handdator

Visa fullständig version : Vad väger en stol i mk2 gti?



zoddri
2007-11-23, 18:53
Som topic.

Vad väger förarstolen i min bil (är orginal såklart)?
Funderar på att byta ut den till nåt lättare men.. Är ju inte värt ifall den är lätt i orginalutförande :)

GTI-nissen
2007-11-23, 19:08
Jag har för mig att min, höjdjusterbar, vägde 15-16kg när jag skulle kolla hur mycket jag vann på att byta.

Barbapappa
2007-11-23, 19:47
Oftast är det ju själva underredet som väger, skulle tippa på att mina i Lupon väger säkerligen runt 30-35kg, för min del var det ju inte bara at viktskäl som stolarna byttes utan för att man skulle sitta still. ;-) Mina stolar sitter på orginalunderrede, och ur viktsynpunkt så är det ju rätt hjärndött att bygga på det viset, men funktionellt är det ju.

GTI-nissen
2007-11-23, 20:13
...... skulle tippa på att mina i Lupon väger säkerligen runt 30-35kg ......

Någon av oss har nog fel... Jag får ta med vågen till garaget och kolla igen.

Lindström
2007-11-24, 19:37
Har för mig att mina från en mk1 gti vägde ca 14-15.

Barbapappa
2007-11-25, 01:55
Någon av oss har nog fel... Jag får ta med vågen till garaget och kolla igen.Det är inte säkert, de som jag har är ju byggda av järnvägsbalk eller liknande, har alldrig sett maken till kraftigare/klumpigare/tyngre underreden. ;-) Mk2-stolar har jag haft loss föer och de känns betydligt lättare, Lindström och du är nog rätt ute där.

zoddri
2008-02-28, 11:48
Bumpar en gammal tråd av mig själv :)

Har nån koll på vad stolsunderredet i bilen min kan väga? Antar det är samma på alla mk2?

Lillen
2008-02-28, 16:50
Har en lös stol här.
Skall bara fixa en våg.
Det är en komplett stol med underrede kvar!

zoddri
2008-02-28, 18:24
Har en lös stol här.
Skall bara fixa en våg.
Det är en komplett stol med underrede kvar!

Sweet! Nästan värt att köra till dig med en våg bara för att få veta :)

GTI-nissen
2008-02-28, 18:37
Jag har för mig att min, höjdjusterbar, vägde 15-16kg när jag skulle kolla hur mycket jag vann på att byta.

Nu har jag vägt. 15.8 kg

Åk inte granngårds för att väga när du kan få hjälp av en sörlänning. ;-)

Lillen
2008-02-28, 20:09
Nice Nisse då slipper jag =)
Man sparar en del bara på varje stol med andra ord.

Jag håller ju på bespara min skitbil från vikt just nu!

zoddri
2008-02-29, 00:11
Kikade på en Cobra Monaco S tidigare men.. De väger 9,6kg+underrede.
Så man sparar inte mycket vikt på det. Får nog kika vidare på andra alternativ.

zoddri
2008-03-12, 16:27
Jag känner på mig att det allmänna intresset för detta är gigantiskt så därför följer lite ny info:

Monaco S väger som sagt 9,6kg. Mailade tillverkaren och frågade var underredet väger och.. Hör och häpna: 6,5kg!

Med andra ord blir det paketet 300g tyngre än orginalgrejerna. :(

znabb
2008-03-12, 17:22
Jag känner på mig att det allmänna intresset för detta är gigantiskt så därför följer lite ny info:

Monaco S väger som sagt 9,6kg. Mailade tillverkaren och frågade var underredet väger och.. Hör och häpna: 6,5kg!

Med andra ord blir det paketet 300g tyngre än orginalgrejerna. :(

Största anledningen till att man byte stol till ngt bättre är väl för att man skall sitta still när det svänger.

Ska man spara vikt så snackar vi andra märken på stol samt annat pris....

Sen att det ser bra ut och att man sitter skönt i en billig stol är ett plus.

Barbapappa
2008-03-12, 18:06
Sen beror det ju på vilket underrede man snackar om till eftermarknadsstolen... Jag menar ett sånt där bockat alu fäste som man kör med till de stolarna som har sidomontering bör ju inte bli så tungt som 6kg, inte ens om man kör med ett liknande i stål kan det väl väga såpass!?

znabb
2008-03-12, 18:41
Sen beror det ju på vilket underrede man snackar om till eftermarknadsstolen... Jag menar ett sånt där bockat alu fäste som man kör med till de stolarna som har sidomontering bör ju inte bli så tungt som 6kg, inte ens om man kör med ett liknande i stål kan det väl väga såpass!?

2 st alu fästen väger nog inte ens 1 kilo i hop.

zoddri
2008-03-12, 21:34
Sen beror det ju på vilket underrede man snackar om till eftermarknadsstolen... Jag menar ett sånt där bockat alu fäste som man kör med till de stolarna som har sidomontering bör ju inte bli så tungt som 6kg, inte ens om man kör med ett liknande i stål kan det väl väga såpass!?

http://www.cobraseats.com/mounting_hardware.htm
Den syftar jag på. Och nej, ett sidofäste kan omöjligt väga 6,5kg :)

Lillen
2008-03-12, 23:26
Skall du ha ett sådant underrede kan man ju lika gärna göra om det befintliga.
Då passar det i bilen , SBP knorrar mindre och det är enklare!

Min åsikt i alla fall.
Beror ju mycket på vad för stol man handlar med.

P J
2008-03-13, 01:52
Jag känner på mig att det allmänna intresset för detta är gigantiskt så därför följer lite ny info:

Monaco S väger som sagt 9,6kg. Mailade tillverkaren och frågade var underredet väger och.. Hör och häpna: 6,5kg!

Med andra ord blir det paketet 300g tyngre än orginalgrejerna. :(Helt sjukt. Kommer fixa underreden av mk1 rören till mina stolar.

Vilken är den lättaste kombinationen av eftermarknadsprodukter dvs stolar inkl underrede ?
Samt intressant, hur lite vikt man isf får nöja sig med ?

jooeell
2008-03-13, 01:57
jag fick inte på mig hjälmen när jag satte i min cobra monaco-s på orginal underede =/ så jag fick börja krabba o sänka fästena i balken o en massa annat piss hehe! så det väger nog mer än när jag började! men still sitter man!

znabb
2008-03-13, 15:45
jag fick inte på mig hjälmen när jag satte i min cobra monaco-s på orginal underede =/ så jag fick börja krabba o sänka fästena i balken o en massa annat piss hehe! så det väger nog mer än när jag började! men still sitter man!


mitt orginal underede är också modifierat,kraftigt modifierat för att man skall sitta lågt.

man får kapa mycket av underedet och svetsa dit 2 st plattjärn så funkar det.