handdator

Visa fullständig version : PROBLEM!!! Bilen bara dör? Golf 3 gti 8v -96



993turbo
2007-12-06, 21:54
Hej skrev tidigare i forumet , men har konstaterat nu att bilen bara bryter och stänger av sig själv. det typ klickar och sedan slår varvräknaren i boten som om man stänger av bilen och sedan går den i gång som vanligt , men det är tack vare att jag rullar , Den har även dött när jag stått på tongång som om jag stänt av bilen. Så nu är min fråga finns det något relä som styr tänningen eller kan det vara en styrenhet? för det klickar som sagt ungefär som det gjör när man har torkarna på . Är tacksam för alla svar som kan leda till att jag får bukt med problemet, det måste finnas fler bilar med detta problem.

Tack på för hand.

Manny
2007-12-06, 21:57
sliten tändkontakt kanske (testa att pilla på nycklen när det händer)...
kostar nån hundring o e lite småbökig att byta utan rätt verktyg, dock finns verktygen på biltema :D, och har man dessa så går det som en dans.

Har man mycket andra nycklar i bilnycklen så slits den snabbare...

993turbo
2007-12-06, 22:38
sliten tändkontakt kanske (testa att pilla på nycklen när det händer)...
kostar nån hundring o e lite småbökig att byta utan rätt verktyg, dock finns verktygen på biltema :D, och har man dessa så går det som en dans.

Har man mycket andra nycklar i bilnycklen så slits den snabbare...

tack för svaret, ska kolla det men någon måste ha upplevt dett med sin bil och hittat felet. men tack ändå.

Lillen
2007-12-06, 23:10
Min Mk III Kombi ja hade förut gjorde åxå så där.
Men det avhjälptes med ett tändspolebyte.
Vet inte om det var bara det men de slutade iaf.

DOCK så fick jag en rejäl kabelbrand efter ca ett år efter det så det kan ha vart något annat som legat och kortat förut med men just då så slutade den klippa och dö iaf!

jonas_lindquist
2007-12-07, 14:18
Min Mk III Kombi ja hade förut gjorde åxå så där.
Men det avhjälptes med ett tändspolebyte.

Hade min Golf III inne på Bilab i Kungälv idag för att släcka en 2:a (bromsrör). Hur som helst så pratade jag med meken om just detta med 3:or som dör. Han sa att det är ganska vanligt. Kolla: Tempgivare eller tändspole. Brukar vara det enligt honom.

//Jonas

993turbo
2007-12-07, 16:47
Hade min Golf III inne på Bilab i Kungälv idag för att släcka en 2:a (bromsrör). Hur som helst så pratade jag med meken om just detta med 3:or som dör. Han sa att det är ganska vanligt. Kolla: Tempgivare eller tändspole. Brukar vara det enligt honom.

//Jonas

tack för svaren , ska nog byta tändspolen. men är mer nyfiken om någon annan har detta fel och vet exakt vad det är.

993turbo
2007-12-10, 16:56
tack för svaren , ska nog byta tändspolen. men är mer nyfiken om någon annan har detta fel och vet exakt vad det är.

Ingen annan som haft detta fel och vet vad som ska bytas?

Lillen
2007-12-10, 17:22
Som sagt .....
Då jag strulade på som värst med detta var det fler än jag som hade samma fel.
Vi mailade och som mest var vi nog en 4-5 st just då sammtidigt.
Kommer upp nån gång nu och då samma fråga.

Nu var det ett tag sedan iofs.

Henrik.M
2007-12-10, 18:23
Jag röstar också på tändspole.

Varit med om flera MK3:or med samma fenomen , och lättaste sättet att konstatera det är att springa ut ur bilen när den stannat och känna på spolen.
Är den het är den skrot.

Fenomenet är den att när spolen svalnat funkar bilen som den ska ett tag , sen händer det igen.
Efter ett par dödsryck till så får spolen härdsmälta och bilen går ej att starta.

Så känn på spolen om den är varm.

Lillen
2007-12-10, 20:27
Jag röstar också på tändspole.

Varit med om flera MK3:or med samma fenomen , och lättaste sättet att konstatera det är att springa ut ur bilen när den stannat och känna på spolen.
Är den het är den skrot.

Fenomenet är den att när spolen svalnat funkar bilen som den ska ett tag , sen händer det igen.
Efter ett par dödsryck till så får spolen härdsmälta och bilen går ej att starta.

Så känn på spolen om den är varm.

PRECIS!!
Hade ja hört de innan ja fick min hjärnblödning på allt sökande hade det varit lätt =)

993turbo
2007-12-10, 20:41
PRECIS!!
Hade ja hört de innan ja fick min hjärnblödning på allt sökande hade det varit lätt =)

ok killar jag ska byta tändspolen ,hoppas att det ät det ,blit tokig snart :)

Lillen
2007-12-10, 20:43
Jag hade tur dock , lånade en från min andra Mk III och vips var det problemet löst , PUH!!!

