handdator

Visa fullständig version : glapp i ratten



Maha
2007-12-06, 16:11
Är det någon som på en Golv IV eller bora har eller har haft ett glapp i ratten, detta verkar inte vara en styrled för dessa verkar ok, vad kan det då vara?

Golf-power
2007-12-06, 17:09
Möjligt att det kan vara styrväxeln, men då blir det väldigt gingligt på landsväg. Men om den är dålig borde styrväxeldamasken vara dålig

Finn
2007-12-06, 21:55
Spindelleden kanske?

magnusT
2007-12-06, 22:43
Hade ett litet glapp i ratten på min golf -99. Hade en dålig spindelled och när den var bytt så fanns det inget glapp längre.

Maha
2008-02-10, 02:36
Hade ett litet glapp i ratten på min golf -99. Hade en dålig spindelled och när den var bytt så fanns det inget glapp längre.

Okej, men vad har spindelleden med glapp i styrningen att göra? jag hänger inte med? vad har spindelleden för uppgift?

Jag hade glapp i en styrled som nu är bytt, men glappet är kvar :(

Särkelä
2008-02-10, 09:19
Känner du att det glappar i ratten när du kör, Eller hör du att det glappar bara?

Skier
2008-02-10, 11:10
Hej, lite roligt att finna denna tråd då jag böt båda spindellederna igår på min Golf IV tdi -98.
När jag hade bilen upphissad så höll vi på och bände och bröt lite för att se om de var något mera som behövde bytas.
Då kande vi ett litet glapp med ett litet "glappljud". De ljudet har jag hört när bilen står avstängd och man juckar med ratten (ursäkta uttrycket) åt sidorna lite.
Vi kom fram till att de var i styrväxeln ljudet kom ifrån men bara då bilen var avstängd!!??
Så fort vi startade den och servon började jobba så försvann glappet....

Vilka teorier har ni om detta, kan det vara så att oljan tätar det lilla glapp som finns, kanske det ska vara så?

Maha
2008-02-10, 13:32
Hej, lite roligt att finna denna tråd då jag böt båda spindellederna igår på min Golf IV tdi -98.
När jag hade bilen upphissad så höll vi på och bände och bröt lite för att se om de var något mera som behövde bytas.
Då kande vi ett litet glapp med ett litet "glappljud". De ljudet har jag hört när bilen står avstängd och man juckar med ratten (ursäkta uttrycket) åt sidorna lite.
Vi kom fram till att de var i styrväxeln ljudet kom ifrån men bara då bilen var avstängd!!??
Så fort vi startade den och servon började jobba så försvann glappet....

Vilka teorier har ni om detta, kan det vara så att oljan tätar det lilla glapp som finns, kanske det ska vara så?

När jag "juckar" på ratten så känns ett litet glapp och jag hör ett kluckande ljud, kan däremot inte säga vart det kommer ifrån. När jag kör på vanliga vägar så känns inte klappet, men så fort det är tex en grusväg som är som en tvättbräda, eller en "räfflig" eller knottrig väg på vintern så känns glappet i ratten, ratten vibrerar ock skallrar då... på bilar utan detta glapp känns ju alla små små vibrationer eftersom det inte glappar, men för mej så känns inte de minsta eftersom det är mellan glappets "ändlägen" hoppas ni förstår hur jag menar, men alla lite större vibrationer får ratten att skallra när det slår mellan ändlägena...
Jag funderar på om det är rattaxelns kuggghjul som inte är absolut tajt mot kuggstången? jag har pratat med vag, men de säger att det är osannolikt att det skulle vara styrväxeln...

Maha
2008-02-11, 18:28
ska tillägga att glappet känns lika mycket med motorn igång....

Skier
2008-02-12, 17:49
Nu har jag känt lite mera på min ratt och nog är det så att de glappar även med motorn igång.
Hur kan detta vara möjligt?! Visst bilen närmar sig 20tusen mil snart men en glappande snäckväxel har jag då aldrig hört om tidigare...
De skullee vara kul att få se en sprängskiss så man kan se var glappet kan sitta.
Tankarna går ju att de ska vara mellan typ ett drev och kuggstången?

Inga andra som har tankar kring detta??!!

Ut med er alla IV ägare och rucka på ratten!!!

Maha
2008-02-13, 22:06
jo jag skulle också vilja veta vad det är som glappar, ingen av mina tidigare bilar har haft detta glapp och de har gått längre.... skumt tycker jag!

Finn
2008-02-13, 23:55
Kollat knuten på rattaxeln? Sitter nere vid golvet. Lätt å känna på.

Maha
2008-02-15, 11:07
jag kände inget vid knuten....

Skier
2008-02-15, 11:45
Jag ska känna på den idag, men tror mera på styrväxeln..
Glappet lät därifrån.

Maha
2008-02-19, 23:40
Jag ska känna på den idag, men tror mera på styrväxeln..
Glappet lät därifrån.

Skier:
tycker du glapppet är störande?

Skier
2008-02-20, 12:48
Skier:
tycker du glapppet är störande?

Hej, jag har precis bytt styrlederna efter anmärkning på BP.
Och innan så var den lite kännslig när det var spårit, men lite av dom problemen kvarstår. Så svaret blir JA, jag upplever det störande, iaf så pass att jag vill gå till botten med detta.

Det som har hänt senaste veckan är att jag har varit på ombesiktning, och då när dom hade bilen upphissad och gungande för att se om dom nya styrlederna var glappa så passade jag på att fråga om han kunde köra så jag fick se om någon p-ända var glapp (böt vänstra förra året) och den högra börjar bli lite glapp enligt honom.
Så den ska bytas snart. Sedan börjar länkarms bussningarna bli lite mjuka men de ska inte ha med kännslan i ratten att göra.

Så tanken är dit med en ny p-ända på högersidan och sedan se vad som händer.
Även en framvagns inställning ska göras i framtiden.

foffa2002
2008-02-20, 16:05
Hej

Innan man byter delar så går det att justera in spelet i själva styrväxeln.

Finns en skruv som man ställer på baksidan av mekanismen.

Syns om man stpr under chassiet och tittar.

18mm mutter med en insex i mitten

Skier
2008-02-20, 20:15
Hej

Innan man byter delar så går det att justera in spelet i själva styrväxeln.

Finns en skruv som man ställer på baksidan av mekanismen.

Syns om man stpr under chassiet och tittar.

18mm mutter med en insex i mitten


Det ska kollas helt klart!!!
Jag hade funderingar om något sådant, tänkte att någon hade en sprängskiss så man kunde se men de fanns ingen.

Att dom inte kunde tipsa om de på vag kan man ju undra över??

Skier
2008-03-03, 17:06
Hur har det gått??
Maha>> Har du testat att göra som foffa säger med att spänna åt spelet i styrväxeln??

Bättre/Sämre??

Maha
2008-03-04, 04:08
har lite dåligt med tid nu så vag ska kolla det på måndag... ska bli intressant! jag återkommer då med svar!

Maha
2008-03-12, 01:03
Det är rattaxeln som har ett litet glapp i mitt fall, jag testade också att dra ut ratten och då vart det lite mindre. Så det är splinsen som gör rattjusteringen möjlig som är boven i dramat.
Skönt att veta vad det är i alla fall!