handdator

Visa fullständig version : Belysning på värmereglagen



ascona
2007-11-17, 09:22
Golf II -90 Belysningen har slocknat vid värmereglagen,finns det ingen lampa att byta ? Försökte bryta isär konsollen då spricker den ?? är det dioder ?byter man hela konsollen ??

Mvh Mats

ascona-tic
2007-11-17, 09:26
Ingen aning!! på opel är det lättare :)

Amadeus
2007-11-17, 10:22
Hej.

Nej man kan inte byta lampa där, bara att köpa helt ny sarg.

Men detta är enl. VAG

Du kan pilla isär sargen med en tunn tapetkniv/skalpell (gjorde faktiskt det med min sarg i går kväll) och plocka ut lampan och byta den (en kompis har gjort det).

Sedan gäller det att hitta en ny lampa som passar där, ska in till en el-butik just nu för att kolla om de kan ha lampor som passar.

OBS!!! Var mycket försiktig då du pillar isär sargen så att du inte spräcker den.

Mini_me
2007-11-17, 10:23
Om inte mitt minne sviker mig så har "Finn" här på forumet försökt laga sitt och att det var ingen lampa som man kunde byta utan men skulle byta hela?...kan ha fel..kolla med Finn så får du ett bättre svar.

Henrik.M
2007-11-17, 11:42
Om inte mitt minne sviker mig så har "Finn" här på forumet försökt laga sitt och att det var ingen lampa som man kunde byta utan men skulle byta hela?...kan ha fel..kolla med Finn så får du ett bättre svar.

Det är en 1,2w lampa som är lödd i en sockel.
Går att byta om man pillar siär panelen och löder dit en ny lampa.
Sedan limmar man ihop panelen igen.

Funkar fint.

scorpio72
2007-11-17, 13:25
Bytte lampan på svärmors jetta -90 för 3 veckor sedan.
Lödde dit en grön ljusdiod och motstånd ist. för att mixtra med lampor.
Kändes som att det var lika jobbigt som att leta reda på en lampa att löda dit.

ascona
2007-11-17, 17:03
Finns säkert nån på forumet som har en fungerande konsoll el ??
Mats

P.Hagel
2007-11-17, 18:36
Finns ca:10st fungerande på Huvudlagret(läs mitt).

ascona
2007-11-17, 20:57
Finns ca:10st fungerande på Huvudlagret(läs mitt).

Kan man köpa en ??

Finn
2007-11-18, 00:06
Tänkte som Mini_me säger byta på min tidigare men d visade sig att d inte går att byta lampan lös om man ska göra som VAG tänkt. Ny panel gick på dryga tvåhundringen. Men visst går det säkert att lösa ändå. Anledningen till att jag inte böt på min var att jag kom på att den inte skulle lysa ändå på min bil då d inte ens gick några kablar dit upp. Däremot såg jag lite längre ner bakom instrumentpanelen ett större stycke ihopsmält kabelstam. Antar att några av dom kablarna skulle gå upp till min "värmepanel".

Skooghe
2007-11-18, 14:31
Det går att fixa. Jag har själv gjort det. Jag gjorde så att jag satte i en grön diod och lite motstånd. Sätter du i en vit lampa kommer det lysa vitt också...och det är ju inte så snyggt. Inte enligt mig iallafall. Jag tror nästan att det ligger en guide på hur man gör ute på www.vwgolf.se