handdator

Visa fullständig version : Fastnar sten vid bromskiva, GTI MKV



Wargen023
2007-11-25, 19:21
Det har vid ett antal tillfällen låtit som om min bil är på väg att gå i tusen bitar. Det låter som att någon slår med en hammare på plåtarna som sitter bakom bromsskivorna, blandat med öronbedövande skärande gnissel. Hände precis men upphörde när jag bankade lite lätt på plåten och jag antar att det är små stenar som fastnar någonstans. Det har bara hänt bak än så länge och är mycket otrevligt.

Brukar det hända Er andra Golf 5 förare? Kan bilen ta skada? Kan det vara annat än småstenar?

Holmgren
2007-11-25, 19:29
Min far hade detta problem när han körde med minsta storleken på fälg på in XC90. Han bytte vinterfälgarna till en tum större och problemet var borta.
Om det var fälgens design eller storleken som gjorde det vet jag inte.

Särkelä
2007-11-25, 19:33
det är mycket vanligt på golf femmorna. Ofta vi har inne bilar för det. Brukar lägga sej sten i okhållaren. så man få lossa på oket o ta bort den.. riktigt trist..

jönsson
2007-11-25, 19:34
japp väldigt vanligt.

Fredrick
2007-11-25, 19:47
Kan vara bra att veta.. har dock inte råkat ut för detta än..

Så det man får göra är alltså att lossa hjulet och sedan på oket för att åtgärda detta?

Finns det ingen service lösning på detta så som ett skydd eller dyl för att förhindra detta?

Mini_me
2007-11-25, 19:58
nope...inte än iaf. Vet inte om det är samma probs i ytlandet..om inte så är ju svedala inte den största marknaden precis.

Wargen023
2007-11-25, 20:13
Det har som sagt hänt mig kanske fyra gånger men jag har aldrig behövt ta bort hjulen, det har försvunnit av sig själv eller så har det räckt med att banka på plåten. Men när det händer kan det vara skadligt?

Om det är bromsskivan som stenen nöter mot måste det kunna bli rejäla repor med tanke på hur det låter när det gnisslar som värst.

Fredrick
2007-11-25, 20:18
Ta loss och kolla skivan då?

Tror inte att stenen hinner orsaka så stor skada, möjligtvis då på plåtens rostskydd men inte på själva skivan.

Mini_me
2007-11-25, 20:24
Blir inga större skador.
Stenen brukar vara blank och fin=)

wolfbane1967
2007-11-25, 20:40
Har hänt mig med en gång,lät riktigt illa.Jag bankade på plåten lite då ramla stenen ur.

Finn
2007-11-25, 21:08
Vanligt fel på femmorna. Speciellt fram, har för mig att d oftast e på FS III (har för mig dom hette så) bromsarna. Brukar oftast bara bli en skönt blankpolerad sten som resultat. Kör man en längre stund me stenen på plats så kan d ju bli en repa i skivan men den hamnar ju i rätt riktning så att säga så d blir ingen skillnad i bromsprestanda.

R.Grönberg
2007-11-25, 21:22
Vanligt fel på femmorna. Speciellt fram, har för mig att d oftast e på FS III (har för mig dom hette så) bromsarna. Brukar oftast bara bli en skönt blankpolerad sten som resultat. Kör man en längre stund me stenen på plats så kan d ju bli en repa i skivan men den hamnar ju i rätt riktning så att säga så d blir ingen skillnad i bromsprestanda.


hade inne en på jobbet för ngn dag sedan med samma fel

Fredrick
2007-12-09, 19:59
Idag råkade jag ut för detta för första gången, tur att jag hade läst detta innan för om inte så hade jag blivit rejält skraj, lät nästan som om avgasröret hade lossnat och stutsade imot asfalten..

Men sen blev det tyst så jag antar att den lossnade av sig själv.

DPC
2007-12-10, 07:35
Har säkert hänt mig 10 gånger. Turligt nog så har jag fått ur stenarna varje gång. Att backa brukar vara effektivt.

Schermanio
2008-02-19, 13:23
Hände mig på ena framhjulet på Polon i julas. (Har tidigare nämnda FS III bromsar på den.) Trodde som så många andra att det var något allvarligt fel på gång... Fick också berättat för mig av en VW-säljare att detta är ett vanligt "fel". Jag behövde dock bara dra lite i skölden på baksidan för att stenen skulle lossna.

NeXeN
2008-02-19, 14:09
Min moder som samma problem på sin golf 5..