handdator

Visa fullständig version : Ebay.de?



R.Grönberg
2007-12-11, 18:49
Jag vill handla på ebay, hittat mkt vettigt som vore perfekt för mig. är det ngn fara att beställa därifrån?
Hur ska man gå till väga? vågar man använda engelska? =)
mvh

sgt_nelson
2007-12-11, 18:58
Jag vill handla på ebay, hittat mkt vettigt som vore perfekt för mig. är det ngn fara att beställa därifrån?
Hur ska man gå till väga? vågar man använda engelska? =)
mvh


Jag har handlat en del där, funkar klockrent tycker jag. oftast förskottsbetalning men det har aldrig varit några problem. engelska funkar utmärkt! kan inget annat än rekomendera ebay.. bra priser om man jämför här hemma dessutom!

Holmgren
2007-12-11, 18:58
Jag har bara handlat en gång och då köpte jag från ett företag som hade gjort över 4000 possetiva affärer.
Som jag fattar det är det bara om dom fått några negativa kommentarer man kan kolla efter. Sedan står det ju nästan alltid om dom kan tänka sig att skicka utanför Tyskland.
Lycka till...

ypzilon
2007-12-11, 19:15
Vid transportskador får man vanligtvis problem. Det är avsändaren som ska reklamera skadan, både jag och min kusin har råkat ut för skadat gods som inte gått att använda och som vi inte fått några pengar eller nya prylar för.

Raz
2007-12-11, 19:17
Jag har beställt lite saker från Ebay och det är stor skillnad på säljare och säljare. Vissa är jättebra på engelska och svarar snabbt på mail osv och andra är raka motsatsen.

Mitt råd är att skicka ett mail till säljaren innan du bjuder på auktionen för att få ett hum om säljaren.

onk
2007-12-11, 19:50
Jag är inte så haj på tyska så jag reggade mig och det på engelska ebay ist.

När allt är klart kan du även logga in på tyska sidan.

Bara ett tips:)

http://www.ebay.co.uk/

fremar
2007-12-11, 19:58
Jag beställde formsydda nålfiltsmattor till min Vento från en tysk säljare, var inte lika smidigt som allt annat jag har köpt från ebay där man har kunnat betala med paypal direkt. Utan till dem fick man göra en banköverföring som kostade 10kr på internetbanken, sen kostar det väl att ta emot pengarna för dem. Får väl se om det funkar eller inte hehe, tycker iallafall att det var väldigt osmidigt att inte ta emot betalningar med paypal.

Billigt var det iallafall om mattorna är så fina som de såg ut, 19.95 euro plus 15.95 euro i frakt.

Dave the brave
2007-12-11, 20:19
Har handlat därifrån ett flertal gånger, mest från företag men även från privatpersoner. När det gäller företagen så har det gått minst lika smidigt som att beställa från svenska företag. Fraktkostnaden är inte så farlig den heller. Å som sagt så är de flesta bra på engelska.

Däremot om man köper skrymmande saker (tex fälgar) från privatpersoner kan det bli väldig dyr frakt. Be säljaren kolla innan vad det kan kosta att skicka.

Kolla alltid hur många positiva resp. negativa kommentarer säljaren har fått.

När det gäller betalningen kan man bla använda sig av PayPal eller att skicka pengarna direkt till säljarens bankkonto. PayPal funkar så att du sätter in pengarna på ett konto som bara Ebay disponerar över. Säljaren får då ett meddelande att pengarna har kommit till det kontot och kan då skicka varan. När du fått varan och anser att den är OK så godkänner du att pengarna flyttas över till säljarens konto.

Gullideckel
2007-12-11, 20:36
Håller med folk ovan...jag har handlat lite olika saker av tyskafirmor som "annonserat" på ebay.de och har bara positiva erfarenheter.

Men privat personerna (aka. dom riktiga Tyskarna)har jag haft lite svårare att komma in på livet....jag har skickat ett antal(minst 15) förfrågningar till dom :

"Versand nach Schweden?"

Får istortsett alltid ett snabbt svar tillbaks:

"Leider nicht!" ,alltså tyvärr inte.

Har nån tips på hur man lyckas?

De gäller främst skrymmande saker som skinnstolar och jag har inget problem med att frakten blir dyr...

jooeell
2007-12-11, 21:20
gå in på altavista o babelfish sen skriver ni på engelska sen översätter sidan till tyska har funkat för mig några gånger även om det inte blir grammatiskt korrekt så förstår tyskarna ;P bara o göra omvänt när man får mail från dem