handdator

Visa fullständig version : Bytt trumbroms, nu glapp



mdix
2007-05-10, 23:00
Mors!

Jag har idag fått på den nya trumbromsen på höger bak.. allt frid och fröjd. Trodde jag, men jag upptäckte att den glappar. När jag jukkar på bromstrumman så glappar den mot den cylindern som den är upphängd på. Kan det vara hjullagret som är kasst? Eller har jag förbisett något månne?

mdix
2007-05-12, 22:46
upp.........

Mini_me
2007-05-12, 23:07
Mors!

Jag har idag fått på den nya trumbromsen på höger bak.. allt frid och fröjd. Trodde jag, men jag upptäckte att den glappar. När jag jukkar på bromstrumman så glappar den mot den cylindern som den är upphängd på. Kan det vara hjullagret som är kasst? Eller har jag förbisett något månne?

Cylinder?? menar du axel tappen?? Iaf så om du har monterat nya eller gamla lager i den nya trumman så kan det vara så att du inte fått allt i botten.Detta löser man genom att först dra muttern hårt som fan med ett vanligt spärr skaft och sen lossa och ställa in enligt nedan.

Hur stort glapp har du? Bak har man/du koniska lager som ska ha ett litet glapp pga om det glappet/spelet inte finns kommer det bli mkt trångt när saker blir varma..dvs det nyper=)

Som en regel ska man alltid byta lager om man byter nåt bak (om man inte redan har nya lager dvs).

Ett stalltips är att när lagret är rätt draget ska man kunna röra den stora brickan som ligger innan för muttern med en mejsel med medel stor svårighet...allså inte stumt och inte löst..hajar du??

Lycka till! // Larsa

mdix
2007-05-12, 23:54
Hur stort glapp har du? Bak har man/du koniska lager som ska ha ett litet glapp pga om det glappet/spelet inte finns kommer det bli mkt trångt när saker blir varma..dvs det nyper=)


Ja, axeltappen låter väl troligt. Har inte terminologin klar för mig.. :)

Glappet känns stort, det var iaf inte där före jag bytte trumman. När jag har satt dit trumman, satt i hjullagret och skruvat dit muttern och satt på hjulet så glappar det ett par millimeter när jag rukkar på det så det känns inte bra. Kan jag ha förbisett något när jag monterade? Eller är det helt enkelt så att att det gamla hjullagret är "slitet" av den gamla rostiga trumman och när jag sätter dit en ny trumma utan rost så blir hålet i navet för stort.. ?

Mini_me
2007-05-13, 00:04
Ett stalltips är att när lagret är rätt draget ska man kunna röra den stora brickan som ligger innan för muttern med en mejsel med medel stor svårighet...allså inte stumt och inte löst..hajar du??

Lycka till! // Larsa


Vad är det som är oklart med detta?? Man kan "ställa in" bakhjuls lagrena...dvs glappar det drar man åt...men inte för mkt..

mdix
2007-05-13, 00:09
Vad är det som är oklart med detta?? Man kan "ställa in" bakhjuls lagrena...dvs glappar det drar man åt...men inte för mkt..

Jag testade att (när jag upptäckte att det glappade) dra åt med spärrskaft tills jag inte orkade dra mer, det glappade ändå. Det är det som är oklart med detta.. :)

Mini_me
2007-05-13, 00:15
aaa...=)..men skriv det då...då är nåt åt helvete fel kan man säga...satte du tillbaka alla saker?? Inkl lager banorna som man måste knacka ur den gamla trumman????

om allt är som det ska så ska du inte kunna rubba hjulet när du har dragit muttern stumt...så nåt är mucho knaso...

mdix
2007-05-13, 00:23
aaa...=)..men skriv det då...då är nåt åt helvete fel kan man säga...satte du tillbaka alla saker?? Inkl lager banorna som man måste knacka ur den gamla trumman????

om allt är som det ska så ska du inte kunna rubba hjulet när du har dragit muttern stumt...så nåt är mucho knaso...

Hmm, får ta mig en redig titt på grejerna så fort tillfälle ges. Tack för inputten :)