handdator

Visa fullständig version : Kompressor VR6 LMM fråga+AAA Fråga.



Mini_me
2007-05-11, 17:51
Ja hej.

Jag undrar om nån vettig person kan svara på varför jag hittar MASSA bilder på kompressor kitt till VR6 där LMM sitter INNAN kompressorn...Mitt kit är gjort så att LMM sitter i mellan kompressorn och insuget.

Innan: http://www.toptuning.ch/images/Tuningcars/Schiess%20Corrado%20VR6%20Kompressor.jpg

Frågan är ju spelar det nån roll? Vad är skillnaden?

Bilen ifråga är min Corre VR6 2.8L AAA från 1992 (USA import)

Och är det nån som vet om det skiljer nåt mellan EURO spec. AAA och US spec. AAA? Jag hade EGR men den slet jag bort (Tar effekt) vilket innebär felkod på EGR ventilen hela tiden..(Kan iof koppla in den utan att slangar går till den...)

Tacksam för info...// Larsa

ypzilon
2007-05-11, 18:27
LMM vet ju inte vilket lufttryck du har, den räknar ju med atmosfärstryck. Så det borde ju göra så att den ger för lågt värde. Eller är jag ute och cyklar?

EGR är väl bara öppen på låg last och tomgång? När du börjar gasa så stänger ju den så det bör väl inte göra ngn skillnad på effekt...

Mini_me
2007-05-11, 19:11
Men EGR släpper väl in massa varm luft/avgaser i insuget = mindre effekt.

Iaf så är den borta...ser bättre ut utan den=)

Som jag har hajat det så har jag en Luft Mängd mätare...dvs ingen Luftmasse mätare..allså min räknar bara hur mkt luft som passerar och inte hur "tjock" den är...eller är jag ute och cyklar??

ypzilon
2007-05-11, 19:58
Men EGR släpper väl in massa varm luft/avgaser i insuget = mindre effekt.
Men den är vacuum-styrd och slutar med de dumheterna när du börjar gasa.


Som jag har hajat det så har jag en Luft Mängd mätare...dvs ingen Luftmasse mätare..allså min räknar bara hur mkt luft som passerar och inte hur "tjock" den är...eller är jag ute och cyklar??

Det är så jag fattat det också.
Hur går den, har du problem med gången? Kollat med bredbandslambda om den går magert?

[VR6]DAN
2007-05-11, 21:13
Som jag har hajat det så har jag en Luft Mängd mätare...dvs ingen Luftmasse mätare..allså min räknar bara hur mkt luft som passerar och inte hur "tjock" den är...eller är jag ute och cyklar??

du har en luftMASSEmätare i din corrado.

mängdmätare är en som som sitter i gamla k-jetronic

Mini_me
2007-05-12, 12:23
DAN;1869']du har en luftMASSEmätare i din corrado.

mängdmätare är en som som sitter i gamla k-jetronic


Okej...då vart ju livet jobbigt helt plötsligt=) Allså om jag nu har en Massemätare i bilen ska den då sitta innan eller efter?
Spelar det nån roll?*viktig fråga*
Kan programvaran till chipet(GIAC) vara skrivet så att den räknar att den sitter innan eller efter?

Saken är den att jag köpte kitet utan Chip och har fixat Chip från GIAC genom Rolle = dom undrar när och hur jag köpte det och svarar inte på en enkel fråga. Så kan det chipet jag har vara "byggt" för kit med LMM innan kompressorn?

Problemet med bilen är att den rycker vid vanligt tuff-tuff körning(30-70) och har lite orolig tomgång (mkt lite) men går som spjutet vid full makaron (kanske för att man inte märker ryck vid 6000v/min iof)

Jag bromsar ut ca 55Hk mer än vanligt (174) så den verkar ju funka hyffsat men kan det fortfarande vara nåt fel eller får jag leva med detta??

Mini_me
2007-05-12, 12:24
Men den är vacuum-styrd och slutar med de dumheterna när du börjar gasa.



Den är borta hur som helst=)

Mini_me
2007-05-13, 15:53
åååååå Hej!

ypzilon
2007-05-13, 19:03
Kan du inte låna en LMM av ngn annan och sätta innan kompressorn? Eller göra ett ersättningsrör och flytta på LMM...

Mini_me
2007-05-13, 20:19
Jo allså jag ska testa att sätta den innan men jag undrar om det nån som vet hur det hela är tänkt??

ypzilon
2007-05-14, 08:36
Det kan väl nästan bara de som tillverkat sakerna svara på, vilket de inte verkar göra...

Men det verkar ju ganska dumt att montera den på trycksidan, man kan ju få samma flöde fast olika tryck vid samma varvtal och då vet ju inte styrdonet hur mkt soppa som skall till...

Micke N
2007-05-14, 14:08
Jag följer denna tråd och hoppas på ett bra svar eftersom jag har samma problem!!! med min kompressor.

Är det någon som vet vart man kan köpa små luftfilter?? om man nu ska montera LMM innan kompressorn?

Vr6Turbo
2007-05-15, 09:56
när jag hade min z-kompressor ,så testade jag båda alternativen ,ingen skillnad!