handdator

Visa fullständig version : Navigator, vilken i denna djungel?



Holmgren
2007-11-22, 21:38
Årets julklapp blev ju navigatorn.
Är sugen på att skaffa en till bilen. Någon som är bra påläst och kan rekomendera någon bra maskin.
Dom senaste har ju mp3 spelare och massa sådant. Det är inget för mig.
Men jag vill ha en snygg och bra maskin.
Några tips?

VWGolIV
2007-11-22, 21:53
Av märken så hade jag valt Tom tom eller garmin.

Men vad är maxpriset ?

Lindström
2007-11-22, 21:55
Å jag hade valt garmin. Min pappa har en som ja tycker är smidig att använda.

Holmgren
2007-11-22, 22:23
Priset spelar inte så stor roll. Vill ha en bra och snygg.

Fredrix
2007-11-22, 22:24
Jag har en Mio 269+ sedan ett par år, måste säga att den fungerat klockrent.
Starkt och klart ljud och bra layout ( jobbar en del i europa så han använt den flitigt ).
Ska köpa en ny Mio men dessvärre så finns inte polen i deras europakarta än.
Själv tycker jag MIO e bra val ( har bara testat navman och Garmin än så länge ), men har kört med dem länge nu så man e väl partisk....

Visst är det onödigt med mp3 och inbyggd kamera som finns, men se till att ta en som har inbyggd TMC antenn ( trafikinfo via FM bandet ). Många har också fartkameravarning med uppdatering under de första året. Och se till att ta en som visar aktuell hastighetsgräns ( men de kanske alla gör nu ? )
En sak till, se till att få den enhet med den nyaste kartversionen så håller den sig aktuell längre.

Svårt att peka på en som e bäst, gå in till Mediamarkt eller liknande så kan du prova layouten i olika modeller så ser du vad som passar dig bäst.

Marcus
2007-11-22, 22:28
Sony Ericsson P1i.

Fredrix
2007-11-23, 07:41
Nej SE P1 är inget bra alternativ. Med SE P1 så får du abonnemgang från Wayfinder i 1 år, dvs du får lösa nytt abonnemang efter det.

Dessutom så får du inget kartmaterial installerat utan det laddas ner vartefter det behövs. Åker du utanför sverige så får du ge uppkopplingsavgift och ett högt pris / Mb.

HRC
2007-11-23, 08:57
Jag har bara provat min egen, Navigon 7100 och den kan verkligen rekommenderas. En ny modell som kom i somras. Den kommer med skandinavisk karta, med Europa heter den 7110. Den har allt man behöver inkl. blåtandskoppling till mobilen vilket är fiffigt. Löjligt enkel att använda, bara knappa in de första bokstäverna i adressen så fyller den på resten av namnet själv, och hittills har alla ställen jag ska till funnits med. Fast det är väl mer kartdatabasens förtjänst kanske. Om jag nu bara hade något som kunde köra bilen åt mig medan jag sitter och spelar PSP....

Marcus
2007-11-23, 11:09
Nej SE P1 är inget bra alternativ. Med SE P1 så får du abonnemgang från Wayfinder i 1 år, dvs du får lösa nytt abonnemang efter det.

Dessutom så får du inget kartmaterial installerat utan det laddas ner vartefter det behövs. Åker du utanför sverige så får du ge uppkopplingsavgift och ett högt pris / Mb.

Om du köper en Sony Ericsson P1i med Telia så kan du få Telia Navigator istället.


Datatrafik för Telia Navigator via gprs ingår inom Sverige. I utlandet gäller priset för datatrafik hos den aktuella operatören. Tänk på att datatrafik ofta kostar mer utomlands än hemma i Sverige.
Det är svårt att exakt ange vilka datamängder som används men följande exempel ger en ungefärlig fingervisning:
Körning från Stockholm till Paris ca 0,75 MB för den del som är utomlands (Sverigedelens datatrafik ingår i abonnemang och debiteras inte)
Körning från London Heathrow - Centrala London ca 0,05-0,10 MB.
Se aktuella priser på www.telia.se/utomlands.
Källa: http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?tabId=0&OID=207867&channelId=-102422&type=PRODUCT

VWGolIV
2007-11-23, 11:15
Jag har kört med flertalet av tomtoms olika maskiner.

Provade en mio och en navman en gång men blev besviken då de inte hängde med när jag körde. Uppdateringen var lite seg.
Har även haft en HP men den funka inte alls.


Nu har jag en garmin nuvi, enkel och billig och funkar kanon.
Tror man kunde köpa den hos Siba eller nån av de varuhusen för bara 1400 kr.

Fredrix
2007-11-23, 13:20
@Marcus
ok, missat det där.

... och så får man ju en skaplig telefon också !

Sciroccogtx16v
2007-11-23, 16:44
VW Original? Finns ingen snyggare....

Fredrix
2007-11-23, 16:54
VW Original? Finns ingen snyggare....

Ska han trycka i den i mk1:an eller i V70:n ???? :)

Barbapappa
2007-11-23, 17:35
Jag har en Garmin Nüvi, det är den snikiga modellen som kostar runt 1100:- nu. Tycker att den funkar jättefint mestadels, har dock inte använt den så många veckor.

P.Hagel
2007-11-23, 19:30
Nöjd med min Magellan 4010

Mini_me
2007-11-23, 19:45
Kart bok? =)

Sciroccogtx16v
2007-11-23, 20:05
Ska han trycka i den i mk1:an eller i V70:n ???? :)

MK1an förståss!

F

icka
2007-11-23, 20:20
Jag har en Mio269 den har funkat bra för mig.

Jag lånade en blaupunkt i fjol när jag var till tyskland på vm den
funkade bra men det fanns bara dom större vägarna i europa i den
så det körde ihop sig lite när vi skulle utanför dom större städerna.

Vi fick punka 2 mil utanför Halmstad en av med resenärerna
ringde hem till flickvännen hon fixade adressen till en gummigubbe i
Halmstad vi svängde i till honom en kvart innan stängningsdags.

Det gick bra tack vare gpsen fy fan vicket bra hjälpmedel

JWO
2007-11-23, 20:26
Årets julklapp blev ju navigatorn.
Är sugen på att skaffa en till bilen. Någon som är bra påläst och kan rekomendera någon bra maskin.
Dom senaste har ju mp3 spelare och massa sådant. Det är inget för mig.
Men jag vill ha en snygg och bra maskin.
Några tips?

Jag kör med TomTom One, lätt och hantera samtidigt som den är snygg!

Det tycker jag är ett bra alternativ!

Wolfen
2007-11-23, 20:57
Jag har Sony NV-U71T. Jag är nöjd. Den har TMC-funktion (Traffic Message Channel) och kartdokumentation över hela Europa (visning av kartor i 3D och 2D). Jättefin grafik.

ISBjörnen
2007-11-23, 21:49
Till SE P1 går de att ladda ner tom tom. är väldigt nöjd med min iaf.

wolfbane1967
2007-11-23, 21:53
tomtom one xl europe =) grymmt lättskötta,samt att man kan abbonera på fartkamera varnare för runt 235kr per år om man vill till tomtom

JWO
2007-11-24, 01:15
tomtom one xl europe =) grymmt lättskötta,samt att man kan abbonera på fartkamera varnare för runt 235kr per år om man vill till tomtom

Jag kör ju med Tomtom One, men skulle vilja ha den som Jerker kör med som har bredare och därmed större skärm! Mycket stilig sådan :)