handdator

Visa fullständig version : vill ha tipps! golf mk2 turbo



senan
2007-12-06, 23:01
håller på att bygga en turbo motor till min mk2
bygger på en gti 16v motor... jag sattsar på att få ut 320-340hk...
nu till mina frågor:
hur ska man bygga plenium kammaren för bästa effekt? eller funkar orginal?
hur ska man göra med bromsar? räcker orginal ok fast med större skivor?
jag ska köra med en 02m låda som är 6växllad hur ska man göra med koplingen när det är hydraliskt på lådan?

är det nån som vet om det fins nån sida med liknande bygge??

mvh/johan
www.garaget.org/senan

Lillen
2007-12-06, 23:06
hur ska man göra med bromsar? räcker orginal ok fast med större skivor?

jag ska köra med en 02m låda som är 6växllad hur ska man göra med koplingen när det är hydraliskt på lådan?

Vad är det för mk II??
Turbofrågorna får nån annan svara på.

Men bromsarna orginal är i minsta laget.
Du får dessutom inte dit större skivor på de äldre spindlarna.
Där sitter okhållaren ivägen för skivor av större diameter än orginal.
Har du en nyare Golf med lösa okhållare går det att uppgradera lätt.

Kopplingen går att bygga om till vajer om du vill.
Flera här på forumet har gjort detta.
Lådval överlåter jag åxå till de som vet saker =)

Raz
2007-12-07, 08:20
I garagetlänken så ser det iallafall ut som att du har en 8V GTI motor och om du vill turbokonvertera din bil så kan jag rekommendera en Golf G60 motor som också bygger på 8V tekniken men som redan är kompsänkt. En sån motor passar rakt ner i din bil med motorfästen och allt. Sen finns det färdiga turbopaket att köpa och bara montera dit tillsammans med ett chip.

Annars så har du den långa vägen och det är att köpa en 16V motor (2 liters block kanske?) och sen köpa Audi S2 kolvar för att kompsänka den, sen kan man ju svetsa ett eget grenrör, tryckrör mm men det kommer garanterat dra iväg med pengar ändå. Sen vet jag inte hur länge 16V vevstakarna håller men jag tror inte dom pallar 340hk.

Ett annat alternativ är ju att montera i en lite modernare 1.8t motor från tex Golf 4 GTi, då krävs det lite pill med motorfästen och omdragning av tryckrör till intercooler men den största biten i ett sånt projekt är elen. Men även där så pallar inte vevstakarna med mer än 300hk.

Allt beror ju på hur mycket pengar och tid man vill lägga men det kommer oavsett att krävas en hel del för att komma upp i 340hk.

Nackdelen med ett sånt här projekt är ju att bilen blir olaglig, inget försäkringsbolag kommer täcka skadorna på din bil vid ev olycka om du har turbokonverterat men det är du säkert medveten om.

senan
2007-12-07, 14:13
I garagetlänken så ser det iallafall ut som att du har en 8V GTI motor och om du vill turbokonvertera din bil så kan jag rekommendera en Golf G60 motor som också bygger på 8V tekniken men som redan är kompsänkt. En sån motor passar rakt ner i din bil med motorfästen och allt. Sen finns det färdiga turbopaket att köpa och bara montera dit tillsammans med ett chip.

Annars så har du den långa vägen och det är att köpa en 16V motor (2 liters block kanske?) och sen köpa Audi S2 kolvar för att kompsänka den, sen kan man ju svetsa ett eget grenrör, tryckrör mm men det kommer garanterat dra iväg med pengar ändå. Sen vet jag inte hur länge 16V vevstakarna håller men jag tror inte dom pallar 340hk.

Ett annat alternativ är ju att montera i en lite modernare 1.8t motor från tex Golf 4 GTi, då krävs det lite pill med motorfästen och omdragning av tryckrör till intercooler men den största biten i ett sånt projekt är elen. Men även där så pallar inte vevstakarna med mer än 300hk.

Allt beror ju på hur mycket pengar och tid man vill lägga men det kommer oavsett att krävas en hel del för att komma upp i 340hk.

