handdator

Visa fullständig version : Hur förbereder ni era dörrlås inför vintern?



Freiholtz
2007-12-06, 11:20
Som rubriken lyder, hur förbereder ni era dörrlås/anordningar inför kylan, vintern å oöppningsbara dörrar? =)

Raz
2007-12-06, 11:57
Jag brukar se till att smörja upp låsen ordentligt innan det blir alldeles för kallt.
Dessutom brukar jag behandla dörrlisterna med sånt där silikonstift för att slippa en fastfrusna dörrar.

Efter tvätt kan det vara bra att komma ihåg att smörja låsen igen ;-)

Lillen
2007-12-06, 12:16
Finns speciellt silliconfett för dörrlås.
HELST ska man demontera dem och rengöra låset innan.
Sedan fettar man in låsmekaniken och kör på.
Blir MYCKET bra och håller många år dessutom.
Använder man "låsolja" eller annat crap från macken så blir det bara skit.
Fixa och serva låsen sedan skippar man att spruta in annan skit så fungerar det.
Bara att vara försiktig när man tvättar bilen så man inte spolar in massa vatten i låsen.

Stift till dörrar fungerar ju åxå.
Finns conditionerare för lister , gummi och detaljer man kan användea.
Men se till att det är saker som inte kan frysa t.ex silliconstiften.

zoddri
2007-12-06, 12:24
Som sagt, siliconstift på gummilisterna hjälper mycket.
Sen brukar jag använda helt vanlig låsolja från den lokala macken och spruta in i låset före och efter tvätt. Kört med den taktiken i många år och ännu har inte ett lås frusit.

Lillen
2007-12-06, 13:08
Som sagt, siliconstift på gummilisterna hjälper mycket.
Sen brukar jag använda helt vanlig låsolja från den lokala macken och spruta in i låset före och efter tvätt. Kört med den taktiken i många år och ännu har inte ett lås frusit.

Jo det kan nog fungera.
Men då kan man lika görna ta syntetolja och en tattarspruta(kanyl).
Sedan sprutar man in lite olja i låset.

Problemet med "låsolja" och annan skit är att det rengör och drar vatten till sig.
Då fryser det OFTA men kanske inte alltid.
Det tar dessutom bort det ursprungliga fettet som tål väta ifrån låskolven.
Därav att man skall helst använda avsett fett till detta.

men men fler saker fungerar väl om man vill.
Bara mina åsikter.

Fireball
2007-12-06, 14:51
Jag läste i en motorblaska (har glömt vilken) att vissa verkstäder tar några droppar automatlådeolja i låsen, sen blåser de med tryckluft för att trycka in oljan i hela kolven.

Det är dock inget jag har testat själv.

ypzilon
2007-12-06, 14:53
Håller med Lillen, det bästa är att demontera cylindern och ta isär den och tvätta och fetta om. Det samlas grymt mkt skit i cylindrarna.

Ett annat alternativ är fjärrstyrt c-lås. =)

Manny
2007-12-06, 14:56
Finns speciellt silliconfett för dörrlås.


Var hittar man detta fett?

Lillen
2007-12-06, 16:20
Välsorterade reservdelsbutiker =)

Bengan.U
2007-12-06, 17:22
Hej.

Smörj upp med WD-40 !
Fixa med det minst en gång i månaden
och man kommer in i bilen utan frysta lås :-)

MVH/Bengan.U

Henrik.M
2007-12-06, 17:24
Ett tips på vad jag brukar göra på mina gammel bilar.

Jag brukar plocka lös låskistan , riva isär låscylindern, tvätta delarna kliniskt rena.
Sen kommer själva hemligheten....båtmotorfett(!) inköpt på OK som tål köld ner till - jättemycket grader.
Smörj in låskitor + cylindrar och klappa ihop.
Sen är frusna dörrlås ett minne blott.....och låssprejen bojikottad för alltid.

