handdator

Visa fullständig version : Läsa elschema guide? hjälp?



Jimmy
2007-05-11, 16:44
Är det nån som har lust att ge en snabbkurs i hur man läser ett elschema/kopplingsschema till bilel?

Jag vet i stora drag men det är mycket jag inte vet hur det läses, det kanske finns nån bra guide på nätet?

Vet inte om man kan posta en bild här men jag har elschemat som jpg bild här iaf. Bild (http://picasaweb.google.com/JimmyJenelle/Bilsaker/photo#5063592320424659298) Det jag letar efter är främst vart säkringarna sitter samt hur man allmänt läser ett kopplingsschema.

ypzilon
2007-05-11, 20:03
Det gråa fältet längst upp är reläplattan.
Siffrorna uppe till vänster betyder:
30 = batterispänning hela tiden
15 = batterispänning när tändningen är tillslagen
X = som 15 förutom när startmotorn går runt (då ger den ingenting)
31 = jord

Siffrorna längst ner är bara för att kunna orientera sig.
Siffrorna och bostäverna som står "i" kablarna berätta om kabelarea och färg.

De flesta säkringarna sitter på just reläplatten, men en del (t ex den på ditt kopplingsschema).

Jimmy
2007-05-12, 11:51
Aha... tack så mycket för det.

"men en del.." .skrev du i slutet.. vad skulle du skriva sen? verkar som halva meningen försvann?
Siffrorna nere är det JORD punkter? alla jordkablar verkar komma nerifrån?

Är det någon som vet vart det finns en komplett guide på nätet?

ypzilon
2007-05-12, 12:13
De flesta säkringarna sitter på just reläplatten, men en del (t ex den på ditt kopplingsschema) sitter på andra ställen. Så skulle skrivit om jag inte haft för bråttom. =)

Siffrorna som står i ordning är bara för orientering i schemat.
Siffrorna i ringar brukar vara jordpunkter eller förbindningspunkter. Det står nedanför vad de betyder.

Problemet är en guide är att elscheman många gånger ser olika ut, det finns ingen direkt standard. T ex amerikanska elscheman brukar vara ett helvete att lista ut...