handdator

Visa fullständig version : hjulinställning vilka mått/symetriskt?



Davidio
2007-12-08, 19:27
Jag har renoverat min styrväxel och håller nu på att göra klart det sista.
Men vilka mått gäller sen för att få hjulinställningen någorlunda rätt från början? Ska det var symetriskt?

Jag la upp bilder på denna sidan (på vänsterkanten finns står det "styrväxel" klicka där, de 5 olika bilderna kommer att komma upp nertill på skärmen):
http://david-olsson.magix.net/

Jag har gjort som bild 1 visar.
Jag har gjort som bild 2 visar. Det står att det bara är höger sida men skall vänster sida ha samma mått?

Bild 3 visar att måtten skall vara 70,5mm. Det är det inte för jag har skruvat dem i bott. Så jag får skruva ut dessa så det måttet blir rätt.

Skall måtten X1 på bild 4 vara samma som X2 på bild 5?

Jag ska göra en riktig hjulinställning när jag är helt klar men vill ha det så rätt som möjligt från början.

Davidio
2007-12-10, 08:56
någon som vet vilket mått det ska vara mellan centrum på de yttre styrlederna då?

T-mek
2007-12-10, 09:11
Det är måttet i bild 3 (70,5mm) som är det viktiga här (ja, det ska vara samma på höger och vänster sida). Det bestämmer hur mycket hjulen ska svänga utan att ta i chassit el dyl.

Måtten på själva styrstaget är ju individuellt på varje bil, det varierar med camber, bussningar i länkarmar, monteringsläge på spindelleder mm. Det är därför man gör hjulinställning. Du ska ha toe in 0, dvs hjulen ska vara parallella vid körning rakt fram. Detta kan du grovjustera med tumstock eller måttband när bilen står på hjulen.

Davidio
2007-12-10, 12:31
tack för svaret men det går inte att få mått b till 70,5mm för då är inre styrleden helt urskruvad, men däremot så blir det 70,5mm på andra sidan fästbygeln.
På bild 3 visar de att de mäter på höger sida om fästbygeln som sitter runt gummibussningen men detta kan jag alltså inte uppnå, men däremot så blir det 70,5mm om jag skruvar den inre styrleden i bott och mäter på vänster sida fästbygeln.