handdator

Visa fullständig version : Polo-01 Köpråd,bra och dåligt?



mulle meck
2007-12-14, 14:03
Är det någon av er som kan hjälpa till med köpråd om polo 1,4 -01.

Vad ska man kolla efter?
Kända fel och brister?
Är det en problemfri bil?

Det är ju alltid ett lotteri att köpa bil men finns det några kända återkommande fel på dessa?
Tänker då på framvagn, T-spolar etc.

Vad innebär comfortline paket?

Vore tacksam förhjälp med detta.

Mulle meck

Marcus
2007-12-14, 19:36
Polo modellår 2001: http://personbilar.volkswagen.se/mediadb/_files/user_vwga/Polo_Fakta_01_5233.pdf

Comfortline är ett utrustningspaket.

Mikegti
2007-12-14, 23:54
Har haft lite växellåds problem! Något lager eller drev som kan vara dåligt lyssna efter missljud! Vet ej exakt men det finns dom som kan det där hör med polomannen.

gti_tobbe
2007-12-15, 10:38
Är det någon av er som kan hjälpa till med köpråd om polo 1,4 -01.

Vad ska man kolla efter?
Kända fel och brister?
Är det en problemfri bil?

Det är ju alltid ett lotteri att köpa bil men finns det några kända återkommande fel på dessa?
Tänker då på framvagn, T-spolar etc.

Vad innebär comfortline paket?

Vore tacksam förhjälp med detta.

Mulle meck

Haft problem med frusen vevhusventilation, men dom flesta är åtgärdade genom ombyggnad, växellådor har vi bytt några stycken, detta beror främst pga att lådan gått med för lite olja och detta pga packboxen för växelföraraxeln läcker på 8 av 10 bilar typ, inge större fel på framvagnar vad jag märkt, inte gjort några större rep än så länge =)
I det hela har det inte varit spec mycket fel på dessa, leta efter en bil med god service historik så ska det inte vara någon fara, så i helhet kolla bromsar hur belägg och skivor ser ut, många är tantkörda och får rostiga skivor fram bla, en bil som har ett fint yttre behöver inte va ett kap för de så känn igenom bilen och provkör inte runt hörnet bara.

mvh

Barbapappa
2007-12-15, 10:50
Spjällhuset verkar vissa (bl.a. jag) haft problem med på Luposarna i.a.f. ochdet verkar väl vara liknande grejer på Polon i samma årsmodeller...

gti_tobbe
2007-12-15, 10:53
Spjällhuset verkar vissa (bl.a. jag) haft problem med på Luposarna i.a.f. ochdet verkar väl vara liknande grejer på Polon i samma årsmodeller...


Jo gasspjäll är rätt vanlig förekommande pjäs me hehe, brukar gå att plocka ner å rengöra det och köra en ny grundinställning men vissa fall så ligger det i elektronikdelen och måste bytas, detta märker du på dålig gasrespons samt att den tappar tomgång

Barbapappa
2007-12-15, 11:01
detta märker du på dålig gasrespons samt att den tappar tomgångDet gjorde inte jag, bilen funkade kanonbra och svarade hur fint som helst tyckte jag. Däremot hade jag avgasvärden hos sbp som inte var och leka med, bottnade ju mätarn när jag var där typ... ;-)

P-plats.se
2007-12-15, 11:33
Mycket trevlig och bra bil...
...som vanligt har dock alla modeller sina problem men Polo:n är inte värre än nån annan!

Har själv haft både 6N -98 och en 6N2 -01 och var helnöjd.
Enda bekymmret jag hade var just för lite olja i lådan med haveri som följd.