handdator

Visa fullständig version : Det blev en Lupo!! Lite funderingar!?



Norpan
2007-12-05, 23:50
Har precis varit och köpt mig en Lupo 1,4 75hk -99 grön
för en fyndpeng.

Nu har jag en fundering...
Har köpt mig en uppsättning 17" et37 med 205/40/r17 däck.
Nu undrar jag om det finns nån som knölat på 17":are på en Lupo.
Har sett en bild på en lupo gti med 205/45/r17 på och då undrar jag vilka modiferingar som behövts, framförallt bak då det är där det verkar vara lite trångt....

Undrar även om nån vet några bra sidor som säljer bakljus, strålkastare, m.m. och då inga krom lexusljus : )

Skulle även behöva veta om GTI frontspoilern passar mot orginal stötfångaren.

Verkar vara en sparbössa då den hinkade i sig 26Lit 95oktan på 48mil
vilket resulterar i en förbrukning på ca. 0,55lit/mil.... Bra!!

Nån som har några idéer??

Lillen
2007-12-06, 09:39
Hmmm tror det var i gamla forumet ja såg en länk?
Där va de nån som bankat dit 18" bara för att kolla.
Åxå på en Grön Lupo.

Minns jag fel om det var på värstkusten?

Raz
2007-12-06, 10:07
Lilla Vargen har haft 17" på sin Lupo, den var ju även rejält sänkt så allting går.
Tror han körde 205x40x17 däck på den.

Norpan
2007-12-06, 10:10
Nån som vet vad som behövde moddas??

R.Grönberg
2007-12-06, 10:36
Nån som vet vad som behövde moddas??


Jag åkte 17" på min 3l,nerlackad mm. och den vart rejält låg. Tog i lite, men på din är det inga som helst problem, Kommer gå fritt, om den inte är låg, då får du kapa lite i hjulhusen

R.Grönberg
2007-12-06, 10:39
**Borttaget pga dubbelpost**

Evolver
2007-12-06, 11:09
Har precis varit och köpt mig en Lupo 1,4 75hk -99 grön
för en fyndpeng.

Nu har jag en fundering...
Har köpt mig en uppsättning 17" et37 med 205/40/r17 däck.
Nu undrar jag om det finns nån som knölat på 17":are på en Lupo.
Har sett en bild på en lupo gti med 205/45/r17 på och då undrar jag vilka modiferingar som behövts, framförallt bak då det är där det verkar vara lite trångt....

Undrar även om nån vet några bra sidor som säljer bakljus, strålkastare, m.m. och då inga krom lexusljus : )

Skulle även behöva veta om GTI frontspoilern passar mot orginal stötfångaren.

Verkar vara en sparbössa då den hinkade i sig 26Lit 95oktan på 48mil
vilket resulterar i en förbrukning på ca. 0,55lit/mil.... Bra!!

Nån som har några idéer??

Hej!

De är ju inte så vanliga de där tillbehören. Men prova tex realcar.se. De har iaf den mörka modellen bakljus, och inte "kromade". Verkar som att du ska prova att söka på Seat Arosa också. De grejorna ska vara kompatibla!

Lycka till!
// A

sgt_nelson
2007-12-06, 12:58
Har precis varit och köpt mig en Lupo 1,4 75hk -99 grön
för en fyndpeng.

Nu har jag en fundering...
Har köpt mig en uppsättning 17" et37 med 205/40/r17 däck.
Nu undrar jag om det finns nån som knölat på 17":are på en Lupo.
Har sett en bild på en lupo gti med 205/45/r17 på och då undrar jag vilka modiferingar som behövts, framförallt bak då det är där det verkar vara lite trångt....

Undrar även om nån vet några bra sidor som säljer bakljus, strålkastare, m.m. och då inga krom lexusljus : )

Skulle även behöva veta om GTI frontspoilern passar mot orginal stötfångaren.

Verkar vara en sparbössa då den hinkade i sig 26Lit 95oktan på 48mil
vilket resulterar i en förbrukning på ca. 0,55lit/mil.... Bra!!

Nån som har några idéer??


GTI frontspoilern passar inte på 1.4 16v. Lysen etc skulle jag iaf kolla på tyska ebay efter. där går det att få tag på det mesta! Det räcker förmodligen med att vika in den del av bakskärmen som pekar rakt in för att få tillräcklig frigång mot däcken.

sgt_nelson
2007-12-06, 12:59
vi vill se en bild på kärran oxå!

Barbapappa
2007-12-06, 17:09
Gött med ny bil! Men dög inte 'Lupo nördnews'-tråden för frågorna? ;-D

Var det den jättegröna färgen eller den mörkgrönmet. färgen som du införskaffade bil i?

