handdator

Visa fullständig version : Extraktorrör, vad ska jag ha? Gti 16v -87



zoddri
2007-12-11, 00:00
Min slutdämpare är kass och dessutom läcker avgassystemet nånstans mitt under bilen. Bra ursäkt att köpa häftigare grejer m.a.o. =)

Så vad rekommenderar ni för extraktorrör till nämnda bil?
Ska byta hela systemet men tänkte bygga det själv för att hålla nera kostnaderna, samma diameter som utblåset på extraktorröret och minimalt med ljuddämpning brukar ju funka.

Eller känner nån till ett bra system som inte kostar skjortan? Har inte hittat nåt som är direkt "prisvärt" ännu.

Barbapappa
2007-12-11, 00:03
Så vad rekommenderar ni för extraktorrör till nämnda bil?Supersprint verkar ju gå hem i stugorna, kanske inte billigast men mest välfungerande enligt många som har testat. ;-)

jooeell
2007-12-11, 09:20
[QUOTE=zoddri;26812]

samma diameter som utblåset på extraktorröret och minimalt med ljuddämpning brukar ju funka.
QUOTE]

detta stämmer inte!!! jag skulle nog inte ha mer än 2" på dina rör efter extraktorn blir nog i minsta laget med mottrycket om du inte har en väldigt trimmad motor i övrigt... mitt extraktor har nämligen 3" i utlopp...

om du räknar såhär att ditt rör orginal är 1,75" och du hänger dit ett 2" då har du alltså ökat arean inne i röret där luften ska flöda med 24% o det skojjar man inte bort det räcker till en ganska bra bit vill jag lova

Raz
2007-12-11, 09:25
Som extraktorrör kan jag defintivt rekommendera Supersprint! Det är dokumenterat att det fungerar och har ett härligt ljud. Jag kör ett sånt på min egen 16 ventilare.

Till resten av systemet kan du ju fortsätta med tex Supersprint eller Remus om du vill ha ett kvalitetssystem. Det kostar givetvis mer än tex ett simonssystem men håller betydligt längre och har ett helt annat ljud också.

Det är som alltid: man får vad man betalar för

Jani Hast
2007-12-11, 11:35
Tänkt efter före när du börjar bygga avgassystem.
Det slutar många gånger med att man köper ett färdigt för det man byggde inte blev bra och det tar i mot över allt.
Sen om man bygger det i ful rör från mekonomen få är det systemet kasst efter 1 år då dom rostar mycket om man svetsar i dom.
För jag hoppar inte du ska skruva i hopp det. För då är det bara att ge upp.

Vet av egen erfarenhet hur svår det är att bygga avgassystem där det inte finns plats.
Byggde ca 1 meter dowmpipe på kompisen Saab 9-3X4R och det tog 4 timmar för att få det riktigt bra.

Bara min tanke när jag hör att folk ska bygga egna avgassystem.

Joda
2007-12-11, 11:35
Som extraktorrör kan jag defintivt rekommendera Supersprint! Det är dokumenterat att det fungerar och har ett härligt ljud. Jag kör ett sånt på min egen 16 ventilare.

Till resten av systemet kan du ju fortsätta med tex Supersprint eller Remus om du vill ha ett kvalitetssystem. Det kostar givetvis mer än tex ett simonssystem men håller betydligt längre och har ett helt annat ljud också.

Det är som alltid: man får vad man betalar för

Att man får vad man betalar för?.. njae... Jag köpte en supersprintkopia av extraktorrör till min 16V. Otroligt fin tillverkningskvalite. Jag har flertalet bilder på det. Varför skulle det vara sämre än originalet?
Några skulle ju göra ett gruppköp ifrån Tyskland ganska nyligen. Kolla med dem hur det gick.

/Johan

Joda
2007-12-11, 12:19
http://www.blocket.se/vi/14453230.htm?ca=16_s

Garanterat samma modell som jag har.

Jag kollade in bilden lite närmare nu..!! De har ju lagt den ena främre delen fel. Amatörer..!

