handdator

Visa fullständig version : Däckval - Bankörning



JWO
2007-12-01, 22:28
Har aldrig kört på bana tidigare men hade tänkt göra det till våren då det är några träffar som arrangeras!

Tänkte höra med dom som är lite mer rutinerade vad det gäller bankörning, är det lönt för mig att titta på ett par R-däck eller kan jag slänga av 20" och köra några varv med mina orginal 17"?

Är det något mer man ska tänka på vad det gäller detta så gärna det!

pekka kiiskilä
2007-12-01, 23:02
Eftersom du inte kört tidigare så tycker jag att du ska prova med dina 17" hjul för det är inte alla som fastnar för banåka så R däck en kan du vänta med för det är bra o lära sig bilen med vanliga gatdäck först och sedan R däck. Det är min tanke bakom det hela.

JWO
2007-12-01, 23:25
Eftersom du inte kört tidigare så tycker jag att du ska prova med dina 17" hjul för det är inte alla som fastnar för banåka så R däck en kan du vänta med för det är bra o lära sig bilen med vanliga gatdäck först och sedan R däck. Det är min tanke bakom det hela.

Det låter som en vettig tanke! Tack för de!

pekka kiiskilä
2007-12-01, 23:48
Du har en såpass ny bil och då har du anti prylar=sladd,broms,mm som hjälper till att styra upp bilen om du får lite sladd eller vid broms och då funkar det rätt bra med gat däck som övnings däck för bana.

JWO
2007-12-02, 00:17
Du har en såpass ny bil och då har du anti prylar=sladd,broms,mm som hjälper till att styra upp bilen om du får lite sladd eller vid broms och då funkar det rätt bra med gat däck som övnings däck för bana.

Ja precis, det blir nog en bra början att köra med gatdäck!
Sen får jag se hur man gör och hur mycket bankörning det blir osv. Tycker man det är roligt osv. så kan man köpa R-däck, hårdare dämpning, styvare chassi m.m för att få bättre fäste på banan!

Barbapappa
2007-12-02, 14:17
Det räcker alldeles utmärkt med gatdäck för att prova på lite, mk5 gti funkar ju gött på bana redan från början också så det går nog fint.