handdator

Visa fullständig version : Service Golf gti 06-07



Daniel.E
2007-12-07, 18:56
Hej bytte olja på bilen vid 1700mil nu 300mil senare larmar den om att jag ska göra service om 220mil lr 17 dagar bilen är úttagen 060719 är det inte 3000mil lr 2 år som ska gälla
/Daniel

VWGolIV
2007-12-07, 20:55
Det är väl longlife olja och inviduell service, beroende på körsätt m.m.

Kolla i din servicebok så står där info =)

dalle82
2007-12-07, 21:02
Hej bytte olja på bilen vid 1700mil nu 300mil senare larmar den om att jag ska göra service om 220mil lr 17 dagar bilen är úttagen 060719 är det inte 3000mil lr 2 år som ska gälla
/Daniel



det är upp till MAX 3000 mil eller 2 år.
Kan meddela mina erfarenheter iaf om longlife, vi köpte en polo tdi i slutet av februari. Den ville ha service efter 1500 mil även om den ska ha longlife-service. Enligt VAG kan intervallet kortas om man kör hårt eller mkt kallstarter osv. Polon går 70 mil i veckan landsväg ungefär, inga korta turer. Nu när bilen gått 3000 mil vill den ha service igen. Dock verkar fler kunder till min VAG verkstad ha haft detta problemet så någon form av mätningar ska göras på vår bil när den lämnas på service.
På min Audi kan man se när det är dags för nästa service och det intervallet blir 2500 mil denna gång.
Min farsas GolfV klarade sig till 3000 mil.

Daniel.E
2007-12-07, 22:22
Men bilen har gått lugnt min sambo som kör den för det mesta står alltid i varmgarage inga korta sträckor den körs heller känns mest surt att jag bytte olja och filter för ca 1månad sen pga att jag tycker 3000mil på samma olja känns lite väl häftigt och nu ska jag behöva serva den 1000mil och 6 månader för tidigt känns det som min förra gti en 01 kördes 3000mil innan 1a service även min golf v6 4motion gick oxå runt 3000 mil innan 1a servicen

vad görs på 1a servicen olja filter? mer
/Daniel

R.Grönberg
2007-12-07, 23:35
Men bilen har gått lugnt min sambo som kör den för det mesta står alltid i varmgarage inga korta sträckor den körs heller känns mest surt att jag bytte olja och filter för ca 1månad sen pga att jag tycker 3000mil på samma olja känns lite väl häftigt och nu ska jag behöva serva den 1000mil och 6 månader för tidigt känns det som min förra gti en 01 kördes 3000mil innan 1a service även min golf v6 4motion gick oxå runt 3000 mil innan 1a servicen

vad görs på 1a servicen olja filter? mer
/Daniel


Antagligen så lös inte lampan sist du servade bilen och då kan man inte nolla den.
Så säkert hade den velat ha ny olja nu men det är ju redan gjort. Så skulle jag kunna tro det är iaf

Finn
2007-12-08, 01:24
Antagligen så lös inte lampan sist du servade bilen och då kan man inte nolla den.
Så säkert hade den velat ha ny olja nu men det är ju redan gjort. Så skulle jag kunna tro det är iaf

Inga problem att nolla även fast lampan inte tänts. Kan va så simpelt att dom glömt att nolla.

Sen så kan d ju hända att bilarna e felkodade från fabrik. Be dom kolla kodningen på den om den varnar efter 1500 mil varje gång. Kan ju va så att den går på gamla sortens intervall då 1500mil/1år gällde. Går att välja den kodningen om man inte gillar longlife konceptet.

Fredrick
2007-12-08, 02:46
Nolla mätaren själv och kör vidare, VAG måste ha glömt att nolla.

Kommer inte ihåg hur man gör men det står i instruktionsboken, det är något med trippmätarens nollknapp iallafall.

Daniel.E
2007-12-08, 03:54
Nolla mätaren själv och kör vidare, VAG måste ha glömt att nolla.

Kommer inte ihåg hur man gör men det står i instruktionsboken, det är något med trippmätarens nollknapp iallafall.

Men jag gjorde bara ett oljebyte vid 1700 mil inte för att bilen ville ha service utan för att jag ville vara på den säkra sidan det var ju ingen service jag gjorde bara olja filter bad inte ens om en stämpel i boken trodde ju inte den skulle servas på 2000 mil jaja lämnar väl in den på 3000 mil service redan men det känns jävligt surt

vad görs på 1a servicen

Fredrix
2007-12-08, 05:56
Av det som byts/fylls på så är de väl:

- Byte av olja/filter.
- Byte av bromsolja.
- Byte av kupéfilter.
- Påfyllning av spolarvätska och funktionstest av torkarna.

DPC
2007-12-08, 12:06
Min GTI vill ha service var 1700:e mil. Jag kör dock mycket kortsträckor vilket påverkar "ekvationen" som beräknar när det är dags att serva. Men 3000 mil känns som en utopi att nå, vilket i o f s inte gör något då oljan behöver bytas oftare än så. Longlife service på 3000 mil är shortlife för motorn.

Synd bara att en seriös ägare som byter olja med vettigt intervall ska behöva åka in igen efter 300 mil. Be verkstan att komplettera din oljeservice med de vanliga patetiska okulärbesiktningarna som är kvar att utföra. Bromsolja byts vart annat år.

Fredrick
2007-12-08, 13:58
Man kan be VAG ändra intrervall till vanligt service intervall och inte använda den snordyra long life oljan.

Finn
2007-12-08, 20:02
Det som görs på första servicen är:

Byte olja + filter
Kontroll av däck
Kontroll av bromsbelägg
Kontroll av batteri
Nollning av sevicelampa
Klistra dit en liten dekal på B-stolpen om när nästa service ska göras.

Tillägg om bilen rullat 2 år (eller däromkring)
Byte bromsvätska och friskluftfilter.

Oftast byter man friskluftfilter vid varje service men kollar man i serviceboken så ska d göras vartannat år. Dock ingen nackdel att göra d tidigare.