Riktigt fett i låsen ska det vara ingen olja..

Denna operation rekomenderas kanske inte till bilar med inbyggd microbrytare i kistan , men till låskolven funkar det alltid.

Gullideckel
2007-12-06, 18:02
Ett tips på vad jag brukar göra på mina gammel bilar.

Jag brukar plocka lös låskistan , riva isär låscylindern, tvätta delarna kliniskt rena.
Sen kommer själva hemligheten....båtmotorfett(!) inköpt på OK som tål köld ner till - jättemycket grader.
Smörj in låskitor + cylindrar och klappa ihop.
Sen är frusna dörrlås ett minne blott.....och låssprejen bojikottad för alltid.

Riktigt fett i låsen ska det vara ingen olja..

Denna operation rekomenderas kanske inte till bilar med inbyggd microbrytare i kistan , men till låskolven funkar det alltid.


De där Båtmotorfettet påminner inte de lite om de fett man får på dörrgångjärnen om man lämnar bilen på VAG service?

Typ segt som klister ;-)

Wolfen
2007-12-06, 18:12
Hej.

Smörj upp med WD-40 !
Fixa med det minst en gång i månaden
och man kommer in i bilen utan frysta lås :-)

MVH/Bengan.U

Gamla, goda WD-40, den funkar till allt:) De på NASA är inte så dumma, va:)

Manny
2007-12-06, 18:16
båtmotorfett(!) inköpt på OK
Ahhh! Det där verkar skitbra....!
Sånt ska jag köpa!
Lär ju inte försvinna av lite vatten iaf!
Gillar inte låsolja o wd40 o sånt.. Vill slippa kladda titt som tätt med sånt.

Henrik.M
2007-12-06, 19:15
De där Båtmotorfettet påminner inte de lite om de fett man får på dörrgångjärnen om man lämnar bilen på VAG service?

Typ segt som klister ;-)

Nä inte vad jag vet inget vi använder iaf.
Är som vanligt fett fast lite tjockare och mer tåligt mot väta ,funkar till det mesta har jag märkt.
Smort allt från dörrlås --> cykelkedjor med det. =)

Tror det heter allround fett nufrötiden i deras sortimenet , men den tuben jag haft ett par år heter : båtmotor fett för utombordsmotorer.

onk
2007-12-06, 19:38
Äääh.. Vem faan behöver smörja låsen. Lite spänning ska det väl vara:D

Sist det frös på fick jag gå in genom passagerardörren för den andra hade frusit fast helt...

Får passa på medans man är ung och smidig;)

P.Hagel
2007-12-06, 19:50
Vxl-låds olja.

nya batterier till fjärren.

OCH INGET LÄPP GLANS

( läs silicon stift till listerna).

Smörj in dom med pyttelite vaselin.

Manny
2007-12-06, 19:52
Vxl-låds olja.

nya batterier till fjärren.

OCH INGET LÄPP GLANS

( läs silicon stift till listerna).

Smörj in dom med pyttelite vaselin.

vaselin va ett bra tips då jag e allergisk mot silikon i bilar...

Lillen
2007-12-06, 23:19
Jag vidhåller med en idiots envetna kamp att det fettet som jag sett och använt i dörrlåsen är det bästa =)
Samma som orginal och fryser inte.
Tål vatten och är mjukt och smörjande.

JAG SKA KOLLA VAD DET HETER IMORGON!


Gamla, goda WD-40, den funkar till allt:) De på NASA är inte så dumma, va:)

Tydligen dummare än OMEGA grabbarna som har krypoljan.
Den är bra mycket bättre än WD-40 och all annan rengörande vattensamlande S.K.I.T.


OCH INGET LÄPP GLANS .....( läs silicon stift till listerna). Smörj in dom med pyttelite vaselin.

JA gör det!!?
ELLER INTE!!!!!!
Fryser fast som Sajtan vid -30 eller mer =)
Kanske nere hos er på stäppen går det ett tag?

