handdator

Visa fullständig version : Batteriet laddas ur, jetta.



JettaGTS
2007-12-03, 00:08
För ett tag sedan köpte jag ett nytt batteri då den jag hade började strula. Efter några dagar vart den nya också urladdad. Ena blinkersen saknas så jag virade ihop kablarna, men de kanske hade kontakt. Kan det bero på det?

GTI G60
2007-12-03, 06:54
Laddar Generatorn???

HRC
2007-12-03, 08:54
Sätt en amperemätare (=strömmätare, köps billigt på Jula eller Knas Ohlson el. motsv. om du inte har ngn) i serie mellan batteriets minuspol och minuskablaget. Mätaren skall inte visa något större utslag, alltså ingenting (utom ev. larm och klocka men det är bara några mA) ska dra ström när bilen är av och alla förbrukare avstängda. Visar mätaren utslag är det något som drar ström ändå och man får leta sig fram.

Annars som sagt, generatorn.... Jag har varit med om att den inte laddat och varningslampan inte lyst. Kontakter och anslutningar ärgar igen med åren.

Raz
2007-12-03, 09:51
Det låter som om din generator har slutat ladda. Kolla med en multimeter om den genererar någon ström när bilen står på tomgång.

Gullideckel
2007-12-03, 10:47
Laddningsregulatorn på generatorn kanske har pajjat...plocka en på skroten(kostar typ 50-80 kr) och prova.

Finn
2007-12-03, 14:28
Om du ska mäta urladdningen så brukar man gå på att den inte får dra mer än 30mA. Det vill säga 0,030 ampere. Detta skiljer ju så klart beroende på utrustning. Tänk på att ha alla dörrar stängda och lås gärna bilen ifall du har larm så att den ligger i "viloläge". Drar den mer så e d bara att börja rycka säkring för säkring å se vilken d e som gör att d drar för mycke ström.

JettaGTS
2007-12-05, 00:42
Tror inte det kan vara generatorn, då detta hände när den var parkerad i några dagar. Innan gick den bra, sedan så var det helt tomt.
Men skall kolla ifall den drar ström, men alltså, undrar om inte blinkerskablarna kanske kom emot något, eller kom emot varandra, så det blev kortis?
Kanske laddar ur "sakta", inte kortis på en gång?

HRC
2007-12-05, 19:11
Elektricitet funkar inte riktigt så. Antingen är det kortis eller så är det inte det. Finns inga smygvarianter. Blir det kortslutning så gnistrar det till och en säkring går (Om det finns någon. Gör det inte det börjar det ryka och i vissa fall brinna istället.) Då märker man det genom att förbrukaren ifråga inte fungerar. Ditt problem är av annat slag.

bladegash
2007-12-05, 21:57
Jag hade exakt samma fel som du beskriver och det var lampan i bagageluckan som var boven. Den var på även när luckan var stängd. Be någon krypa in in där och kolla om lampan slocknar när luckan stängs.