handdator

Visa fullständig version : 16v topp på Gz block ?



Gti_Dawe
2007-11-28, 20:54
Hej , var i helgen hos en snubbe som hade massa golf grejor , jag köpte ju allting :=) . sen sa han att det skulle gå att sätta på en 16 v topp på en gz motor (8v) , så nu undrar jag om någon vet om detta är möjligt? Han påstod att grunden är samma i 8v som i 16 v motor.

Mycket tacksam för svar

MVh David

Fredda84
2007-11-28, 21:20
Om det är möjligt kan jag inte svara på men samma är det inte iallafall, GZ blocket har väl inte oljesprutet på kolvarna som 16V block har. Du får nog snart klarare besked av någon...

Joda
2007-11-29, 12:11
Det är inte mycket som stämmer..

-Kolvarna lär inte ha urfräsning för ventilerna..
-Fördelaren sitter inte på samma ställe på 8v vs 16v
-Kamdreven är mycket bredare på en 16V.

Oljesprutet som någon ovan skrev... Det är säkert 10 saker till som ställer till det för dig.. Bränslesystem? Generatorfäste?

Köp en komplett 16V om du vill konvertera. Eller så köper du en annan bil

/Johan

Sn00k
2007-11-29, 15:48
fullt möjligt.. MEN, du lär ha 16v:ns kolvar också, och remskivor.
fördelaren sitter på toppen på 16v, kamdriven, dvs den passar. går att köra med 8v:ns fördelare också om man nu vill det.
16v:n har ett bra tändsystem, som du gärna vill ha vid konvertering.. inte alls nödvändigt.. men bra.

oljesprutet.. saknas på 8v.. meen, knappast livsviktigt.

generatorfästen etc spelar mindre roll, då dom redan sitter på ditt 8v block.. sånt passar.. får dock byta remskiva även på generatorn.

så.. det är väl fullt möjligt att montera en 16v topp på ett 8v block, bara du tar med lite bitar runtikring.. men.. en 16v motor, som dessutom har bättre vevaxel å oljekylning under kolvarna, kostar inte många kronor begagnad.. kanske lämpligare att utgå ifrån en sådan ifrån början, precis som joda skriver ovan.