handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. hallgivare!



MrGolfIII
2007-11-19, 17:13
Upptäckte att kabeln till hallgivaren lossnat!, ska man verkligen kunna köra utan att hallgivaren är inkopplad?, funktion?

Bilen går lika bra/dåligt att köra oavsett om hallgivaren är inkopplad eller ej.

Motor = AGG -97a

Plura
2007-11-19, 18:25
Upptäckte att kabeln till hallgivaren lossnat!, ska man verkligen kunna köra utan att hallgivaren är inkopplad?, funktion?

Bilen går lika bra/dåligt att köra oavsett om hallgivaren är inkopplad eller ej.

Motor = AGG -97a

Är du säker på att det är hallgivaren som lossnat!?
Låter konstigt att motorn överhuvudtaget går isf.

MrGolfIII
2007-11-19, 20:09
Jo!, jag är 110% säker!

Jag misstänker att den är trasig för det kvittar om den är inkopplad eller ej. Har provat flera gånger..........

Finn
2007-11-19, 20:50
Hade den vart helt trasig så borde väl inte bilen gått över huvetaget? Antar att du menar givaren på fördelaren å det är väl bara där som den får tändimpulserna från upp till spolen. Ska inte svära på detta då jag e lite mer hemma på nyare modellerna av VW's motorer å dom sällan har fördelare. Som slutsats, fördelare å förknasare e inte min specialitet.

Manny
2007-11-19, 21:01
ta en bild o visa vilken sladd som är av så ska vi se om det är rätt..

inte luftmassemätaren du menar?

MrGolfIII
2007-11-19, 21:22
ta en bild o visa vilken sladd som är av så ska vi se om det är rätt..

inte luftmassemätaren du menar?

....här kommer bild! (den röda ringen syns lite dåligt)

http://www.forumbilder.se/thumbs/6B4A8A0E.jpg

Manny
2007-11-19, 22:01
ja d e ju hallgivaren...

mycket märkligt problem iaf... jag kan inte svar på det...

Fireball
2007-11-20, 00:15
Såvitt jag förstår har AGG-motorn inte Bosch-styrning utan Simos, som jag inte vet ett smack om.
En liten teori har jag ändå: Motorn hämtar tändpulser från något annat ställe, kanske från svänghjulet? Kabeln du visar kanske kan ha med tändförställning att göra.

Men det är som sagt bara en teori! :-)

ypzilon
2007-11-20, 12:13
MkIII 16v och vr6 får varvtalssignalen från en givare vid svänghjulet, på dem används hallgivaren endast för att hitta ettans cylinder. Motorn startar utan hgivaren, men med lite reducerad effekt.

Kan ju vara samma på din bil, kolla om det sitter en givare ungefär mellan oljefiltret och växellådan.

MrGolfIII
2007-11-20, 12:50
MkIII 16v och vr6 får varvtalssignalen från en givare vid svänghjulet, på dem används hallgivaren endast för att hitta ettans cylinder. Motorn startar utan hgivaren, men med lite reducerad effekt.

Kan ju vara samma på din bil, kolla om det sitter en givare ungefär mellan oljefiltret och växellådan.

Jo det är precis som du beskriver! MkIII 16v och vr6 får varvtalssignalen från en givare vid svänghjulet = Den har jag! Kallad: G28

Motorn har känns lite slö/ibland ryckig, och den drar "lite för mycket" bensin om jag jämför med andra med samma motor.

Det är Simos insprutning jag har.

Scratchen
2007-11-20, 14:17
För en oinsatt, vad är en hallgivare och vad gör den?

Skooghe
2007-11-20, 14:52
Vad jag vet så gör hallgivaren så att tändstiften tänder i rätt tidpunkt...rätta mig om jag har fel?

Fireball
2007-11-21, 00:05
I korthet: Hallgivaren (med dess tillhörande komponenter) gör samma jobb som brytarna gjorde en gång i tiden.

I långhet: Tändspolen är en transformator som omformar 12V till ca 20kV. Problemet är att det inte fungerar med likspänning, alltså måste man simulera växelspänning.
Förr hade man som sagt en brytare i födelaren som vid varje tändpunkt bröt spänningen till tändspolen som då gav ifrån sig en 20 kV-puls till rätt tändstift.
Brytaren var, i egenskap av mekanisk komponent, något som slets upp med tiden och kunde dessutom vara ett litet jävulskap att justera rätt, därför ersattes den med en elektronisk komponent - hallgivaren!
Hallgivaren känner av magnetism, så genom att montera magneter på fördelaraxeln kan den göra samma jobb som brytaren. Dess signal är dock inte stark nog att styra tändspolen, därför behövs en förstärkare och lite annat smått och gott :-)

I slutet av 80-talet började biltillverkarna montera en givare vid svänghjulet istället, men det får någon annan förklara för det vet jag inte så mycket om...

Manny
2007-11-21, 00:08
I korthet: Hallgivaren (med dess tillhörande komponenter) gör samma jobb som brytarna gjorde en gång i tiden.

