handdator

Visa fullständig version : Motor går illa efter isärtagning och kamkedjerep.



HRC
2007-11-19, 21:54
Jo, jag köpte mig ju en tredje VR6, en Passat denna gång, Kamkedjan hade rasat men jag har ju bytt det en gång förr utan problem och kan väl göra det igen. Men nej, på tomgång ruskar och låter motorn som en gammal bolindertraktor från 1922 som körs på spillolja. Varvar jag uppemot 2000 (har inte vågat prova mer) blir det lite bättre men den är fortfarande okörbar.

Nu vet ju inte jag hur bilen gick innan det blev småsmulor av allt som sitter kring kamkedjorna men helt säkert gick den bättre än för närvarande.

Min mest kvalificerade gissning är att den återanvända övre kamkedjan är töjd eller skadad på ngt osynligt sätt och att timingen och ventiltiderna därför inte stämmer. Ibland verkar det som hugga till någonstans, det knäpper/smäller lågt och motorn skakar till lite men det kan möjligen vara en feltändning, svårt att avgöra.

Jag har haft isär toppen och bytt några krokiga ventiler, så den borde vara okej på det området. Inga kugghjul har synliga skador. Förstås. Då hade jag ju bytt dem :)

Cyllarna är "läcktestade" med t-sprit och verkar hyfsat täta iaf.

Vad skall tändningen vara i grader? Enligt vag-com pendlar den ganska mycket på tomgång men det skall väl vara stabilt? Hur kan jag använda vag-com bättre, jag vet ju inte vad jag ska titta efter!

Spåret i den bakre kammen vill inte ställa in sig exakt parallellt med godset i toppen, det blir 1-2 mm snett men hoppar jag en kugg på kamdrevet för att justera blir det ju mycket mer än så. Kan det få diffa liiite eller måste det vara helt exakt? När jag gjorde det här förra gången stod bägge kammarna exakt parallellt.

Fan, Passat är bara skitbilar! Tacka vet jag Golf!


Eller vänta, det är visst AAA-motor i bägge..ehrm. Det var inget.

Wtf är det för fel? Det MÅSTE vara kedjan, jag har redan beställt en och vet inte vad jag annars ska byta. Har sökt på tidigare trådar men just inte hittat nåt.

m a t t e
2007-11-23, 21:28
Har du gjort ett komp.prov? om inte prova det, risken är att du har bunkat ett par ventiler. Hade precis samma motorgång som du beskriver när jag lyckades få kedjan en kugg fel, och då kröktes två avgasventiler.

HRC
2007-11-26, 22:10
Att notera vid ihopmontering av AAA-motor: Coilpack/tändningsmodul monteras med anslutningskontakt uppåt. Uppåt. Mot motorhuv. Uppåt. Absolut ej nedåt. Mot växellåda etc. Alltså INTE nedåt. Uppåt. Under INGA omständigheter skall den monteras nedåt. Detta medför omkastning av tändföljd och därtill hörande driftstörningar.

För att undvika det skall coilpack/tändningsmodul monteras med anslutningskontakten uppåt. Uppåt. Inte nedåt. Nej. Nein. Nei. No. Njet. Non. Nedåt är inte bra. Uppåt. Jajamensan. Uppåt.

Manny
2007-11-26, 22:11
Att notera vid ihopmontering av AAA-motor: Coilpack/tändningsmodul monteras med anslutningskontakt uppåt. Uppåt. Mot motorhuv. Uppåt. Absolut ej nedåt. Alltså INTE nedåt. Uppåt. Under INGA omständigheter skall den monteras nedåt. Detta medför omkastning av tändföljd och därtill hörande driftstörningar.

För att undvika det skall coilpack/tändningsmodul monteras med anslutningskontakten uppåt. Uppåt. Inte nedåt. Nej. Nein. Nei. No. Njet. Non. Nedåt är inte bra. Uppåt. Jajamensan. Uppåt.



haha! bra att du har fått rätt på den!