993turbo
2007-12-15, 11:48
Jag hade tur dock , lånade en från min andra Mk III och vips var det problemet löst , PUH!!!

hej bytte tändspolen men problemet kvar står, det måste vara någon styrenhet till bilens tänning som stänger av?
är tacksam för alla svar,trött på problemet nu!!!

Manny
2007-12-15, 13:01
byta tändkontakten med kanske?

Andersson Racing
2007-12-17, 09:29
Att byta fördelare är också ett tips. Hjälpte på min syrras Golf 3 2.0 -96 och den stannade också bara så där. Men den ville inte starta efteråt innan den svalnat.

mvh Per

993turbo
2007-12-17, 17:40
Att byta fördelare är också ett tips. Hjälpte på min syrras Golf 3 2.0 -96 och den stannade också bara så där. Men den ville inte starta efteråt innan den svalnat.

mvh Per

min bil startar direkt, det har inget med att den ska svalna ,utan bilen bara stänger av sig själv som om du vrider nyckeln och sen är det bara till att starta den igen som vanlig, han hör att relät slår ifrån och bilen stängs av så det måste vara något elektronisk typ någon styrenhet som flippar.

Manny
2007-12-17, 18:33
Har du en stor nyckelknippa?

Lillen
2007-12-17, 18:45
Har du en stor nyckelknippa?

Precis??
Hade en ganska stor nyckelgrej en gång.
Då glappade det rejält i tändkontakten i tändningslåset.
Varje gupp glappade det till innan ja bytte.

Sedan dess har ja bara nått littet i nyckeln.

Låter iofs som du har ett relä som ger upp efter ett tag?
Den klipper och du får starta om?
Glappkontakt låter det som iaf!

993turbo
2007-12-17, 18:50
Precis??
Hade en ganska stor nyckelgrej en gång.
Då glappade det rejält i tändkontakten i tändningslåset.
Varje gupp glappade det till innan ja bytte.

Sedan dess har ja bara nått littet i nyckeln.

Låter iofs som du har ett relä som ger upp efter ett tag?
Den klipper och du får starta om?
Glappkontakt låter det som iaf!

Nyckeln har jag tästa att dra i och röra vig då bilen är igång men inget händer och relät funkar annars hadde det inte knäpt till utan tror också att det är glapp inågon kabel eller att någon enhet ballar ut ibland.

Manny
2007-12-17, 18:51
låna en kontakt o testa...

993turbo
2007-12-21, 16:25
låna en kontakt o testa...

det är inget fel på kontakten , ingen som råkat ut för detta?

993turbo
2008-01-01, 18:29
det är inget fel på kontakten , ingen som råkat ut för detta?

såg att någon på det gamla forumet hadde samma problem men det stod inte om han hadde löst problemet, han hette -MDS- som användar namn så jag är tacksam om du har lösningen eller om någon annan har haft detta problem.

2.0 8v
2008-01-16, 15:22
Har haft samma problem på min 2L ADY motor i ett år det började med att bilen tvärdog och hoppade igång igen när man körde på motorvägen kunde gå veckor mellan gångerna,bytte tändstift,fördelarlock,rotor,tändkablar i sommras och trodde problemet var löst åkte ca 500mil utan krångel.Men i höstas började den lägga av med tätare intervaller även stads körning(kunde starta mellan första och tionde gången start motorn drog runt som vanligt utan minsta tecken till att tända).Lånade tändspole av VAG men felet kvarstod bytte spännings relä till data boxen NR 30 och bränsle relä utan resultat.Lämnade in bilen för att byta fördelare/hallgivare i veckan men blev kontaktad dagen efter och de sade att varvtalsgivaren var trasig(kostar över 2000kr och är krånglig att byta) sitter i trakterna bakom olje filtret.I gamla forumet var det en som bytta varvtalsgivaren i nnan hans problem var löst(Mike gti tror jag han kallade sig).Ska hämta min bil idag så förhoppnings vis funkar den nu........

mejn
2008-01-16, 16:10
Min sambos vento med 2E motorn gör likadant och det som är bytt på den är tändspolen, relät (nr30), gasspjällspotentiometer utan resultat. Har läst och rotat en del i detta och tror att det kan vara vevaxel (läges) givaren, om det är samma som varvtalsgivare vet jag inte, hos autoexperten kostar den ca 1700:- då ingår en ny kabel, finns även på mekonomen utan kabel och kostar inte fullt 500:-
Har även för mig att jag läst att någon med detta problem endast haft skadad isolering på kabeln.

