handdator

Visa fullständig version : Max varvtal på vevstakar?



T-mek
2007-12-10, 19:53
Ja precis. Hur mycket varv tål t.ex. originalstakarna i en 16v (KR) innan de börjar ge med sig? Någon som rasat en motor pga detta?

Lillen
2007-12-10, 20:25
Har för mig att Rolle har en del teorier angående detta.
Sök i gamla forumet om de ligger kvar något??
Annars vet ja inte?

jooeell
2007-12-10, 21:10
om allt i bottendeln är balanserat och så så borde de hålla för varv uppåt 9K-rpm det är vad jag och min mentor bollat oss fram till men jag vet inte när bultarna ger sig jag funderar på o byta orginalen mot ARP

jooeell
2007-12-10, 21:11
sen beror det ju på om det är överladdning med i historien också då får man nog gå ner lite på skalan

T-mek
2007-12-10, 23:42
Jag tackar så mycket för svaren! Det är inte tänkt att bli överladdning på den här spisen, så då räcker nog originalstakarna ett tag iaf. :-)

Joda
2007-12-10, 23:59
Stopp här nu...

Du kan väl inte mena att du är nöjd med ETT svar? Jag säger inte att det är fel, men som han skrev så verkar det ju vara teorier det handlar om.

För övrigt så finns det smidda stakar för ~3000 för 4st i USA. Tacka dollarns låga kurs för det. SCAT tror jag märket heter. Kan man inte lägga 3000 kr på en motor så ska man inte bygga den heller enl min mening. Men jag är ju en grining och skeptisk människa!! haha...

/Johan

jooeell
2007-12-11, 07:57
Stopp här nu...

Du kan väl inte mena att du är nöjd med ETT svar? Jag säger inte att det är fel, men som han skrev så verkar det ju vara teorier det handlar om.

För övrigt så finns det smidda stakar för ~3000 för 4st i USA. Tacka dollarns låga kurs för det. SCAT tror jag märket heter. Kan man inte lägga 3000 kr på en motor så ska man inte bygga den heller enl min mening. Men jag är ju en grining och skeptisk människa!! haha...

/Johan

men om joda hade gjort som som förste svararen skrev så hade han också upptäckt att även rolle skriver att en balanserad bottendel håller för varv uppåt 9000rpm och att bra orginalstakar är bättre än billiga smidda ibland... detdär du sa joda har jag inte hört innan låter lite som ett udda märke men jag har kanske fel men har man pengar o gödsla med så vafanken ;P men 3000:- är ju nästan en hel bur i bilen

jooeell
2007-12-11, 07:59
Rolle scirocco kanske kan komma o upplysa oss med sin expertis? ;P
eller sn00k för den delen eller nån annan gammal räv i ärendet

Raz
2007-12-11, 08:16
Rolle scirocco kanske kan komma o upplysa oss med sin expertis? ;P
eller sn00k för den delen eller nån annan gammal räv i ärendet

Rolle har inte reggat sig efter det att vi bytte hemsida så han kommer nog inte dyka upp tror jag, men vi har ju många andra kunniga här!

Joda
2007-12-11, 10:25
mm.. det finns säkert många kunnniga här. Det var det jag menade. Likabra att vänta lite så att det kommer fler svar. :)

Rolle.. Han är duktig. Men man ska inte glorifiera enstaka individer här. Även han har haft riktigt galna åsikter. (Enl MIN mening.. observera subjektiviteten)

Ok.. Jag kan inte så mycket om vevstakar etc. Men tittar man på designen och jämför mellan en original och en Scat så ser ju eftermarknadsprylen stabilare ut. Sedan vet man ju inte hur själva materialet är. Men att smida ihop material SKA ju bli mycket starkare än att gjuta.

Jag är snarare skeptiskt mot DYRA eftermarknadsprylar. Priser i denna branchen är ofta helt påhittade. De har ofta inget med tillverkningskostnad/kvalité att göra. Det är bara att polera upp prylen, eloxera den etc. Ge den ett fräckt namn och packa den i en flashig kartong.. Och sedan sälja till pinsamt höga priser.


/Johan

Sn00k
2007-12-11, 16:15
Håller mig ifrån uttalanden ang. 16v.. ;)

men.. materialet spelar väldigt stor roll.. mer än utformningen.. som kommer i andra hand.
det är svårt att göra en eftermarknads-stake som är sämre än en gjuten org. stake.. vet inte om 16v:ns är smidda eller ej..?

jag har kört 10500rpm på orginal 8v stakar.. av årgång 85.. ej balanserat.. motorn rullade som 1.8l spis med dom varven i ca 5000mil utan bekymmer.. sedan blev det 2.0l uppgradering.. och den morrar friskt än idag, många tusen mil senare.. var på å gav den en elektronisk insprutning och 16v tändning här för nån vecka sen.. ojoj vilket lyft säger jag bara.. äkta körglädje ;)

slutsats.. nog håller orginal-stakarna bra uppåt 9000rpm.. det tvivlar jag inte på.. finns väl s2,4,6 stakar annars.. smidda.. men dom väger betydligt mer.. håller riktigt bra dock.

onk
2007-12-11, 16:46
"10500rpm"


Ungf hur låter en 8v spis vid dom varvtalen?:)

Sn00k
2007-12-11, 17:20
wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiE! ;)

jooeell
2007-12-11, 17:28
10500 mycket manligt!!! hehe det skulle jag vilja ha i min så jäkla skön sång i grejerna då!!!