handdator

Visa fullständig version : IC Kompressor Olja o klet Fördelninslåda sprucken



Flexnes
2007-12-08, 17:43
Jag har en Passat G60 Syncro som jag har plockat bort kompressorn på. Hade lite grått klegg i den. Det borde innebära renovering?
Har laddtrycksmätare i bilen och när jag startade den gick den ner från 0Ba (avstängs motor)r till ca -0.5Ba(tomgång)r och sen när man körde för att gå upp till 0Bar som max. Ska inte en laddtrycksmätare visa ett positivt värde när det laddas?
Iaf tog bort röret som sitter i nederkant på IC och där rann det ut en del olja. Ska det vara så? Bilen har inte varit igång på 2 veckor.

Sen har jag trott att de läckte vxl olja från packboxen vid högra drivaxeln, men det visade sig idag när jag tog en ordentlig koll att det är en lång spricka i godset (där högra drivaxeln går in i fördelningslådan 4wd bil). Det kanske går att svetsa iegn sprickan vad vet jag...
Antar att det blivit när bakväxeln/diff gav upp och gick sönder. Har i nuläget skruvat bort kardanstången.

Summering:
Är det värt att kosta på bilen
1 st Bakväxel/diff
Renovera kompressorn
Fixa sprickan i fördelningslådan

Om inte så får de bli o plocka isär bilen o sälja den i delar..

Motorn har förövrigt nya kolvringar,vevstakslager, packningar som endast varit igång ca 150 mil
Bilen i sig är riktigt tokfräsch!

Förslag o synpunkter mottages mer än gärna

Joda
2007-12-08, 19:45
Om man ska svetsa i aluminium är isärplockning att rekommendera. Ska det bli bra så måste man tvätta bort all olja..

G-laddare sölar ur sig olja när de är renoverade också. Det sitter ganska många packboxar i följd. Svårt att veta skicket på kompressorn.

Kolla du så att tryckrören och gavlarna på IC:n ser bra ut. Tryckrören formligen försvinner med åren. Plasten tål inte oljan år efter år..

/Johan

Joda
2007-12-08, 19:47
Hmm... såg att du skrev att kompressorn tryckt ur sig grå gegga.. Då är det dax för renovering enl min mening. Det är inte så jättedyrt. Det är bara att inse att det kostar pengar att ha bil!!! :)

Jag skickade min till SLS. Det kostade under 5000 kr inkl frakt och ett chip!!

/Johan

Finn
2007-12-08, 19:53
Angående laddtrycksmätaren så ska den väl inte visa något övertryck om du inte har kompressorn monterad (lät som att du kört utan den iaf) och angående undertrycket så blir d ju d på sugmotorer.

Flexnes
2007-12-08, 23:34
Angående laddtrycksmätaren så ska den väl inte visa något övertryck om du inte har kompressorn monterad (lät som att du kört utan den iaf) och angående undertrycket så blir d ju d på sugmotorer.

Hade undertryck när kompressorn var monterad. Har inte startat bilen sen jag plockade bort kompressorn.

Tryckrören= Med de som är gjorda i svart hårdplast??
Är det normalt att det samlas olja i röret som är nederst på IC?

Fors
2007-12-09, 09:42
Sen har jag trott att de läckte vxl olja från packboxen vid högra drivaxeln, men det visade sig idag när jag tog en ordentlig koll att det är en lång spricka i godset (där högra drivaxeln går in i fördelningslådan 4wd bil).


Om jag inte minns helt fel så har jag en fördelningslåda liggande, om det bara är den som har spruckit...

Flexnes
2007-12-09, 10:32
bara fördelningslådan som det är spricka i. Har du en som passar till en passat syncro G60? Har hört att de är olika på golf o passat.

Är även ute efter en bakväxel/diff och den ska vara likaddan som på golf syncro

Fors
2007-12-09, 11:01
bara fördelningslådan som det är spricka i. Har du en som passar till en passat syncro G60? Har hört att de är olika på golf o passat.

Är även ute efter en bakväxel/diff och den ska vara likaddan som på golf syncro


Jag kan rota fram den idag och kolla om jag hittar några beteckningar på den.
Lite osäker på skicket eftersom den legat några år, men det är inga sprickor i den iaf.
Det är tyvärr det enda jag har i drivlineväg.

Sn00k
2007-12-09, 11:38
bakaxel till en golf syncro.. ja nån sån finns nog minsann här i gömmorna ;)

Flexnes
2007-12-09, 12:48
kolla upp vad det är för beteckning på grejerna och även ett pris på de..så får vi se om de blir intressant

Fors
2007-12-09, 16:46
Måste göra dig besviken...

Letade utan framgång, och kom på att jag i ett svagt ögonblick tänkte att "den får jag aldrig nytta för"...

Sen hivades den på skroten...

Så tyvärr..

Men däremot..
http://www.hedemorabildemontering.se/ har en lös fördelningslåda att sälja
Kollade på bildelsbasen en runda åt dig =)

Flexnes
2007-12-09, 18:50
sitter det samma grejer på en passat syncro gt -92 som en passat gt 60 syncro 91?
vad de gäller drivlina
finns en bes o skattat passat syncro för 10tusen..o de är ju vad jag kommer upp i om jag köper grejerna på skroten