993turbo
2008-01-16, 16:29
Har haft samma problem på min 2L ADY motor i ett år det började med att bilen tvärdog och hoppade igång igen när man körde på motorvägen kunde gå veckor mellan gångerna,bytte tändstift,fördelarlock,rotor,tändkablar i sommras och trodde problemet var löst åkte ca 500mil utan krångel.Men i höstas började den lägga av med tätare intervaller även stads körning(kunde starta mellan första och tionde gången start motorn drog runt som vanligt utan minsta tecken till att tända).Lånade tändspole av VAG men felet kvarstod bytte spännings relä till data boxen NR 30 och bränsle relä utan resultat.Lämnade in bilen för att byta fördelare/hallgivare i veckan men blev kontaktad dagen efter och de sade att varvtalsgivaren var trasig(kostar över 2000kr och är krånglig att byta) sitter i trakterna bakom olje filtret.I gamla forumet var det en som bytta varvtalsgivaren i nnan hans problem var löst(Mike gti tror jag han kallade sig).Ska hämta min bil idag så förhoppnings vis funkar den nu........

Micke vore väldigt intresant om du hörde av dig fall detta är felet eller inte.
tackför svaret, verkar vara ett vanligt fel på dom här bilarna men ingen verka veta vad felet är, har hör att det kanske är styrenheten för startspärren som sitter innanför instrumäntbrädan.

993turbo
2008-01-16, 16:30
Micke vore väldigt intresant om du hörde av dig fall detta är felet eller inte.
tackför svaret, verkar vara ett vanligt fel på dom här bilarna men ingen verka veta vad felet är, har hör att det kanske är styrenheten för startspärren som sitter innanför instrumäntbrädan.

2.0 8v
2008-01-16, 18:23
Micke vore väldigt intresant om du hörde av dig fall detta är felet eller inte.
tackför svaret, verkar vara ett vanligt fel på dom här bilarna men ingen verka veta vad felet är, har hör att det kanske är styrenheten för startspärren som sitter innanför instrumäntbrädan.
Hej!Har varit ute och åkt 8mil nu utan problem så det verkar vara givaren som var trasig,men jag vill åka ett par mil till innan man kan känna sig säker.Fick den gamla givaren tillbaka och plasten var skadad mitt på sladden plus att kabeln både var erjad och halvt av mot själva givaren men det syns bara om man drar bort en "täck bricka".Givarens art nr är 037 906 433 A.....priset för givaren och bytet kommer att kosta runt 4500kr(dyrt) men som jag fattat ska den vara krångligt att byta.....

993turbo
2008-01-17, 16:19
vore tacksam om du hörde av dig när du kört några mil till då det är dyrt att byta den och det inte skulle vara den , har redan bytt tändspole för 1500 och den va det inget fel på.
tack på för hand.

lutte
2008-01-17, 17:39
Kolla bränslepumpräläet... har haft samma problem med en corrado vr6.

993turbo
2008-01-17, 19:02
killen ovan hadde bytt bränslepumps relät utan resultat,

2.0 8v
2008-01-17, 19:37
Hej!Har åkt 16mil nu så problemet verkar vara löst(skönt!).993turbo titta på kabeln så långt det går och se om plasten är skadad,man ser givaren till höger om oljefiltret(givaren är fäst i blocket) om man står ovanför motorn.

993turbo
2008-01-18, 16:14
tusen tack för hjälpen ska kolla i helgen, vore skönt att få det ur världen.

2.0 8v
2008-01-19, 12:24
Har betalat nu blev 4000kr då ingick felsökning,givaren,jobbet för givar byte(stod in ur start motor,motorfäste,fläkt på kvittot) helt okej för mig.

993turbo
2008-01-21, 17:34
Har betalat nu blev 4000kr då ingick felsökning,givaren,jobbet för givar byte(stod in ur start motor,motorfäste,fläkt på kvittot) helt okej för mig.

Hur funnkar bilen nu? min dog i morse och vägrade starta på 20 min va på vag och dom trode att det va relät till bränsepumpen som jag kan se så värkar mina kablar ok till givaren om jag tittat rätt. tästade att dra ut relä 30 och bilen dog som den brukar gjöra så kanske ska tästa att byta den först. dom har inte tid fören tidigast torstad nästa vecka.
Tack på för hand.

2.0 8v
2008-01-21, 18:44
Hur funnkar bilen nu? min dog i morse och vägrade starta på 20 min va på vag och dom trode att det va relät till bränsepumpen som jag kan se så värkar mina kablar ok till givaren om jag tittat rätt. tästade att dra ut relä 30 och bilen dog som den brukar gjöra så kanske ska tästa att byta den först. dom har inte tid fören tidigast torstad nästa vecka.
Tack på för hand.


Bilen går perfekt fortfarande har väl åkt 30 mil nu,kan ju testa att byta relä "30" först kostar strax över en hundring och bränsle relät ca trehundra är ju inga stora pengar.När jag precis köpt min bil för ett antal år sen började den gå seg precis som om den gick i nödprogram,måste hålla tomgången med gasen annars dog bilen plus att den var seg startad och gick dassigt bytte relä "30" och bilen gick som vanligt......Vag kan ju koppla in sig i diagnos uttaget och kanske få fram en felkod.