handdator

Visa fullständig version : VR6 -97a.. 2 Problem.......



Alkeemis
2007-11-19, 14:00
Halloj.

Har ett faställt problem och ett som förmodligen kommer bli ett problem.

Problem 1:
Tror ett relä har pajjat eller låst sig 1 läge.
Det är nämligen så att när jag stänger av bilen och drar ur nyckeln så lyser fortfarande instrument panelen och halvljusen på bilen.
Öppnar man dörren så börjar det tjuta(varnings signalen).
Har prövat att dra ratten till de olika ljusen fram och tillbaks i alla möjliga kombinationer i hop om att relät kanske skall släppa... Men icke.
I samma veva började även ABS lampan att lysa, här vet jag dock att en ABS givare är pajj höger bakdäck(konstigt att den började lysa just nu bara).

Någon som vet vart man hittar relät/reläna som refererar till mitt problem.
Kan jag felsäka mig fram till detta, eller måste jag typ ha VAG felkodsapparat.
Lite jobbigt då jag behöver koppla ur batteriet varje gång jag lämnar bilen.


Problem nr 2:
Detta är verkligen ett intermitent problem, dvs att det uppenbarar sig inte alltid.
För en tid sedan har ett vinande ljud uppenbarat sig.
Jag skall försöka att förklara.
Normalt sett uppträder sig problemet bara problemet när man gasar iväg på 1ans växel och samtidigt svänger.
Ljudet uppkommer när man släpper upp på gasen och skall koppla, då liksom viner det om något i framvagnen.
Jag har spekulerat i typ allt möjligt,, synkringarna, växellådan, diffen, alt diffspärren som inte lirar helt.
Det mest typiska är ju att när man tar bilen till en verkstad ochh skall försöka framkalla problemet så kommer det inte.
Gissa vad som händer när man förbannad åker ut ifrån verkstans parkering, jo då kommer ljudet....

Någon som kan relatera till detta problem, kända VR6 probs etc,

Mvh.
Philip

Manny
2007-11-19, 16:40
problem nr 1 är troligen ljusomkopplaren som är kaputt. byt till en bättre begagnad.

Alkeemis
2007-11-20, 00:08
Är det den som är problemet även fast jag får olika sken när jag byter läge?
Sedan tycker jag att det är konstigt att intrumentbelysningen inte slår av isntf?

För moi som inte är meckarnas meck, men när du säger ljusomkopplaren, menar du att själva annordningen där man vrider är pajj, eller är det någon styrenhet/kretskort dylikt du menar?

Mvh.
Philip

Alkeemis
2007-11-25, 16:08
Har nu monterat bort ljusomkopplaren och då släcks alla lampor, så det verkar vara den som pajjat.
Finns det möjlighet att laga dessa don, har ännu inte kommit på hur fan jag skall få upp själva behållaren så jag kommer åt inamnätet så att säga.

Som det ser ut skall man dra ut kretsarna ur behållaren om man kan säga så.
Probemet är att det sitter som cement hehe, finns några spakar som förmodligen skall tryckas åt sidan för att den skall komma åt då alla rör sig när man trycker på en av dom.

Men skulle vilja höra om det än är värt att försöka få upp den och hur gör man isåntfall på lättast utan att pajja några fästen i plasten.

Iaf mycket skönare att nu koppla bort ljusomkopplaren istället för att koppla bort batteriet varje gång man skall stanna.

Mvh.
Philip