handdator

Visa fullständig version : Öppet filter GOLF IV GTI skadligt?



stompen
2007-12-01, 13:17
Har hört talas om att öppet luftfilter till Golf IV GTI inte är bra för luftmassemätaren. Hur väl stämmer detta egentligen? Hur kan det komma sig isf? Nån som har några erfarenheter?

Undrar också vad det är för dimension på anslutningarna till bakdämparen orginal..


Tacksam för svar!

Fredrix
2007-12-01, 13:28
"Har hört talas om att öppet luftfilter till Golf IV GTI inte är bra för luftmassemätaren. Hur väl stämmer detta egentligen? Hur kan det komma sig isf? Nån som har några erfarenheter?"

Sportfilter ar grovmaskiga, dvs slapper igenom mera skit an ditt originalfilter vilket inte alls ar bra for din llm. Dessutom skall de tvattas och oljas in om du inte koper nytt var gang. For mycket olja och du dodar din llm.
Jag korde med oppet pa min forra gti ca 2000 mil utan problem, men hade val tur, vet en del som inte alls kommit sa langt.
Och eftersom de enda du vinner pa att montera oppet ar visst ljud och troligen effektforlust pga hogre temp pa insugsluften sa ar ett oppet filter ganska meningslost.....

Sebbe
2007-12-01, 13:39
Det finns ojlefria filter så man slipper kladda med det om man inte vill. Sköter man filtret som man ska och gör rent lmm ibland så håller det kanske? Känner flera som kör med öppna filter på VAG 1,8t bilar utan problem. Och flera som har pajjat lmm med öppna filter, men även flera där lmm har pajjat ändå. Så jag vet inte om det är filtrena som är skit eller VAG´s lmm som är skit eller båda? Men sen låter det ju fördjävligt och man tappar effekt om det inte placeras på ett smart ställe. Borra lite hål i luftrenaren kan man göra istället, eller kapa upp hela botten på luftrenaren, det är det många som gör på K-jet bilar då det är lite krånligt att montera öppna filter på de. Då får man ett insugsljud som övveröstar både sterioljud, avgasljud, samtalsljud och allt annat som kan tänkas låta =)

Nollander
2007-12-01, 14:08
Original luftburk ska klara upp mot 300hk.

Så de enda man vinner på öppet filter är ett fränare/coolare ljud, och ett högre mer hörbart pys från dumpventilen.

Men skadligt eller inte, vad vet jag, jag körde nästan 6000mil med öppet filter och lmm gick inte sönder en gång och den håller än vad jag vet(bilen såld).

Men när du rengör filtret och oljat in den snåla med olja och låt de torka in en dag eller två innan du monterar. Eller som jag gjorde, blåste rent ett par ggr/år med tryckluft.

mattemaz
2007-12-02, 19:18
Jag kör med sportfilter i boxen och det ger ju mer ljud och tror mer på att man får nån hk med detta än öppet. Men sköter man sitt öppna filter och kanske inte kör på dåliga vägar osv så kan det säkert hålla. Men jag tycker att det låter lagom med detta i boxen.
Mvh Matte

VWGolIV
2007-12-02, 23:30
18000 mil utan problem, gäller dock en 1.6a mmen jag har nog mycket tur..

Finn
2007-12-03, 14:24
D e ju alltid lite lotto me LMM. Vissa håller i evigheter medans andra går som popcorn. Men ett öppet filter ökar ju självklart riskerna me att man ska sabba LMM. Sen så får man ju mer skit in i motorn oxå vilket ksk inte alltid e önskbart.

Bobo
2007-12-03, 16:32
Jag har haft två olika K&N filter i min nuvarnade Golf båda gångerna en kortare stund, fick problem båda gångerna, nu har jag bytt LMM och kommer aldrig sätta dit ett öppetfilter igen. Hade dock öppet filter på min Gamla VR6:a och det fungerade fint.