Fireball
2007-12-07, 09:28
Jag smorde mina lister med vaselin en gång (på sommaren). Dagen efter sa dörren "ssssSSSCHLOPP" när jag öppnade den! :-)
Senare fick jag reda på att vaselin är en oljebaserad produkt, och olja löser upp gummi...

En liten sak till bara, jag vill inte vara en sån där messerschmitt, men för att undvika eventuella framtida missförstånd vill jag bara tala om att om man skriver "silicon" så betyder det egentligen kisel. Silicone eller helt enkelt silikon är ordet! :-)

Skräphögen har talat - MJÄÄ!

Lillen
2007-12-07, 10:38
Haha ja man är väl ingen stavningsexpert =)

onk
2007-12-07, 11:00
olja löser upp gummi...


Nu är ju inte jag direkt nån professor eller så, men gummi framställs ju av olja.
Borde det inte upplösa sig sjäv isf:)

Lillen
2007-12-07, 11:38
olja löser upp gummi...
Nu är ju inte jag direkt nån professor eller så, men gummi framställs ju av olja.
Borde det inte upplösa sig sjäv isf:)

Hahaaa =)

Davidio
2007-12-07, 12:54
jag använder grafitlåsolja och silikon på listerna, har aldrig varit nått problem med frusna dörrar

ypzilon
2007-12-07, 14:15
Nu är ju inte jag direkt nån professor eller så, men gummi framställs ju av olja.
Borde det inte upplösa sig sjäv isf:)

Just därför löser olja gummi. Lika löser lika är ett uttryck som ibland är användsbart. Ibland kan man stå med ngt über-giftig och tok-stark kemikalie för att försöka ta bort ngt klet från en yta. Sedan tar man en mild kemikalie som är med lik och skiten försvinner direkt...

onk
2007-12-07, 14:21
Just därför löser olja gummi. Lika löser lika är ett uttryck som ibland är användsbart. Ibland kan man stå med ngt über-giftig och tok-stark kemikalie för att försöka ta bort ngt klet från en yta. Sedan tar man en mild kemikalie som är med lik och skiten försvinner direkt...

Coolt.. Hade jag ingen aning om:)
Kan du några fler ex?

Fireball
2007-12-07, 17:25
Jag misstänker att onk skojade till det lite här:

Borde det inte upplösa sig sjäv isf:)
Hade onekligen sett lite lustigt ut :-)

Angående gummi så har jag alltid levt i tron att äkta gummi kommer från gummiträden, eller i alla fall dess kåda. All gummi är dock inte äkta så det är väl där oljan kommer in i bilden!

Vi provade att lägga några O-ringar i vaselin på jobbet och kunde konstatera att O-ringarna svällde och blev allmänt sladdriga.
Jag förmodar att det är därför RFSU bestämt avråder från användandet av vaselin tillsammans med deras produkter... ;-)

ypzilon
2007-12-07, 19:05
Coolt.. Hade jag ingen aning om:)
Kan du några fler ex?

Hmm, skulle kanske vara att du inte får bort olja och fett från händerna med tvål, men med matolja som sedan i sin tur kan tas bort med tvål...

jimmyboy_666
2008-01-13, 18:20
Har haft problem med mina lås med på min golf -97:a

Har nu provat och byta låscylinder och tätningar till nytt.
Fick då tipset att Wolksvagen verkstaden såljer låsolja. Kostar 75 kr och ska fungera mkt bättre än det crapet man köper på macken..får se om det blir någon skillnad framöver.

Lillen
2008-01-14, 10:02
Jag vidhåller med en idiots envetna kamp att det fettet som jag sett och använt i dörrlåsen är det bästa =)
Samma som orginal och fryser inte.
Tål vatten och är mjukt och smörjande.

Hmm vi hade inte detta i vårt sortement tydligen.
Har nästan glömt tråden men ska kolla igen hos konkurenten!