/Johan

Lillen
2007-12-11, 15:13
http://www.blocket.se/vi/14453230.htm?ca=16_s

Garanterat samma modell som jag har.

Bra pris iaf.
Mycket intressant.

zoddri
2007-12-11, 15:55
Dalhems har ju detta:
http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Product=cb56644d-168b-48ff-b297-c969ff935ba4

Nån som testat? S&S Headers är ju ett bekant märke i alla fall

pekka kiiskilä
2007-12-11, 17:17
dahlhems funkar med det är noga med att säga vilken årsmodell man har på bil för det skiljer lite på deras extraktor mellan äldre och nyare just på 16v för det tog i karossen med extraktor för en pl och jag hade en 86a 16v så det blev att modda.

zoddri
2007-12-12, 01:59
På tal om det, var köper man Supersprint här i landet?

Mina google-skillz är inte vad de varit.. :(

Holmgren
2007-12-12, 04:37
www.dli-teknik.se har supersprint finns väl fler men kommer inte på nu.
Forza har med kanske..

Raz
2007-12-12, 09:13
Jag köpte mitt via mekonomen, tror dom tar via Forza

Dulliman
2007-12-12, 19:43
Extraktorrör, vad ska jag ha? Gti 16v -87

Beror på om du vill betala 3000:- extra för att det är ett Supersprint eller inte. Själv ska jag beställa ett likadant rör från Tyskland som Johan (Joda) har i sin Corre för det var riktigt fin kvalité på det och så är det ju halva priset mot ett Supersprint.

zoddri
2007-12-13, 16:50
Extraktorrör, vad ska jag ha? Gti 16v -87

Beror på om du vill betala 3000:- extra för att det är ett Supersprint eller inte. Själv ska jag beställa ett likadant rör från Tyskland som Johan (Joda) har i sin Corre för det var riktigt fin kvalité på det och så är det ju halva priset mot ett Supersprint.

Ja alltså, Supersprint känns dyrt.
Finns ju många under 3000kr (från kända tillverkare) och är det verkligen värt att spendera 5000kr på ett Supersprint då? Ger det så många extra hk eller är det nåt annat som gör att det är värt pengarna?

Joda
2007-12-13, 17:29
vad sega ni är...

Köp ett extraktorrör för 2760 kr.. Nästan gratis..

Uttag för avgastempgivare och lambda..

Det håller för mig i alla fall. Jag har fått grenröret att glöda Hela vägen förbi torpedväggen. Det håller..

/Johan

fjadrik
2007-12-13, 23:56
vad sega ni är...

Köp ett extraktorrör för 2760 kr.. Nästan gratis..

Uttag för avgastempgivare och lambda..

Det håller för mig i alla fall. Jag har fått grenröret att glöda Hela vägen förbi torpedväggen. Det håller..

/Johan

Att det håller låter ju mycket trevligt, men det viktigaste är väl att det ger en effektökning??!!

Det är väl därför man vill ha en extraktor på bilen?

iofs så skulle det vara väldigt kul att määta effektskillnaden mellan 2700:- röret och ett äkta supersprint.

Om någon kan låna ut ett kopiarör till mig när jag ska bänka min maskin i vår (jag har supersprint nu) så ska jag ta reda på om det är någon skillnad.

björn
2007-12-14, 01:59
Vem tror man ska montera ett 2" SYSTEM PÅ EN 16v?? Orginal är systemet 2 1/4". Köpte "sportssystem" till min bil av Ferita. Idioterna monterade 2" system när orginal var 2 1/4", ca 20% smalare rör. Bilen storknade! = inge bra

razer
2007-12-14, 20:19
Vem tror man ska montera ett 2" SYSTEM PÅ EN 16v?? Orginal är systemet 2 1/4". Köpte "sportssystem" till min bil av Ferita. Idioterna monterade 2" system när orginal var 2 1/4", ca 20% smalare rör. Bilen storknade! = inge bra

2" räcker till 200hk så har du inte mer än det ska det funka bra.