handdator

Visa fullständig version : Passagerare vid körning ?!



Lilla_Vargen
2007-05-11, 08:18
En tanke som poppade upp är ju vilka träffar som man kan/får ha passagerare med i bilen runt banan ?!?!?
Förutsatt att passageraren uppfyller samma personliga skyddsutrustning som föraren har...och självklart har en stol att sitta i...;-)

Mer en tanke om ngn som vissa kallar det "lugna timme" skulle finnas för detta ändamål...???

Har en sambo som gärna skulle vilja följa med ngt varv runt... (spelar nu ingen roll vilken bana)

Gärna andra träffar som vi VW ägare kan ha den möjligheten.

Junfors
2007-05-11, 08:39
Man kan ju säga som så att på en träff arrangerad under SBF´s flagg är det nog svårt att få köra med passagerare då dom som sagt inte har någon försäkringskydd utom om föraren är instruktör och passageraren löser en licens. Klubben har som regel att aldrig tillåta det för att det är svårt att dra en gräns om vi skulle börja. Enbart en innan träffen utsedd instruktör med av oss bedömd tillräckligt med erfarenhet får köra instruktör på våra sammarrangerade träffar.

Du får nog åka på en osanktionerad träff där både du och din passagerare åker utan försäkringskydd och du som licensinehavare riskerar böter om någon skulle hända.(Jag har för mig du har licens i alla fall.)

VWGolIV
2007-05-11, 11:06
Något jag funderat på är att vi skulle haft en instruktör som kan visa alla nybörjare med spårval m.m

Jag har kört 2 gånger nu på bana och sett mycket formel 1, rally m.m men ändå så vet man knappt vilken sida av banan man ska ligga på, spårval m.m


Jag hade uppskattat att få åka med en instruktör några varv, givetvis då lagligt om man kunde få till det.

Där kunde man också köra personer som vill "prova på" att åka ett par varv.
Det är ju också något som kan generera pengar.

razer
2007-05-11, 11:48
Något jag funderat på är att vi skulle haft en instruktör som kan visa alla nybörjare med spårval m.m

Jag har kört 2 gånger nu på bana och sett mycket formel 1, rally m.m men ändå så vet man knappt vilken sida av banan man ska ligga på, spårval m.m


Jag hade uppskattat att få åka med en instruktör några varv, givetvis då lagligt om man kunde få till det.

Där kunde man också köra personer som vill "prova på" att åka ett par varv.
Det är ju också något som kan generera pengar.

På kinnekulle brukar man kunna få åka med instruktörer (Själv fick jag en åktur av GTi-nissen förra året). När man åkt med någon som kan banan vet man ungefär hur man ska köra, sen är det "bara" att få till körningen själv.

jooeell
2007-05-11, 16:33
du kan ju alltid åka på nån träff i norge där verkar de inte bry sig om nått sånt hehe

MVH

Polo Classic
2007-05-11, 18:25
du kan ju alltid åka på nån träff i norge där verkar de inte bry sig om nått sånt hehe

MVH

I Norge gjelder vegtrafikkloven på de treffene du tenker på (Gatebil, Volkswagen Audi Club Norwegens treff o.l.) pluss at man krever hjelm. Så i praksis kan snuten stå på langsletta med laser :D