handdator

Visa fullständig version : EM-motor med "vandrande" tomgång



tobe62
2007-11-26, 21:18
Hej!
Jag är ännu en stolt ägare av en Golf (83:a) med EM-motor som har tomgångsproblem. Problemet uppkommer vid varm motor, då den valsar runt 900 varvs-strecket ca 4-500 varv. Jobbigt vid rödljus och kökörning. När den är kall håller den sig prick på 900 varv. Dessutom är den nästan omöjlig att köra med choke - bättre att starta utan choke och försöka hållet varvet uppe under kallkörningen med gasen! Har bytt samtliga vacumslangar, konning, brytare, ställt tändning, kollat jordledning mellan förgasare och insug och sprayat startspray runt förgasarfotspackningen -hel- utan riktig förbättring. Magnetventilen på baksidan av förgasaren (Keihin) fungerar. Återstår som jag ser det två möjligheter? 1) Vacumslangen mellan bromsservo & insug - hur kollar man backventilens funktion? 2) Förgasarrenovering med byte av nål - ska detta behövas då bilen gått knappt 10 000 mil?
P.S. Om man ändå ska kosta på sig en förgasarfotspackn, passar Biltemas 52-802 (EM-motorn finns inte med i tabellen - har fler motoralt. Kehinförgsare)?
Mvh Torbjörn

Manny
2007-11-26, 21:37
Välkommen!

biltemas passar inte då gasvajer arrangemanget sitter skruvat i foten. du kan hitta gasvajer hållare från en mk2 förgasare som går att skruva direkt i förgasaren så passar deras packning.

testa att vicka på förgasaren och se om den tar tjuvluft då.

för övrigt ett mycket väl skrivet inlägg! mycket bra info och modellkod.
Så här ska ett bra inlägg se ut!

AcKyL
2007-11-27, 07:57
Jag har samma årsmodell, samma motor...
Exakt som du har gjort så har jag också bytt alla slangar, osv osv osv osv...
Jag strulade en hel del med magnet ventilen och det förbättrades inte, men helt plötsligt blev den typ bra (?) och har fungerat fint. MEN igår morse när jag kom fram till jobbet (efter att ha kört 7 mil) försvann tomgången in i något svart hål långt in i motorn någonstans... :( Men det är för min del ett annat problem än ditt, där det antagligen är magnetventilen som borde krossas med en slägga och massa ilska. Någon som har koll på om man kan använda HN motorns ventil till EM motorn?

Jag hade innan jag ställde in co och tomgången i "harmoni" samma problem som dig, att tomgången vandrade när motorn blev varm. Jag hade då ställt tomgången på runt 1400 rpm, för att den skulle vara levande medan jag ställde in det, men den vandrade som jag vet inte vad. Vet inte om du är expert eller inte, men kanske fråga någon som är sjukt duktig på förgasarinställningar att justera in det åt dig? Det löste min vandrande tomgång.

Bengan.U
2007-11-27, 10:45
Hej.

"- Vacumslangen mellan bromsservo & insug
- hur kollar man backventilens funktion? "
Ta loss den från bromsservot och insuget,
gör en optisk kontroll,vanligtvis brukar den
spricka närmast insuget,pga värmen.
Backventilen kan du enkelt kolla genom att
suga/blåsa i den,det ska bara gå åt ett håll.
Finns en pil på den och den skall peka mot
insuget.Använd INTE tryckluft !

"-Någon som har koll på om man kan använda
HN motorns ventil till EM motorn?"
Ja,det går att ta från en annan Keihen
förgasare,det passar bult-on.
Men kontrollera även att ventilen får ström,
kabelbrott eller oxid kan skapa trevliga problem.

Tändsystemet är minst lika känsligt som
bränslesystemet på dessa motorer.Viktigt att
man har rätt brytaravstånd,0,4mm,bra
tändstift,NGK,tändkablar med ungefär
samma Ohm-tal.
När man ska skruva på blandningsskruvem,
Co,är det viktigt att motorn är ordentligt varm.
Ställ in tomgångsvarvet på ca 900-1000rpm,
finjustera med blandningsskruven,Co.
Man hör tydligt när man når den optimala
inställningen och motorn spinner som en kisse :-)

MVH/Bengan.U

Gullideckel
2007-11-27, 11:24
Hej.

