handdator

Visa fullständig version : Hur byter man språk i den grafiska displayen (Golf V) ?



R.S
2007-11-30, 16:09
Skulle vilja byta språk i displayen på min Golf V. Den är idag på tyska och vill byta den till svenska eller engelska.

Enligt VAG (DinBil) skulle det gå att själv byta språk genom att uföra en kombination med knapparna på den högra armen för torkarna men fick ingen mer info om hur.

Någon som vet hur/om man verkligen kan göra det ? ....eller är det en VAG.com och en laptop eller liknande som gäller för att få till det ?

Mini_me
2007-11-30, 16:40
Hmm...undrar om det inte är typ samma som på nya Caddy.

När du slagit på tändningen så väntar du tills alla saker har blippat klart i info rutan.
Sen håller du in knappen som sitter på torkar spaken, tryck knappan uppåt.

Sen ska det väl bara att bläddra i menyerna (som dock på tyska då...)

Du borde även ha en ok knapp på undersidan av spaken.

Språk heter typ spreche eller nåt...annars är det typ ett 2 minuters jobb för VAG som dom borde bjuda på med tanke på att vi inte bor i tyskaland och engelska är ett världspråk så borde den varit kodad för eng. innan leverans.

jonas_lindquist
2007-11-30, 16:55
annars är det typ ett 2 minuters jobb för VAG som dom borde bjuda på med tanke på att vi inte bor i tyskaland och engelska är ett världspråk så borde den varit kodad för eng. innan leverans.

En helt VILD gissning är att det handlar om en importerad bil....

Henrik.M
2007-11-30, 20:13
En helt VILD gissning är att det handlar om en importerad bil....

Behöver det inte vara eftersom tyskan är ställd från fabrik.
Övriga språk ställs vid leveransservice till kund.

Premis
2007-12-01, 16:41
Min är på engelska och jag har inte hittat några språkval nånstans, har färddator plus.

Basti
2007-12-01, 16:48
Jag har också färddator plus, där kan man byta språk, men svenska finns inte med....

wolfbane1967
2007-12-01, 16:55
svenska finns inte med , inte på navigatorn heller

R.S
2007-12-02, 12:50
En helt VILD gissning är att det handlar om en importerad bil....

Svensksåld i Kinna och jag är den 3:e ägaren.

R.S
2007-12-02, 12:54
svenska finns inte med , inte på navigatorn heller

Vilket junk. Tänkte skaffa rätt kablage o programvara hur som helst för att kunna göra annat. I mina öron ska det inte vara någon rocket science att fixa till det, "bara" det går att läsa ur minnesarean där den delen ligger och skriva i densamma. Vid service eller liknande bör man sedan enkelt kunna skicka in org. datan (tror ifs inte ens att någon skulle notera någon skillnad).

Mini_me
2007-12-02, 14:10
Sverige är ju en skjukt liten marknad så därför ligger inte vårat språk med...inte så konstigt...kostar säkert 2 kr per bil eller nåt att ha det med = massa miljoner...men alla kan väl hyffsad engelska...eller känner nån som kan det.

R.S
2007-12-06, 23:06
Ska in med bilen till DinBil nästa vecka för justering till engelska. Tydligen är det bara att säga till när man servar bilen (eller liknande) så fixar de det samtidigt.

R.S
2007-12-18, 15:27
Nu är detta fixat och Din Bil tog 280:- för justeringen, vilket jag i sig tycker är helt fel då svensksålda bilar rimligtvis, åtminstone, borde ha engelskt språk satt vid leverans (kan inte vara många minuters arbete att även ordna översättningar till ett flertal andra språk).