flera veckor i taget) utan att dom fått rätt på bilen. dom har provat med ny mjukvara till motorn utan resultat, bytat bränslepumpar mm... //Daniel

outrunner
2007-12-18, 16:52
Hej Danne.

Känner igen din beskrivning av problemet. Ibland känns den helt död(nästan), tycker det verkar som om kompressorn är urkopplad...den har väl nån typ av koppling som skall koppla ifrån den vid varvtal över 3500 v/min?
För turbon har steglöst kommit in från ca 2500?
Jag tycker det känns som om det bara är turbon som är på hugget, för detta fenomen uppträder vid lägre varvtal endast.

Att du trots upprepade besök på verkstad ej fått ordning på problemet låter ju som typiskt vw...
Hur långt har din Golf gått?
Jag hoppas ju detta är ett problem som går över av sig själv när bilen blivit inkörd.......

Någon här som jobbar på vw-verkstad?
Isåfall....har du/ni hört om nåt sånt här?

P

TSI-Danne
2007-12-20, 20:36
tjena peter!
stämmer nog att där är nån koppling som ska koppla bort kompressorn efter ett tag, på VW:s hemsida finns filmer om hur den fungerar.
min bil hade gått ca 400 mil när jag märkte effekt tappet första gången. och fortfarande vid 2200 mil levde de kvar så med risk för att göra dig besviken så försvinner nog inte detta syndrom efter inkörning. men vi kan ju alltid hoppas. jag orkade inte med fler verskadsbesök så ja tog ett snack med säljare och VD på återförsäljarstället och de tog till baka min bil och jag fick en annan som jag hämtade i går, En tornado röd Golf TSI med GT sport paketet :). kan tillägga att där har varit fler fel på bilen som jag lämnade in, bensinmätare dog ett par ggr trots full tank, lysdioden som indikerar om bilen är låst lös i tid och o tid, farthållare som strejka. inte vad man väntar sig när man köper ny bil. kan ju ha varit ett "måndags ex..." återkommer med rapport så fort jag kört lite mer med bilen, den har ju bara gått 25 mil än så länge....

//Danne

outrunner
2007-12-22, 09:13
Hej igen.

Jaha, då blir det till att besöka VW alltså....typiskt.

Hoppas din nya bil fungerar bättre än den förra.
Funderade faktiskt på en sån innan jag valde jettan.

P.