När det gäller bakljus så är jag ju personligen inte så förtjust i eftermarknadsgrejerna som finns, tycker det mesta ser så 'billigt' ut på nåt vis, inte så diskreta. Jag har själv kört med Arosans (mk2 då, 01 och framåt tror jag) bakljus t.ex. som passar lika bra som orginalen, dock är det en del pyssel med elen då inte den är samma, men är du sugen så kan du få anvisningar om hur man gör med bilder, inte nån svår operation men lite tidskrävande... Arosans lampor har ju tyvärr kanske lite för mycket 'lexus-stuk' över sig kan vissa tycka men jag tycker nog dom kan se fina ut på rätt bil. Dessa finns i två färger också, mörkt gråa och ljust röda, värt att tänka på när man beställer på t.ex. skroten. Kostade 700:- st eller nåt per sida har jag för mig när dom var nya. Här finns båda med på bild: --> sommaren 03 eller nåt. (http://s99.photobucket.com/albums/l298/peepin_eyes/The%20old%20Lupo/?action=view&current=Superstage3.jpg) ;-)

17" går fint att få dit men se till att köp grejer i rätt storlek så du slipper att såga och kapa för mycket bara, tycker 16" brukar se riktigt fint ut själv, gärna 16x9" bak och sånt... ;-)

Norpan
2007-12-06, 22:38
Har redan en uppsättning fälgar, 100+ motorsport pulverlackade vita
så jag har inte lust och byta då jag tycker dessa är skitsnygga :)

Gillar inte arosans bakljus utan tar hellre lupons tonade orginal,har helröda nu.
Jobbar som reservdels man på VAG så jag har ganska bra piser och så på orginal grejor.

Bakljusen jag har letat efter är svarta med ett led-kors i som agerar bromsljus och blinkers.
Har även tittat på realcar och hittat både vinge och mörka strålkastare.

Angående spoilern så kan man iofs köpa hela stötfångaren också då den int var så hiskeligt dyr.

Lupon är Fantasigrön :), tyvärr är en bakskärm omlackad i fel nyans :(
Har pratat med med min kompis som är lackerare och han skule nog ordna så det löser sig med färgen...

Hade bilen på rekonden på jobbet i dag och lade ner 4,5 tim på lite snabb polering och total klädseltvätt, den vart grön inuti igen.

Måste börja läsa Lupo nörd news nu när man blivit lupo ägare.

Norpan
2007-12-06, 22:52
En till grej förresten, vad ska man ha för olja i dom här 1,4 maskinerna.
I min har nån tappat i helsyntet 5w30 helix ultra
På jobbet har vi i shell helix plus i dom, iaf polo då vi inte har så många lupos..

Jag har märkt att min lilla 1,4 knackar i ventilerna när den är kall men det kanske avhjälps av ett oljebyte till lite tjockare halvsyntetolja.

Barbapappa
2007-12-06, 23:21
Jag brukade köra vanlig dödlig 10-40 eller nåt i den jag hade, helsyntet då, mobil1... Tyckte också att min lät lite hårt från ventilerna när den var kall och det var kallt ute, men det 'skulle/kunde vara så' tydligen enligt dom jag vädrade mina funderingar med. ;-)

Inredningen är go när man har den fantasiagröna bilen, jisses va smutsigt det kan bli, hade ju en kompis som hade en sån när jag hade min gamla... Tycker den lite mörkare comfortline klädseln är mycket goare för den är lättare att hålla iordning.

Norpan
2007-12-06, 23:48
Kanon! Då ska den få lite ny olja och filter + div. annat smått och gott..

Norpan
2007-12-10, 14:41
Nu är lupon tyst igen!

Helsyntet är inge vidare det heller.

Har även beställt Cambridge bakljus och lite annat lull-lull.

Och så har jag monterat min nyinköpta motorvämare, vilken bra uppfinning...

Gullideckel
2007-12-10, 15:25
Nu är lupon tyst igen!

Helsyntet är inge vidare det heller.

Har även beställt Cambridge bakljus och lite annat lull-lull.

Och så har jag monterat min nyinköpta motorvämare, vilken bra uppfinning...

Schysst, vilken olja valde du?

Norpan
2007-12-10, 15:58
Kör Shell helix plus 10w-40 då vi säljer det på jobbet.

sgt_nelson
2007-12-11, 19:06
Angående spoilern så kan man iofs köpa hela stötfångaren också då den int var så hiskeligt dyr.


Det kommer ändå inte att passa. framskärmarna ser annorlunda ut på GTI´n.. Jag hade nämligen funderingar på samma sak för ett halvår sedan...

Norpan
2007-12-12, 09:21
Synd det då då får man väl köpa sig nån rieger front ellr nåt liknande.

Blev väldigt bra med Cambridge bakljusen iaf.

sgt_nelson
2007-12-12, 09:39
Synd det då då får man väl köpa sig nån rieger front ellr nåt liknande.

Blev väldigt bra med Cambridge bakljusen iaf.


Mattig har en GTI liknande front för "vanliga" Lupon. http://www.ndf.se säljer den..

Cambridge Lyktorna är fina! har sånna på min jag med!

Norpan
2007-12-12, 11:07
Nu måste jag fråga vad du har för coilovers på din bil och även vad ett sånt där avgas kan tänkas ha kostat!?