handdator

Visa fullständig version : Golf 1 + Bussningar???



Holmgren
2007-12-14, 04:02
Jag kanske är totalt bakom flötet men skulle vara bra med en lite beskrivning angående bussningar.
Jag har idag en uppsättning Phuretan bussningar till Golfen. Men dessa har jag aldrig haft monterade och därför aldrig känt hur dom är att åka med.
Bara åkt org innan.
Powerflex är ju många som använder.
Är det värt att köpa Powerflex istället för dom jag har idag?

Dli-teknik har även en uppsättning bussningar. Pratade lite med Raz och han trodde dessa skulle vara extremt stötiga att köra med:

Består av: kropp i delrin, hylsa i stål.
http://www.dli-teknik.se/bilder/bussningar/mk2bak.jpg
Någon som testat dom?
Anledningen till att jag fråga är att jag har samma material på jobbet och kan därför göra egna till ett mycket bra pris.

Vissa säger att man ska fetta in dom men var och hur?
Jag har aldrig åkt i en bil med andra bussningar.. Hur blir skillnaden, går den beskriva?
Går det gämföra med väldigt hårt ställda coilovers, det hade jag ju på min IV.
Hoppas ni har överseende med många dumma frågor..

Mini_me
2007-12-14, 05:58
Powerflex är ju inte så jädrans hårda.
Har såne i Corren men i den har jag massa annat oxå fast den är inte alls otrevlig att köra....den har Coils mm.

Desto hårdare matrial desta stötigare/fastare kommer bilen att bli.
Du har bara posetiva saker att hämta om du ska byta...oavsett matrial=)

Om du nu har möjligheten att svarva själv så gör det..kan ju inte förlora så mkt på att testa.
Annars är powerflex ett bra alt....men självklart finns folk som kommer säga imot men detta är min 2 cent´s=)

Holmgren
2007-12-14, 06:28
Ja jag har möjlighet att göra "kopior" av dli´s hårda bussningar.
Fick ett par bussningar i natt. DOm hade lite tid över på andra avdelningen.... =)

T-mek
2007-12-14, 09:16
Desto hårdare matrial desta stötigare/fastare kommer bilen att bli.


Hur menar du då? Det är ju fjädrar/dämpare som bestämmer hur pass "stötig" bilen är.

Vid byte till plastbussningar ser man bara till att länkarmarna kan röra sig på avsett håll vid fjädringsrörelser, utan att flexa fram/bak eller in/ut vid belastning. Jag har aldrig märkt någon skillnad i stötighet vid enbart bussningsbyte.

GTI-nissen
2007-12-14, 09:27
Ökat vägljud är en nackdel med hårdare bussningar.

znabb
2007-12-14, 11:35
Ökat vägljud är en nackdel med hårdare bussningar.

kor med uniballs i min framvagn samt stumma plastbussningar (liknande de pa dina bilder) i bakvagnen pa min MK1:a.

Stumt varre och massa knarrande,men fin vaghallning.

kan rekomendera powerflex,funkat fint for mig forut pa andra bilar.

Modig
2007-12-14, 18:12
Fettar man inte in bussningarna kommer dessa att börja knarra och gnissla!

när jag monterade mina nya testade jag bara för att se skillnaden och fetta in ena sidan men inte andra och det blir grym skillnad! ena sidan var helt ljudlös vid gupp m.m och andra sidan knarrade som bara den!

Livslängden på en polyurethan bussning blir dessutom längre på tex länkarmsbussning då det inte äter lika mycket på materialet vid rörelser.

ovredsson84
2007-12-14, 21:21
Lånar tråd lite...

Vad är lämpligt att fetta in med då?

Vanligt fett eller vad använder ni??

Finn
2007-12-14, 21:27
Hur menar du då? Det är ju fjädrar/dämpare som bestämmer hur pass "stötig" bilen är.

Vid byte till plastbussningar ser man bara till att länkarmarna kan röra sig på avsett håll vid fjädringsrörelser, utan att flexa fram/bak eller in/ut vid belastning. Jag har aldrig märkt någon skillnad i stötighet vid enbart bussningsbyte.

Om inte länkarmarna kan röra sig lika mycke så borde väl detta resultera i att det blir mer stötigt?

znabb
2007-12-16, 14:39
Om inte länkarmarna kan röra sig lika mycke så borde väl detta resultera i att det blir mer stötigt?

till tex powerflex bussningar medföljer fett om jag inte minns fel.

pekka kiiskilä
2007-12-16, 15:42
Det följer med fett till uretanbussningarna med,
Jag har inga förhoppningar av att min busbil blir bekvämare av andra bussningar och fjäderben så komforten är kanske inte det bästa men jag har ju inte byggt en glidare.

JRJ
2007-12-17, 08:37
Lånar tråd lite...

Vad är lämpligt att fetta in med då?

Vanligt fett eller vad använder ni??
När jag köpte mina Powerflex så följde det med vanlig kopparpasta.

silversurfaren
2007-12-17, 20:48
Kör själv oxå på Urethan bussningar.
Blir en aningen stötigare, du känner varje vitt streck du kör över...speciellt övergångsställena.

Däremot kan jag inte rekommendera att byta motorupphängningarna till Urethanbussningar.
Blir ett fruktansvärt brummande inne i kupen.

jooeell
2007-12-18, 07:47
man kan göra en snål version på motorfästena ta o slå in små träflisor emellan gummina det blir riktigt stummt men man slipper att det vandrar vibrationer in i karossen då gummit ändå är kvar!