handdator

Visa fullständig version : Ej lysande motorlampa på Golf IV blev besiktnings 2?!!



ökenvinden
2007-12-01, 13:59
Hej!

Jag var inne och besiktigade min Golf IV 1.6-99(projekt 2) igår och döm om min förvåning då jag fick 2:a på att motorlampan (bil med blixt)ej tändes när man slog på tändningen.
Jag har ägt bilen i 3 år och jag har då aldrig sett att denna lampa har tänds innan start.
Jag påtalade då att jag aldrig sett lampan han talade om men han stog på sig att han TRODDE att den skulle finnas där pga av att bilen var så pass ny(99)
Han påpekade ochså att lampan skulle sitta i varvräknarfönstret.Jag åkte då ner till min lokala VW handlare och frågade.
Dom kunde inte säga på rak arm hur det skulle vara på en 99:a fick dock kika på en -04 och där lyste det en lampa innan start i hastighetsmätar fönstret.
Snackade sedan med en kompis som har en Golf IV-98 1.6 och på hans var det som på min 99:a ingen motorlampa lyser när man slår på tändningen.
Nån vänlig skäl som kan förklara hur det ligger till på 99-orna
Och vad gör man åt saken om det nu ska lysa nån lampa.
Kan tillägga att bilen gick igenom förutom lampjäveln alla avgas värden var perfekta,allt annat var perfekt!
Hoppas nån vet!!
Mvh:Rob

henkeboi
2007-12-01, 14:22
så kan dom inte göra, bara att överklaga

Cullberg
2007-12-01, 15:38
Hej!

Jag var inne och besiktigade min Golf IV 1.6-99(projekt 2) igår och döm om min förvåning då jag fick 2:a på att motorlampan (bil med blixt)ej tändes när man slog på tändningen.
Jag har ägt bilen i 3 år och jag har då aldrig sett att denna lampa har tänds innan start.
Jag påtalade då att jag aldrig sett lampan han talade om men han stog på sig att han TRODDE att den skulle finnas där pga av att bilen var så pass ny(99)
Han påpekade ochså att lampan skulle sitta i varvräknarfönstret.Jag åkte då ner till min lokala VW handlare och frågade.
Dom kunde inte säga på rak arm hur det skulle vara på en 99:a fick dock kika på en -04 och där lyste det en lampa innan start i hastighetsmätar fönstret.
Snackade sedan med en kompis som har en Golf IV-98 1.6 och på hans var det som på min 99:a ingen motorlampa lyser när man slår på tändningen.
Nån vänlig skäl som kan förklara hur det ligger till på 99-orna
Och vad gör man åt saken om det nu ska lysa nån lampa.
Kan tillägga att bilen gick igenom förutom lampjäveln alla avgas värden var perfekta,allt annat var perfekt!
Hoppas nån vet!!
Mvh:Rob



Det var nog bland det dummaste jag har hört! Om det nu skulle vara något fel så skulle lampan lysa när bilen är igång och även om den skulle lysa så skall det inte underkännas på besiktningen! Däremot om ABS lampan hade lyst så hade den troligtvis inte gått igenom...

HenkeTIC
2007-12-01, 17:37
Lampan måste lysa när man sätter på tändningen men inte när motorn är igång. Varför den måste lysa är för att dom ska kunna se om där är någon störning i motorstyrningen. Lyser den inte kan du ju ha kopplat ur den just för att du har problem. Därför får man en två på det.

Mvh Henke

Holmgren
2007-12-01, 18:41
VW MÅSTE ju kunna svara på den frågan.
Om inte dom vet vem ska då veta.
Kolla med Henrik M här på forumet. Han är VAG mekaniker.
Finns några andra med, hoppas någon svarar på din fråga.

Vwälkomen till forumet måste man ju klämma ur sig med nu när du lagt ditt första inlägg.... =)

foffa2002
2007-12-01, 19:02
Tror bara att den gör de på de med dubbel lambda .

Dvs när 16v 105-110hk 1.6L och 1.8T efter 2001 mfl.

Dvs det behöver inte göra det på motronic 3.8

ökenvinden
2007-12-02, 14:14
Har nu gjort en liten egen undersökning i ämnet.
Och kan konstatera att 98-99-00 1.6 tänds inte lampan på.
Därimot på 01-04 tändes lampan på innan start.

Ingen annan som har något att tillägga i ämnet?
Vore bra att ha så mycket info som möjligt i ämnet som man kan kasta i ansiktet på Svensk bilprovning ;)
Så berätta gärna hur det ser ut på din bil.

Mvh:Rob

Marcus
2007-12-02, 15:09
Det bästa vore väl att få någon sorts skriftlig dokumentation från Svenska Volkswagen? Tror inte SBP bryr sig särskilt hårt om hur dina vänners bilar fungerar...

