handdator

Visa fullständig version : Golf GTI som smårycker



Fenix
2007-11-18, 14:41
Hej, har en 88:a GTI som smårycker hela tiden mellan 2000 - 3000 varv, så fort jag kommer över 3000 varv så försvinner ryckningarna. Det enda jag har gjort är att byta tändstift, men det blev ingen skillnad. Nån som har en fundering på vad det kan vara, och vilka åtgärder jag bör pröva.
Mvh Fenix

vw-power
2007-11-18, 15:53
Hej, har en 88:a GTI som smårycker hela tiden mellan 2000 - 3000 varv, så fort jag kommer över 3000 varv så försvinner ryckningarna. Det enda jag har gjort är att byta tändstift, men det blev ingen skillnad. Nån som har en fundering på vad det kan vara, och vilka åtgärder jag bör pröva.
Mvh Fenix

min far har samma problem med sin mk2 gti 16V med KR motor,
den rycker då man håller konstantfart, men försvinner vid gaspådrag samt om man ligger över 110 km/H
han har börjar med att byta kejda, då den va JÄTTE slapp,
men verkar inte ha hjälp dirket, men däremot så
sitter det en grej som kallas kallstarts regulator eller nåt, kommer inte
ihåg, kollade det på jobbet (VAG) fanns att beställa men kostade
typ 2000 spänn, men har hittat en begagnad...
om du har tid så kan jag kanske fixa fram numret på den,
annars kan du höra med Golf-power
det är farsan, han har numret på delen
samt det nya numret, då det var nummerändrat...
han ska prova med det, får vi se hur det går...

Lycka till med din

mrpipen
2007-11-18, 16:32
vart sitter denna del och hur ser den ut??

Golf-power
2007-11-22, 18:36
Hoppar på denna tråd ingen som varit ute för detta problem att bilen smårycker vid jämnfart men inte vid acceleration. Har nästan bytt allt senast
byttes styrtrycksventilen men ack det hjälpte föga HJÄLP från någon
detta är ett irriterande fenomen Bilen det gäller är alltså en gti av 1988 års modell med kr-motor

zoddri
2007-11-22, 19:27
Det kan inte vara ett katalysatorproblem? 88:an har väl kat?

Hade samma problem på en annan bil och då var katalysatorn helt enkelt "igensotad". Är ju inte gratis att byta så testa för guds skull innan nån springer iväg och köper en.

Marcus
2007-11-22, 22:34
Sitter det LMM på en sådan Golf? Hade en Golf GTI -97 med AGG-motor. Den uppförde sig likadant. Det var kass LMM och efter byte gick den fint igen.

Marcus
2007-11-22, 22:36
Hej, har en 88:a GTI som smårycker hela tiden mellan 2000 - 3000 varv, så fort jag kommer över 3000 varv så försvinner ryckningarna. Det enda jag har gjort är att byta tändstift, men det blev ingen skillnad. Nån som har en fundering på vad det kan vara, och vilka åtgärder jag bör pröva.
Mvh Fenix

Jag bytte tändkablar och tändstift. Lambdasonden låg illa till ett tag pga den såg uttorkad ut, men det var LMM som spökade.

Axelsson
2007-11-23, 03:11
88:ans GTI hade ingen kat och det sitter ingen luftmassemätare på dom heller, dom har luftmängdmätare istället.

znabb
2007-11-23, 06:52
88:ans GTI hade ingen kat och det sitter ingen luftmassemätare på dom heller, dom har luftmängdmätare istället.

skulle tippa på nya tänddelar (främst tändkablar) men även kolla att fördelarlock + rotor är fräscha.

det kan även vara så att bilen drar tjyvluft någonstans.

Golf-power
2007-11-23, 09:56
Det som är bytt : tändkablar ny fördelare (komplett) tändstift styrbox tomgångsventil alla vacumslangar styrtryckventil luftfilter kamkedja(som var sliten och slak) stp rengöring försökt med högre co-halt ställt tändning allt utan resultat Har nu beställt ny tändspole ska även byta bränslefilter. Min bil var inte så här förra våren utan problemet bara dök upp för ett halv år sedan

Fenix
2007-11-23, 10:26
Du verkar ju ha bytt det mesta, jag avvaktar ditt byte av tändspole och filter, innan jag oxå sätter igång och byta en massa delar. Ursäkta min okunnighet, men finns det GTI-motorer-88 med både Kamkedja och Kamrem, min 88:a har rem???
Mvh Fenix

Fenix
2007-11-23, 12:13
Fick tips av en gammal VAG-mek, som sa att det kunde vara o-ringarna runt spridarna som har gett sig, då tar han in tjuvluft vid konstant fart. Kostar ju inte så mycket att pröva i pengar, men det kanske är lite pillrigt att byta som VAG-meken uttryckte sig. Är nog värt att testa. Mvh Fenix

Fireball
2007-11-23, 12:55
Du verkar ju ha bytt det mesta, jag avvaktar ditt byte av tändspole och filter, innan jag oxå sätter igång och byta en massa delar. Ursäkta min okunnighet, men finns det GTI-motorer-88 med både Kamkedja och Kamrem, min 88:a har rem???
Mvh Fenix

Om jag inte är felinformerad sitter det en kedja mellan kamaxlarna (på 16v)

zoddri
2007-11-23, 13:22
88:ans GTI hade ingen kat och det sitter ingen luftmassemätare på dom heller, dom har luftmängdmätare istället.

Var det först 89 som det fick kat? Trodde det var 88..

(sorry för ot)

Fenix
2007-11-23, 13:30
Jo, det stämmer att det sitter en kedja mellan kamaxlarna, jag har kollat det. Tack för snabba svar. Fenix

Fireball
2007-11-23, 16:01
Var det först 89 som det fick kat? Trodde det var 88..

(sorry för ot)

Många bilar fick kat redan -88 (vissa ännu tidigare), men lagkravet trädde inte i kraft förrän årsmodell -89.
Därför kallade biltillverkarna sina sena -88:or (som normalt skulle kallats årsmodell -89) för -88b fram tills att det verkligen var kalenderår 1989!