handdator

Visa fullständig version : Byte av kamaxel mk1?



ivah
2007-11-28, 11:50
Hur svårt är det att byta kammen på en mk1a ?
Någon justering som behövs göras annat än att nolla motorn efteråt ?

Såg att det kommit upp en trimmkam i köp och sälj och jag är lite sugen :-)
Är den för vass att köra med till vardags ?
Jag åker iof rätt fort när jag åker omkring till vardags, men kan jag åka lugnt igenom stan eller blir bilen okörbar på låga varv?

Läste lite om hydraliska och mekaniska toppar förut. var nått om att räkna överfallen. Tror jag har en hydralisk? (Se bild)

http://i114.photobucket.com/albums/n270/ivah88/DSCF3012.jpg

Kammen:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=2262

Hur mycket tjänar jag på att byta kam, 5 hästar? Eller är jag optimistisk då. Motorn i övrigt är mycket fräsch, toppen genomgådd ganska nyligen vad jag förstått.
Det är ett G instansat i den kammen som sitter i nu. Orginalkam ?



Ojoj, mycket frågor blev det :-)
Hoppas nån orkar ta sig tid att svara ^^

Bengan.U
2007-11-28, 14:33
Hej.

"-1 st ENEM trim kam till VW 8v motorer
med hydraliska lyftare.(Osäker på om
den passar i en med mekaniska)"

Om du har en Golf1GTi/1.8 så har du
motor kod JJ,den motorn har mekaniska
trykare.Men kolla via Meckonomens sida,
lägg in ditt regnr och du får motor kod.

MVH/Bengan.U

ivah
2007-11-28, 16:08
Hej.

"-1 st ENEM trim kam till VW 8v motorer
med hydraliska lyftare.(Osäker på om
den passar i en med mekaniska)"

Om du har en Golf1GTi/1.8 så har du
motor kod JJ,den motorn har mekaniska
trykare.Men kolla via Meckonomens sida,
lägg in ditt regnr och du får motor kod.

MVH/Bengan.U

Bilen är en Golf 1 Gti special -83.

Tyvärr så är det inte riktigt så enkelt, det är lite osäkert vilken motor/topp som verkligen sitter i. Det finns ingen motorkod på blocket, den är övermålad / bortslipad. Enligt en gubbe på VAG så är det INTE en JJ motor, hur han visste det har jag ingen aning om. Han babblade om andra kylarslangar å grejjer. :S
Bilden du ser är från min topp.

Vad jag förstog var det 4 överfall på toppar med hydraliska tryckare, och 5 på mekaniska. Och min har som synes 4. Isf är de ju knappast en JJ eftersom den har mekaniska som du säger.

Finns det något annat sätt att se vilken motor / topp man har då ? :O

T-mek
2007-11-28, 20:29
Tittar man på bilden så ser det onekligen ut som hydrauliska tryckare. 4 kamlager brukar betyda hydraulkam. Det finns hydrauliska topppar med 5 lager också, men det är överkurs.. ;-) Om man har mekaniska tryckare finns det en justeringsbricka överst mot kammen, som man shimsar in ventilspelet med.

Egon
2007-11-28, 20:30
Du ser på tryckaren om den är hydraulisk eller mekanisk, är den hydraulisk är den synliga delen i ett stycke, och med en liten avrundning på kanten. Är det mekaniska tryckare så ser man att det ligger en bricka längst uppe på tryckaren, som kammen går emot.

Mini_me
2007-11-28, 21:18
=) Det är ju min kam=)

Ser ut som hydraliska...menjag är ju inte helt partisk=)
OM du vill köpa den så får du lämna tillbaka den om den inte passar...men dock så får du dega frakten fram och tillbaka...om du inte kan hämta i sthlm.

Maila om du har frågor.

MvH // Lars

R.Grönberg
2007-11-28, 22:03
=) Det är ju min kam=)

Ser ut som hydraliska...menjag är ju inte helt partisk=)
OM du vill köpa den så får du lämna tillbaka den om den inte passar...men dock så får du dega frakten fram och tillbaka...om du inte kan hämta i sthlm.

Maila om du har frågor.

MvH // Lars

Jag ligger på en enem 276 graders med 10.5 i lyft från min g60. Fint skick och inte rullat månag mil.
mvh

Mini_me
2007-11-28, 22:05
???...menar du till mig?

ivah
2007-11-28, 22:36
Det måste ju nästan vara hydraliska, ser så ut iaf. Tyvärr har jag inte bilen här utan de får bli till sommaren isf. Men kikade på lite flera bilder och det ser inte ut att vara någon bricka där iaf. helt slät med rundad kant.

Någon som törs gissa hur mkt effekt den ger, kommer jag ens märka skillnad?

Skickar ett mail till dig mini_me.

Lidas
2007-11-29, 10:40
Hej!

Gjorde denna operation för x- antal år sen på en MK2a med hydraliska tryckare. Trimmkam 276grader från Forsbergs isamma veva moterades ett 2" avgas Simonssystem och borrade rejält under luftburken.

Tänk på att tändningen och bränslet måste sjusteras för att få ut max effekt.
Resultat blev förvånande bra, orginal tappade bilen effekt efter ca 5500rpm och med vassare kam så drog den ruskigt bra i hela registret upp till 7000rpm.

Effekt i hk, kan jag inte säga i siffror men minns att Forsbergs pratade om att detta skulle ge rätt sjusterat ca 125-135hk. Men Rejäl skillnad vart det ivarjefall. Så kör på!

Är själv sugen på att vässa min förgasar maskin en 1,6, men vet inte om det är värt det!

Lycka till

ivah
2007-11-29, 18:41
???...menar du till mig?

Du har mail igen. :-)

Barbapappa
2007-11-29, 18:55
Är själv sugen på att vässa min förgasar maskin en 1,6, men vet inte om det är värt det!Provade att byta kam och förgasare i min mk1 gl, och det gjorde verkligen gott! Speciellt förgasare gjorde susen, kammen jag körde med (och kommer och köra med när bilen skruvas ihop igen) heter R6 tror jag och är från rallyboutique eller vad dom kallar sig, rätt så lik en gti i karaktären blir den efter bytet...

ivah
2007-11-29, 22:30
Provade att byta kam och förgasare i min mk1 gl, och det gjorde verkligen gott! Speciellt förgasare gjorde susen, kammen jag körde med (och kommer och köra med när bilen skruvas ihop igen) heter R6 tror jag och är från rallyboutique eller vad dom kallar sig, rätt så lik en gti i karaktären blir den efter bytet...

Okej, jaa de låter ju som det är värt det iaf. Nu ska jag bara försöka få tag i Mini_me =)

Mini_me
2007-11-30, 15:52
Tjo..var på rockN´roll igår och idag är det pub afton på jobbet=) Dynga till och ut och sladda i kund bilar...eller inte ;-P

Ivah jag svarar dig imorgon när baksmällan har släppt=)

ivah
2007-11-30, 21:35
Tjo..var på rockN´roll igår och idag är det pub afton på jobbet=) Dynga till och ut och sladda i kund bilar...eller inte ;-P

Ivah jag svarar dig imorgon när baksmällan har släppt=)

Perfekt ! :-)

Mini_me
2007-12-01, 11:03
Du har mail...I´m a guitar Hero!!=)