"- Vacumslangen mellan bromsservo & insug
- hur kollar man backventilens funktion? "
Ta loss den från bromsservot och insuget,
gör en optisk kontroll,vanligtvis brukar den
spricka närmast insuget,pga värmen.
Backventilen kan du enkelt kolla genom att
suga/blåsa i den,det ska bara gå åt ett håll.
Finns en pil på den och den skall peka mot
insuget.Använd INTE tryckluft !

"-Någon som har koll på om man kan använda
HN motorns ventil till EM motorn?"
Ja,det går att ta från en annan Keihen
förgasare,det passar bult-on.
Men kontrollera även att ventilen får ström,
kabelbrott eller oxid kan skapa trevliga problem.

Tändsystemet är minst lika känsligt som
bränslesystemet på dessa motorer.Viktigt att
man har rätt brytaravstånd,0,4mm,bra
tändstift,NGK,tändkablar med ungefär
samma Ohm-tal.
När man ska skruva på blandningsskruvem,
Co,är det viktigt att motorn är ordentligt varm.
Ställ in tomgångsvarvet på ca 900-1000rpm,
finjustera med blandningsskruven,Co.
Man hör tydligt när man når den optimala
inställningen och motorn spinner som en kisse :-)

MVH/Bengan.U

Weltklasse!

Bengan.U
2007-11-27, 16:50
Weltklasse!


Hej.
Det värmer :-)
Och det tackar vi för ;-)

MVH/Bengan.U

tobe62
2007-11-27, 20:28
Hej igen allihop och tack för hjälpen! Av ditt inlägg att döma Bengt (jag utnämner dig till forumets "förgasarräv") verkar EM-motorn vara en känslig krabat. Om det nu inte är något fel på backventilen mellan servo och insug - svårt att hitta en sån ventil, skrotarna kryllar inte av Mk 1 - blir det till att möta bland- och tomgångsskruv exakt rätt. Såvitt jag förstår Bengt verkar du inte tycka att det är nån idé att byta förgasarnål? Ärligt talat är jag lite besviken på denna motortyp (EM). Har även en MK 1 cab -83 med s k JB-motor (enligt "Das serviceplan") utrustad med Pierburgförgasare (34 2B2?= Solex 32/32). Under 6 år har jag inte behövt röra motorn (bytt olja och så förstås)! Vet inte om JB-motorn är så vanlig här då denna lilla pärla (svart och 13.000 mil) är intagen som flyttgods av en tysk familj. Om någon har ett sådant förgasarpaket (med insug etc) är jag dock mycket intresserad! Hälsn. Torbjörn

PS. Visst är det trist att VAG/Dinbil låter MK1:an dö, dvs slutar hålla denna trevliga modell med res.delar? En annan reflektion; varför finns det inga Mk 1-delar på ex.vis "Blocket"? DS

Bengan.U
2007-11-27, 22:11
Hej.

Om du är villig att lägga pengar
så rekommenderar ju jag en titt
på följande sida: http://www.misab.se/index.html
de säljer "Ersättningsförgasarsatser" av
hög kvallitet.Eller kolla in Rallybutiken.se(alt)com,
dom säljer begagnade delar och du kan
hitta en "Ersättningsförgasarsats" till bra pris.
Delar till Keihen är svårt att få till rätt
pris,tyvärr så är det en något "känslig"
förgasare och det viktiga är att den har rätt
flotörnivå.Hur man ställer in det kan du
läsa på sidan jag länkat till.

MVH/Bengan.U

tobe62
2007-12-08, 16:00
Hej igen! Den vandrande tomgången löste sig genom att "möta" blandskruven rätt gentemot tomtgångsdito - tack Bengt! Har aldrig upplevt vare sig detta fel eller sättet att lösa problemet på, på någon annan bil tidigare. Nu har emellertid ett annat fel klivit in "på banan". När som helst - varm eller kall motor - får jag tjuvstopp, ungefär som vid soppatorsk. Motorn vägrar starta i ungefär 1-2 minuter, därefter smäller den igång igen och går hur snällt som helst! Är det den beryktade magnetventilen tro? Har bytt både konning och bensinfilter tidigare. Det börjar luta mot Weber.... Hälsn. T