Nackdelen med ett sånt här projekt är ju att bilen blir olaglig, inget försäkringsbolag kommer täcka skadorna på din bil vid ev olycka om du har turbokonverterat men det är du säkert medveten om.

från början var det tänkt på en g60 men köpte en 16v istället...
jag har alla grejjer som behövs: haltech e6x sprut, h-profilstakar med kolvar ska lämnas in på ballansering med veven och så ska veven poleras, td04 t19 turbo tror jag att den heter den levererar 400hk, grenrör är inne på svetsning, tryck rör har jag ska bygga dom när motor är i satt... har allt förutom kopling som ska inhandlas snart och ska bygga ett egen plenium men vet inte hur det ska va utformat... och hästkrafterna är ju vad jag sattsar att få ut och sen vad som blir får man se:P
men är det nån som har s2 kolvar så är jag intresserad!

Sn00k
2007-12-07, 14:29
s2 kolvar = 81mm borrning = 1.8l.. och behöver tas ur lite med fräsen för att gå fritt ifrån kolvkylnings-munstyckena.

16v är nog kanske den enkla vägen att gå, stark bottendel att utgå ifrån när man ploppat i s2 kolvar. stakarna tål en hel del orginal, men det finns även värre "orginal"-stakar att stoppa i.. vet inte om kanske tom s2-stakarna passar, det är nog inte omöjligt att få dit dom.
sedan bygger du allting runtikring själv..

320-340hk är ett lågt mål med grejjerna du införskaffat, så det kommer att hålla riktigt bra, förutsatt att allt är rätt svetsat/stagat osv.

02M låda är ren overkill, men jag kan förstå att 6:e växeln lockar =)

http://www.dutchdub.com/Webnew/Products.htm
denna snubbe säljer ett kit med fästen för att montera lådan i A2 & A3 chassi.. även om man nu inte tänkt handla, så är där fina bilder att studera.. hmm.. ;)

vet inte hurvida det går att bygga om till wire-koppling på 02M, men jag tror det blir svårt.
byt till ett G60 pedalställ ist.. passar rakt i.. då har du även hydrauliken på plats, finns många som har sådana liggande.. alt. modifiera ditt befintliga och montera en hydraul-cylinder på det.. slavcylinder till 02M lådan måste gå att hitta om du inte redan har den.

lite bilder.. fast det var ont om dom på denna burk..

http://85.89.66.56:80/DSC03311.jpg
http://85.89.66.56:80/DSC03350.jpg
http://85.89.66.56:80/DSC03355.jpg
http://85.89.66.56:80/Img_0019.jpg

Sn00k
2007-12-07, 16:22
tillägg: att bygga ett bra avstämt insug är ganska avancerat.. och det finns många olika konstruktioner och teorier.. även många felaktiga sådana.
mycke att räkna på för att pulser mm ska stämma.. finns mycke info om det på nätet.. olika guider mm, så det är bara å söka på, eller slänga iväg ett mail hit ifall du inte hittar nått vettigt.

ypzilon
2007-12-07, 19:13
Jag TROR att 19T-aggregatet inte räcker mkt längre än 340-350hk, fast det är ju där du har ditt mål så det spelar inte så stor roll...

Plura
2007-12-07, 20:11
s2/s4/s6 stakar och kolvar passar kalas. Har byggt en sån motor själv men
man måste som sagt fräsa ur kolvarna pga oljesputet i 16v motorn.
Jag håller på att bygga om till elektroniskt sprut just nu men tänker behålla orginal insuget och se hur det fungerar. Annars vet jag att det finns adaptrar för att använda insug från tex audi a3 eller s3. Har dock glömt vad det var för adress till sidan.

forsberg
2007-12-08, 05:52
s2/s4/s6 stakar och kolvar passar kalas. Har byggt en sån motor själv men
man måste som sagt fräsa ur kolvarna pga oljesputet i 16v motorn.
Jag håller på att bygga om till elektroniskt sprut just nu men tänker behålla orginal insuget och se hur det fungerar. Annars vet jag att det finns adaptrar för att använda insug från tex audi a3 eller s3. Har dock glömt vad det var för adress till sidan.

Om du hittar på hemsidan till adaptararna, skriv gärna in adressen här, har för mig att jag även sett adapter för 1.8T grenrör på 16v motorn. Kommer heller inte ihåg sidan tyvärr.