handdator

Visa fullständig version : Nybilsgaranti, när kan man börja chippa?



Fredrick
2007-11-25, 19:53
Vad är det för nybilsgaranti på motorn i en MKV? när kan man börja chippa bilen utan att oroa sig för att garantin går förlorad?

Står säkert i den högen papper jag fick med men jag orkar inte leta.

Vad skall man ha för chip? har tittat på BSR´s PPC box och den verkar vettig eller åtminstånde lika bra som alla andra mjukvaruhackare. fördelen med den är ju att det går att uppdatera gratis om det kommer ut en ny programmvara.

Mini_me
2007-11-25, 20:03
Nybils garantin är 2år...sen beror det på om du ska ha motorgaranti via försäkring mm...

Jag skulle vänta minst 2 år och sen trimma som fan=) Eller så blir du bundis med nån på VAG och låter han serva bilen och "blunda" för trimmet..Vi har massa kunder på jobbet som kör med KCR box i sina bilar och om man inte lämnar in för ett totalt motoras där man verkligen har dödat motorn så skite jag personligen fullständigt.

Men om du chippar eller liknande och sen måste byta motorstyrdon på garanti så måste du sätta tillbaka orginal saker och hålla tummarna.

Fredrick
2007-11-25, 20:07
Med PPC boxen så går det ju att återgå till original programvaran men det går ju att se att programvaran blivit bytt av någon annan än VAG.

Är det bara motorgarantin som går ut om man chippar eller är det rubbet?

Mini_me
2007-11-25, 20:55
Av vad min erfarenhet tror jag det bara blir motor och sånt som hör till (koppling låda mm)...chassi vet jag inte men tvivlar...men då ska du ha en jävla otur.

Skadar ju inte att fråga innan du lämnar in...

Jag kollade bara efter trim när det var svår förklarade fel (Upp eldade kolvar och ventiler a´20 st)...annars skiter jag i det iaf.

Men som sagt...hängslen och livrem = vänta 2 år...men ingen minns en fegis ;-D

Fredrick
2007-11-25, 21:04
Ok...

Klarar sig mororn utan problem i 1.5 år så borde ju den vara utom fabrikationsfel och då lämplig att trimma, eller har jag fel?

Sedan finns det ju en massa synpunkter på att chippa eller inte, en del säger att original turbon brinner upp av ett chip och andra de som kör med chip verkar nöjda.. Självklart säger mitt sunda förnuft att man inte kan ligga och pressa med full gas i 240 km/h under längre perioder och att man måste använda huvudet vid körning med chip..

Vad skall man tro igentligen?

wolfbane1967
2007-11-25, 21:11
Ok...

Klarar sig mororn utan problem i 1.5 år så borde ju den vara utom fabrikationsfel och då lämplig att trimma, eller har jag fel?

Sedan finns det ju en massa synpunkter på att chippa eller inte, en del säger att original turbon brinner upp av ett chip och andra de som kör med chip verkar nöjda.. Självklart säger mitt sunda förnuft att man inte kan ligga och pressa med full gas i 240 km/h under längre perioder och att man måste använda huvudet vid körning med chip..

Vad skall man tro igentligen?


Allt kan hända naturligtvis med en motor,men jag skulle vilja säga att det är inga större problem med ett chip på din bil.

VWGolIV
2007-11-25, 21:12
Min far har beställt en ny diesel bil, dock ej vw men där säljes kcr trim till bilen och alla garantier gäller, både nybil, vagnskada, motorgaranti m.m m.m.

Det kallades Effektpaket.

Fredrick
2007-11-25, 21:24
Om man t.ex skulle få problem med vattenpumpen eller någon annan del som inte hör till själva mjukvaran att göra, gäller då garantin trots modifierad programmvara?