handdator

Visa fullständig version : Muskel vs servostyrning vid bankörning?



Fredda84
2007-11-25, 17:02
Muskel vs servostyrning vid bankörning?

I dagsläget har jag ingen servostyrning men jag har en komplett servostyrning liggande.

Ni som har konverterat från det ena till det andra hur tycker ni det vart om man ser till att köra på bana? bättre med servo? eller bättre utan?

Vad blir fördelarna/nackdelarna med/utan servostyrning?

(Det är bara angående bankörning som jag vill ha svar, självklart är det behändigare att ha servostyrning när man fickparkerar en bil med breda stora däck.)

znabb
2007-11-25, 17:21
Muskel vs servostyrning vid bankörning?

I dagsläget har jag ingen servostyrning men jag har en komplett servostyrning liggande.

Ni som har konverterat från det ena till det andra hur tycker ni det vart om man ser till att köra på bana? bättre med servo? eller bättre utan?

Vad blir fördelarna/nackdelarna med/utan servostyrning?

(Det är bara angående bankörning som jag vill ha svar, självklart är det behändigare att ha servostyrning när man fickparkerar en bil med breda stora däck.)

Jag tycker att man har mer "känsla" och "kontakt" med bilen utan servo vid bankörning.

pekka kiiskilä
2007-11-25, 17:37
Fördelen är att du har lättare styrning och då behöver men inte jobba så mycket i snäva kurvor,

Nackdelen är att det tar lite effekt, Känslan kan jag inte svara på för jag kör med servo själv och det funkar fint på min bil.

Fredda84
2007-11-25, 18:31
Jag tycker att man har mer "känsla" och "kontakt" med bilen utan servo vid bankörning.

Jag har bara kört utan servo och kan hålla med på att man "känner" vägen väldigt bra när man kör utan servo.


Fördelen är att du har lättare styrning och då behöver men inte jobba så mycket i snäva kurvor,

Nackdelen är att det tar lite effekt, Känslan kan jag inte svara på för jag kör med servo själv och det funkar fint på min bil.

Jag har "hört" talas om att servon i vissa lägen kan tappa trycket lite så den går tyngre att ratta för en kort stund, eller är det något jag drömt?

Sn00k
2007-11-25, 19:54
är det en golf II:a så rekkomenderar jag servo.. den servon är inte alltför lätt att styra endå.. inte som på nybilar där man kan ratta helt å hållet med pekfingret = noll körkänsla och kontakt med körbanan.

bra känsla och bra kontakt med vägbanan, och endå inte tungstyrt, skönt att kunna ratta med vänster handflata medans man spakar med höger.. =)

servo-styrväxeln är dessutom kortare.. dvs färre varv på ratten för fullt rattutslag.. vill minnas att G60 var riktigt trevlig att köra på bana.. ;)

pekka kiiskilä
2007-11-25, 20:00
Om servon går trögt eller rycker vid typ banåka så är det nog dax o byta olja och rem för det är inte så ofta oljan byts vid service.

Mini_me
2007-11-25, 20:00
Jag säger nej till servo på bana...tycker det är roligt att få hålla imot lite...som på Go-kart typ=)