handdator

Visa fullständig version : Renovera växellåda



Evolver
2007-11-28, 21:19
Hej!

Jag tänkte ju kolla över motor och växellåda nu i vinter, och undrar om ni vet något bra ställe att lämna in min växellåda på, för en översikt. Inte för att den krånglar direkt, frånsett från något skrap då och då, men byta eventuella slitna drev etc. Det är en 02A-låda(vajerlåda) om jag inte missminner mig. Är inte alltför erfaren själv, mer än att jag kan plocka ur lådan.

Så, vart lämna in?

Mvh A

Fredda84
2007-11-28, 21:32
Det lär väl nästan vara mer prisvärt att köpa en annan beggad som inte skrapar än att lämna in för byte av något, synkringar går väl att köpa för pengar men drev får man väl betala både skjortan och byxorna för. bara inhandlandet av packboxar och ny bra olja är en mindre förmögenhet...

foffa2002
2007-11-28, 22:01
Hej!

Jag tänkte ju kolla över motor och växellåda nu i vinter, och undrar om ni vet något bra ställe att lämna in min växellåda på, för en översikt. Inte för att den krånglar direkt, frånsett från något skrap då och då, men byta eventuella slitna drev etc. Det är en 02A-låda(vajerlåda) om jag inte missminner mig. Är inte alltför erfaren själv, mer än att jag kan plocka ur lådan.

Så, vart lämna in?

Mvh A

Satsa på www.DLI-teknik.se

ofta så åker man snabbt på byte igen med lådor från skroten.
Dom har 0 koll på hur den har gått och hur den behandlats :(

Lillen
2007-11-29, 09:30
... synkringar går väl att köpa för pengar men drev får man väl betala både skjortan och byxorna för. bara inhandlandet av packboxar och ny bra olja är en mindre förmögenhet...

Faktiskt är det inte så jäkla svindyrt.
Ja dyrt är det men överkommligt om man tänker använda den sen.
Med tanke på hur en beg låda är behandlad ofta som Foffa skriver.

Evolver
2007-11-29, 21:22
Faktiskt är det inte så jäkla svindyrt.
Ja dyrt är det men överkommligt om man tänker använda den sen.
Med tanke på hur en beg låda är behandlad ofta som Foffa skriver.

Ja just det! Tänkte i ungefär samma banor. Köper man en på skroten kanske den är i betydligt värre skick än min. Någon av er som har renoverat vxl-låda? Kostnad på ett ungefär?

Foffa har du erfarenhet av personalen på DLI? Goa gubbar eller?

Mvh André

foffa2002
2007-11-30, 23:05
Ja just det! Tänkte i ungefär samma banor. Köper man en på skroten kanske den är i betydligt värre skick än min. Någon av er som har renoverat vxl-låda? Kostnad på ett ungefär?

Foffa har du erfarenhet av personalen på DLI? Goa gubbar eller?

Mvh André

Lämnar typ allt jag inte kan eller hinner göra själv dit.
Vi snackar 50 000:- lådor.

ring David o snacka med honom

larsahl
2007-12-02, 15:09
Jag har renoverat min polo variant låda hos www.DLI-teknik.se med ett gott resultat. Minns inte riktigt va det gick på, men har för mig 7000kr. Fick byta 2 drev och alla lager sen vare något mer. Förhoppningen är att den håller 13k mil till. Trist att den gick sönder så tidigt redan vid 13k mil med så klen motor som belastning, men felet ligger i lagrerna dom använder inte håller måttet. Det var lager kulor/rullar som ramlade ur när jag tömde den på olja.

Det var jäkligt skönt o få den tyst, för i slutet så lät det ganska mycket innan den helt rasade och bilen inte kunde köra frammåt.

Evolver
2007-12-03, 11:33
Lämnar typ allt jag inte kan eller hinner göra själv dit.
Vi snackar 50 000:- lådor.

ring David o snacka med honom

Jag tror jag är övertygad. Blir nog DLI.

Förresten foffa, menar du 50 papp för en ev. renovering? Jag förstod inte meningen där :-)

Tack för inputen grabbar!

// A

Raz
2007-12-03, 20:26
Jag tror jag är övertygad. Blir nog DLI.

Förresten foffa, menar du 50 papp för en ev. renovering? Jag förstod inte meningen där :-)

Tack för inputen grabbar!

// A

Han menar nog att lådan han lämnat till DLI var värd 50 000:-.

Jag kan också rekommendera dom, ska lämna iväg min växellåda till dom för montering av diffbroms nästa vecka.

Finn
2007-12-03, 21:14
Jag har renoverat min polo variant låda hos www.DLI-teknik.se med ett gott resultat. Minns inte riktigt va det gick på, men har för mig 7000kr. Fick byta 2 drev och alla lager sen vare något mer. Förhoppningen är att den håller 13k mil till. Trist att den gick sönder så tidigt redan vid 13k mil med så klen motor som belastning, men felet ligger i lagrerna dom använder inte håller måttet. Det var lager kulor/rullar som ramlade ur när jag tömde den på olja.

Det var jäkligt skönt o få den tyst, för i slutet så lät det ganska mycket innan den helt rasade och bilen inte kunde köra frammåt.

Felet ligger inte i att lagrena är av dålig kvalite. Problemet me lådorna som sitter i Polo är att dom har en tendens att börja läcka vilket gör att lagret till pinjongaxeln (har för mig att d va d som brukade gå, mini_me kan detta bättre) hamnar ovanför oljan så d går torrt.

Vanligaste är att p-boxen till växelföraren börjar läcka. Vågar inte ens gissa på hur många jag bytt. Sen så är det låga odds på p-boxarna till drivaxelflänsarna.

Gullideckel
2007-12-03, 21:43
Felet ligger inte i att lagrena är av dålig kvalite. Problemet me lådorna som sitter i Polo är att dom har en tendens att börja läcka vilket gör att lagret till pinjongaxeln (har för mig att d va d som brukade gå, mini_me kan detta bättre) hamnar ovanför oljan så d går torrt.

Vanligaste är att p-boxen till växelföraren börjar läcka. Vågar inte ens gissa på hur många jag bytt. Sen så är det låga odds på p-boxarna till drivaxelflänsarna.

Interssant info..!

Har själv haft en Seat Arosa 1,4(tror de är samma motor/låda som Polon?) som växellådan rasasde pga. detta problem med Pinjong/lager/axel.

Vad kan man göra för att förhindra dessa läckage och ras då?

Kolla växellådeoljan varje dag eller ;-).

Är de på samma sätt som Golf 1/2 att dom ska överfyllas i hålet på sidan eller?

Finn
2007-12-03, 22:48
Ja d e samma låda i Arosa/Lupo som i Polon.

Går väl inte direkt att förhindra problemet. Men kolla så att lådan e torr me jämna mellanrum samt att byta den p-box som läcker. Angående oljenivån så brukar jag bara va noga me att inte ha för bråttom när jag fyller på på dessa lådor. Vet faktiskt inte om man måste "överfylla" men jag brukar fylla till kanten på nivåpluggen, sätta tbx pluggen. Vänta lite, snurra på hjulen så att diffen får vispa runt lite å sen skruva ur pluggen igen å efterfylla. Har inte fått tbx några bilar än iaf me ras pga för lite olja (ta i trä).