I långhet: Tändspolen är en transformator som omformar 12V till ca 20kV. Problemet är att det inte fungerar med likspänning, alltså måste man simulera växelspänning.
Förr hade man som sagt en brytare i födelaren som vid varje tändpunkt bröt spänningen till tändspolen som då gav ifrån sig en 20 kV-puls till rätt tändstift.
Brytaren var, i egenskap av mekanisk komponent, något som slets upp med tiden och kunde dessutom vara ett litet jävulskap att justera rätt, därför ersattes den med en elektronisk komponent - hallgivaren!
Hallgivaren känner av magnetism, så genom att montera magneter på fördelaraxeln kan den göra samma jobb som brytaren. Dess signal är dock inte stark nog att styra tändspolen, därför behövs en förstärkare och lite annat smått och gott :-)

I slutet av 80-talet började biltillverkarna montera en givare vid svänghjulet istället, men det får någon annan förklara för det vet jag inte så mycket om...

intressant läsning!

frågan för mig är då varför i hela friden hallgivaren är kvar nu....

Fireball
2007-11-21, 00:22
intressant läsning!

frågan för mig är då varför i hela friden hallgivaren är kvar nu....


Ypzilon skrev nåt om att den används för att hitta ettans cylinder. Varför har jag inte en aning om, men det ska jag försöka ta reda på. Sånt här tycker jag är roligt :-)

Manny
2007-11-21, 00:33
Ypzilon skrev nåt om att den används för att hitta ettans cylinder. Varför har jag inte en aning om, men det ska jag försöka ta reda på. Sånt här tycker jag är roligt :-)

toppen, då slipper jag googla :D

ypzilon
2007-11-21, 16:36
Äldre insprutningssystem låter alla spridare öppna samtidigt, på modernare system öppnar bara en spridare åt gången. Då måste systemet veta vilken cylinder det är som ska ha soppa.
System med två givare går ner i ett milt nödläge när hallgivaren lägger av och skickar soppa till alla cylindrarna samtidigt, därav lite sämre prestanda.

T-mek
2007-11-21, 17:16
Dessutom funkar inte knackningsregleringen längre. När styrdonet inte vet vilken cylinder som tänder när, backas tändningen till "safe" läge = ännu mindre effekt.

Fireball
2007-11-21, 17:49
Strålande, nu kan jag sova gott i natt :-)

Sn00k
2007-11-21, 17:59
intressant läsning.. lägger till lite tankar..
vr6:an, 20v, mk3 16v mfl.. har väl alla separata tändspolar eller coilpacks.. många av årsmodellerna iaf, därav behövs hallgivar-signalen, alt. en kamaxelgivare.

på en bil med fördelare så bestäms ju vilket stift/cylinder som ska "skjuta", mekaniskt, men har man däremot separata spolar så måste motorn på något vis få info om var i förloppet den befinner sig.

den får en puls ifrån "reluktorn" som läser av triggerhjulet på vevaxeln och vet att den ska skjuta vid vissa vinklar därefter/innan..
den vet dock inte var i tändsekvensen den börjar iom att motorn är en 4-taktare och snurrar 2 varv(720*) per förlopp.. den vet att 1:ans kolv är uppe, MEN, är den i insugs-fasen eller expansions-fasen..? det vore dumt att tända gnistan, och sedan öppna insugsventilen/erna?? =P

därav använder man hallgivare alternativt kamaxelgivare, så den vet när 1:ans cylinder kommer och kan påbörja tändsekvensen i rätt ordning.

det finns lite för å nackdelar med dom olika varianterna.
med hallgivare så har man ibland byggt in en "backup-lösning", så om triggerns signal försvinner, går bilen endå att köra med bara hallgivaren.. det borde ju även funka åt andra hållet.

en triggersignal är ofta mer exakt än en hallgivare.

självklart tar även styrdonet denna info för att bestämma vilken spridare den ska "pulsa" när man kör sekventiellt, en åt gången.

förr i tiden körde man multipoint, och pulsade alla spridare sammtidigt.. precis som nån härovan nämnde.

ypzilon
2007-11-21, 20:52
mkIII 16v och tidiga vr6 har fördelare, senare vr6or har ju coilpack, den skjuter på två cylindrar åt gången (wasted spark).

På vissa system har man tagit bort två tänder istället för att ha en hallgivare och nyare system stänger av en cylinder under tre varv och känner av vart motorn inte får en tryckstöt och hittar på så sätt vilken cylinder som är var...

MrGolfIII
2007-11-21, 21:04
Oj oj!....det var ju lärorikt!, "tackar" för alla svar!

Idag har jag mätt upp min Hallgivare, och konstaterat att den fungerar utmärkt.

Men fortfarande kvarstår frågan = Varför går bilen lika bra/dåligt med hallgivaren i som urkopplad?.........(jag blir inte klok på detta)

David.S
2008-01-31, 20:49
Tar upp en gammal tråd ang hallgivare istället för att starta en ny tråd. En sladd på bilen har gått av på kontaktstycket som ANSLUTER hallgivarstycket. dvs den lilla kabelhärva som går till styrbox alt tändmodul och man pluggar in i fördelaren. Bilen e en mk2 Gti 16v. Kontakten e ju gjuten så hur löser man det smidigast? Nån som varit med om liknande?

/D

pekka kiiskilä
2008-01-31, 22:08
Tar upp en gammal tråd ang hallgivare istället för att starta en ny tråd. En sladd på bilen har gått av på kontaktstycket som ANSLUTER hallgivarstycket. dvs den lilla kabelhärva som går till styrbox alt tändmodul och man pluggar in i fördelaren. Bilen e en mk2 Gti 16v. Kontakten e ju gjuten så hur löser man det smidigast? Nån som varit med om liknande?

/D

Jag har lagar på min vinterbil för ca 1v sedan men på min så är det ett gummi hölje och den går att trä av en bit sedan får man klippa kabeln och löda dit en ny samt använda krympslang.