VWGolIV
2007-12-02, 15:11
Löjligt, min bil är en golf iv 1.6 av 1999 års modell och där tänds ingen lampa när du vrider på tändningen.

Hade jag varit dig så hade jag ring bilprovningen och pratat med chefen.
Där också överklagat.

Jag har besiktigat bilen själv och aldrig har jag hört något om motorlampan att man skulle få en 2a på den punkten.

Då borde du få en 2a för alla andra lampor som inte tänds när du
vrider på tändningen.

Gullideckel
2007-12-02, 15:34
Håller med de folk skriver ovan att detta låter märkligt...ring till nån expert på Bilprovningen.

Låter lite som att besiktningsmannen har förväxlat bilbesiktningen med ett "Motormännen konditionstest" eller liknade..

T-mek
2007-12-02, 16:03
Jaha, återigen visar bilprovningen sin klass. Känns ju jättekul att betala 300 spänn för att en tomte ska "kolla" bilen, när han uppenbarligen borde bakat bröd eller nåt istället.

Som foffa20002 skrev innan så finns ingen avgasvarningslampa på den årsmodellen, det kom först tillsammans med OBD II, dubbla lambdasonder och e-gas.

vw-power
2007-12-02, 16:17
den bes. mannen verkar inte ha alla pollar hemma,
men som det nämns så lyser den så länge tändningen är
påslagen men slocknar när motorn startas,
om det sitter dubbla lambdasonder, annars inte alls, kanske bara blinkar till
under npn millisekund, vet ej säkert...

men däremot får de sätta 2:a OM DEN LYSER HELA TIDEN DÅ MOTORN
ÄR IGÅNG, INTE OM DEN ÄR AVSTÄNGD!

ring och morra på dom!!

pekka kiiskilä
2007-12-02, 20:19
Du kan ju be stations chefen om en koll i datorn som dom har för det ska stå vad som är olika och vilka lampor som ska lysa mm,

Du ska inte betala för en sådan sak= I mitt fall var det min vinterbil mk1 gls 83a som besiknings killen ville ha annan skyltbelysning och mittenbälte= 2st 2or så jag tog reda på fakta och pratade med stations chefen och han kollade i datorn o javist jag hade rätt o bilen fick blanka papper samt att killen fick en tillsägelse av chefen hehe.

ökenvinden
2007-12-02, 20:53
Jag ska ta och åka och prata med stationsföreståndaren nu i veckan.
Så får vi se vad dom kommer att göra åt saken.

Tack alla ni som svarat!!
Är det någon som har något att tillägga skriv.

Jag hör av mig om slutet på sagan ;)

Mvh:Rob

ypzilon
2007-12-03, 13:20
OM det finns motor-, abs- och airbaglampa ska dessa lysa när man slår på tändning och sedan slockna. Det är ett funktionstest för att visa att systemet lever. Om de inte gör det så ska det vara ombes.

Men i DITT fall finns ingen lampa och stationschefen borde lösa problemet via telefon, du ska absolut inte behöva betala för att det gjort en tabbe.

Och till andra som gapar, tänk på att det är mänskligt att fela...
Många bilmärken har haft motorlampa sedan slutet av 80-talet (även VW), så det är inte konstigt att bes.mannen fick för sig att den så pass ny bil borde ha det, fast å andra sidan finns det litteratur på stationen om man som bes.man är osäker...

ökenvinden
2007-12-13, 18:14
Hej

Här kommer slutet på sagan om den icke lysande lampan.
Pratade med Svensk bilprovning(tekniska supporten)och beskrev mitt problem men han kunde inte kolla (ville väl inte)om hur det skulle vara på min bil.
Utan det var upp till mig att bevisa att jag hade rätt.....SUCK!
Åkte ner till min lokala VW-handlare och pratade med en jättebussig tjej som satt i kundmottagningen.
Hon ringde lite samtal och fick tag i nån kille på VW Sverige som kollade upp hur det låg till.
Och mycket riktigt,så kom funktionen med självtest år 2001.
Han skrev ihop ett intyg och skickade hem till mig.
Jag åkte sedan in idag till bilprovningen och visade upp Besiktningsprotokollet och intyget.
Dom och dom började självklart skylla lite om både det ena och det andra,svårt att veta årsmodell(kolla efter)Nya tekniker (utbilda)men tillslut gav dom med sig efter en massa kollande i datorn.
Tycker att det är lite konstigt när man står där med ett intyg från VW som dom själva ville ha att dom utgår från att man ljuger.
Vi skildes som vänner i allafall och nu är "sagan"slut.
Rent papper!!!
Stort tack för hjälpen alla ni som hjälpt till!!

Mvh:Robban