handdator

Visa fullständig version : Bränslerör i koppar till Mk1/förgasarmotor



Gullideckel
2007-11-21, 15:19
Tänkte ta och byta ut mina bränslerör i koppar. De som går från tanken under bilen fram till motorn.

Men vilken dimision ska jag köpa(Biltema)?

Ø Längd Art.nr Pris
6 mm 10 m 52-451 249,00 kr

eller

Ø Längd Art.nr Pris
8 mm 10 m 52-453 329,00 kr


Har för mig att de stod 6 mm på bränsleslangarna...nån som har mer koll?

Bengan.U
2007-11-21, 16:27
Hej.

"- Ø Längd Art.nr Pris
8 mm 10 m 52-453 329,00 kr "

Skulle tro att det passar bäst.
Men enkelt att mäta oxå med skjutmått,
direkt på rören under bilen.
Kolla även vad andra tar för kopparrör i metervara,
t.ex på Autoprodukter,Mecka eller Mekonomen.

MVH/Bengan.U

Gullideckel
2007-11-21, 16:32
Är det invändig mm. dom mäter på dessa eller?

För jag körde med 6 mm på slangarna tror jag..

Bengan.U
2007-11-21, 18:50
Är det invändig mm. dom mäter på dessa eller?För jag körde med 6 mm på slangarna tror jag..

Nej det är den utvändiga
diametern.Därför skulle nog
jag ta 8mm rör,för att säkra flödet.

MVH/Bengan.U

Gullideckel
2007-11-21, 19:49
Nej det är den utvändiga
diametern.Därför skulle nog
jag ta 8mm rör,för att säkra flödet.

MVH/Bengan.U

*Snyft*

Jag som just köpte 6 mm rör.. men hade jag köpt 8 mm hade jag väl fått byta alla "nya" bränsleslangar(som är 6 mm)?

Bengan.U
2007-11-21, 20:30
Hej.

Ja det är en taskig dilemma :-)
Bränsleslang anges i inre diameter och
rören i yttre diameter.


MVH/Bengan.U

KEJO
2007-11-21, 20:56
Det räcker gott med 6 mm rör YD. om godset är 0,5 mm så är ID 5 mm oc ytan ca 20 mm2. Med ett bränsletryck på ca 0,3 bar ( ca kg/cm2) som en vanlig pump ger till en liten förgasare med ett flottörhus. En motors max soppabehov per timma brukar vara maxeffekten / 4 . Ex 80 hk kräver 20 l Tim max. Inga problem få igenom detta. Skulle du sätta dubbla Webrar som har stora flottörhus på din lilla motor så kunde det dock bli problem även med bara 80 hk.

Gullideckel
2007-11-21, 21:02
Det räcker gott med 6 mm rör YD. om godset är 0,5 mm så är ID 5 mm oc ytan ca 20 mm2. Med ett bränsletryck på ca 0,3 bar ( ca kg/cm2) som en vanlig pump ger till en liten förgasare med ett flottörhus. En motors max soppabehov per timma brukar vara maxeffekten / 4 . Ex 80 hk kräver 20 l Tim max. Inga problem få igenom detta. Skulle du sätta dubbla Webrar som har stora flottörhus på din lilla motor så kunde det dock bli problem även med bara 80 hk.

Snygg uträkning...samma slutsats som VAG kom framtill år 1974 typ ;-).

Det Bengan tar med i sin uträkning är att jag har haft problem med skit i tanken...nu vet jag inte alls hur jag ska göra...

Går det att pressa in 8 mm (i ytterdimension) koppar i 6 mm innerdimension gummislang tro?

Om jag ska byta till 8 mm måste jag gå upp två timmar tidigare och åka till Biltema...:-/

KEJO
2007-11-21, 21:16
Nej, använd dina 6 mm rör. Om du har så stora skitklumpar så blir det ialla fall problem i bränslepumpen. Förr i världen hade bränslepumpar ett inbyggt grovfilter i nät på ingångsidan o de gick ta isär o renovera. En bit in på 60-talet i alla fall. Har du något filter i systemet nu?
OBS farligt med filter på sugsidan till b-pumpen pga den inte suger så hårt.
Kan gå o ibland kan bli tryckfall met åtföljande problem.
Byt gärna slang - brukar finnas på lite större OK mack.

Gullideckel
2007-11-21, 21:40
Nej, använd dina 6 mm rör. Om du har så stora skitklumpar så blir det ialla fall problem i bränslepumpen. Förr i världen hade bränslepumpar ett inbyggt grovfilter i nät på ingångsidan o de gick ta isär o renovera. En bit in på 60-talet i alla fall. Har du något filter i systemet nu?
OBS farligt med filter på sugsidan till b-pumpen pga den inte suger så hårt.
Kan gå o ibland kan bli tryckfall met åtföljande problem.
Byt gärna slang - brukar finnas på lite större OK mack.

Ok, får väl köra på dessa då dom ändå är original ("originaldimension").

Alla bränsleslangar av gummia är utbytta...bara bränslerören av koppar kvar.

Jag har ett bränslefilter innan bränslepumpen nu.

...har även en tanke på att sätta ett extra bränslefilter direkt efter tanken för att samla upp skiten som tyvärr finns i tanken..kan de alltså bli problem med tryckfall då? Eller kan det vara en bra idé??

Bengan.U
2007-11-22, 11:49
Hej.

Klart att du kan ha 6mm rören,
när du nu skaffat det och du har
nya slangar redan.Slangarna på dia6mm
pallar nog inte att bli påträngda på diam8mm,
risk att de på sikt spricker,med andra
probs som följd :-(

"-OBS farligt med filter på sugsidan till b-pumpen
pga den inte suger så hårt.Kan gå o ibland kan
bli tryckfall met åtföljande problem."
Orginal på alla Golf/Jetta jag haft (typ1)
har det suttit bränslefilter av "slangmodell"
och jag har inte upplevt några sämre
egenskaper på motorgången på grund
av tryckfall.

En fråga bara Gullideckel:
du har väl rengjort tanken ?

MVH/Bengan.U

Gullideckel
2007-11-22, 12:03
Måste tyvärr svara...Nej jag har inte rengjort tanken..kan inte göra det själv och skulle bli rätt dyrt på en verkstad.. :-(

De är därför jag har klurat fram denna lösning med ett extra filter direkt efter slangen som går från tanken.

För OM de blir stopp igen så blir det ju stopp där i detta "extra" bränslefilter och då vet man ju var det är.

SAMT att reparationen då blir att rycka bort detta "extra" bensinfilter och sätta tillbaks slangen på kopparröret som de ska sitta original.

Vad tror ni...?