handdator

Visa fullständig version : Byta stötdämpare fram Jetta I



spj
2007-11-16, 22:56
Hej! Jag är helt novis med VW. Har dock en gammal Jetta-84 som jag måste byta stötdämparinsats fram på. Min (förmodligen dumma) fråga är om jag kan göra detta uppifrån motorrummet, utan att demontera fjäderbenet, skulle vara så bekvämt om det går. Jag kollade i Haynesboken för golf/jetta , men blev inte ett dugg klokare av det. Mycket tacksam för svar / övriga tips i samband med detta byte.
Mvh Peter

T-mek
2007-11-16, 23:15
Nej, byte utan att demontera fjäderbenet är inte möjligt. Av VAG´s bilar är det bara Audi 100 som har den möjligheten... Ska du göra hjulinställning efteråt är det bara att ta av stötdämparbenet från spindeln, två bultar vid spindeln, en mutter ovanifrån motorrummet. Skall du inte göra hjulinställning blir det lite bökigare för då får du ta av benet komplett med nav, dvs demontera bromsok, styrstag, spindelled och drivaxel.

När du väl fått av det är det inte så komplicerat. Verktyg för att spänna ihop fjädern får man ha, och en 7mm insex för att hålla stötdämparstången är guld värd. Tänk även på att övre fjäderbenslagringarna samt fjädertallrikarna brukar vara ganska medgångna...

spj
2007-11-16, 23:35
Tack så hemskt mycket för svaret! Jättebussigt, trist att mina planer sprack dock, men man är ju van, får göra jobbet den hårda vägen då =D
Jättebra beskrivning också, den skriver jag ut och tar med mig. BETYDLIGT bättre än Haynes måste jag säga.
Återigen ett mycket stort TACK!

T-mek
2007-11-16, 23:44
Det är bara kul att kunna hjälpa till! MEN, jag glömde visst skriva att man behöver ett specialverktyg till "muttern" som håller den övre fjäderbenslagringen på stötdämparstången. Den har ingen sexkant, utan det är två hack som specialverktyget tar tag i. Har man tillgång till svets osv. kan man tillverka det själv, när man ser muttern så ger det sig hur verktyget skall se ut. Annars får man försöka låna/ köpa det...

spj
2007-11-16, 23:58
Det får jag försöka fixa, jag har svets så det brukar bli lite konstiga verktyg tillverkade ibland, så det tror jag kan gå bra. En liten följdfråga dock.. Jag tänkte nog köra på den enklare metoden, utan hjulinställning, för det är bara en extrabil, och om den käkar lite däck gör inte så mkt, för det brukar inte bli så många mil. Men om jag, innan jag river något, ristar (el. märker på ngt vis) läget på grejerna, då bör jag väl kunna få ganska likt som det är nu, eller tänker jag helt galet då?
mvh Peter

T-mek
2007-11-17, 00:08
Du tänker rätt, men det är inte lätt att få det exakt som innan. Man kan alltid köra det gamla fulknepet att ställa toe-in med måttband efteråt. Mät mellan framhjulen på fram och baksida så att du får samma värde, dvs hjulen är parallella när den står på golvet med hjulen så att säga "rakt fram". Blir "hyfsat" rätt...

spj
2007-11-17, 00:15
Jamenvisst, det var ju en bra lösning, så ska jag göra, fullt dugligt till den här vagnen iaf, här är det ingen millimeterprecision på nånting... Men bara grejerna fungerar så är jag nöjd =D
Du ska ha många stora TACK för dina svar och ditt engagemang i denna gammelbil!

Barbapappa
2007-11-17, 13:29
Det är bara kul att kunna hjälpa till! MEN, jag glömde visst skriva att man behöver ett specialverktyg till "muttern" som håller den övre fjäderbenslagringen på stötdämparstången. Den har ingen sexkant, utan det är två hack som specialverktyget tar tag i.
Inte på Jetta mk1, den typen av muttrar kom väl först på mk2?
Jag har aldrig sett sådana på de mk1-bilar jag har grejat med i.a.f. ;-)
Själv stötdämparen & topplagringen sitter med två st 13mm's muttrar från motorrummet, enkelt och bra.

Manny
2007-11-17, 13:48
Inte på Jetta mk1, den typen av muttrar kom väl först på mk2?
Jag har aldrig sett sådana på de mk1-bilar jag har grejat med i.a.f. ;-)
Själv stötdämparen & topplagringen sitter med två st 13mm's muttrar från motorrummet, enkelt och bra.

stämmer bra, det sitter en 22mm mutter på mk1, har man flyt så kan det funka med en vanlig ringnyckel annars är mutterpicka ett hett tips.

toe inställning kan man göra så här, med lyckat resultat;

http://www.garaget.org/?car=59195&image=620657

jag har gjort detta på min o polarens bil på bilden. fungerar över förväntan.

bara att mäta så fram o bakhjul är paralella.

spj
2007-11-17, 14:19
Jaa, det låter ju ännu bättre isåfall att jag inte behöver försöka göra ngt verktyg =D Kanon, och "Ghetto-hjulinställningen" var åxå helt i min smak.
Tack så mycket för de tipsen!
Mvh Peter

T-mek
2007-11-17, 16:41
Inte på Jetta mk1, den typen av muttrar kom väl först på mk2?
Jag har aldrig sett sådana på de mk1-bilar jag har grejat med i.a.f. ;-)
Själv stötdämparen & topplagringen sitter med två st 13mm's muttrar från motorrummet, enkelt och bra.

Det är helt korrekt, men killen skriver ju att det är en -84:a...
Då är det väl en MK2, eller? Första årsmodellen visserligen, men ändå.

Gullideckel
2007-11-17, 17:03
Kan man inte bara göra ett märke i fjäderbenet och sätta tillbaks styrskurven + styrbrickan så som de satt innan(om man bara byter dämpare dvs.)..eller?

Manny
2007-11-17, 18:12
Det är helt korrekt, men killen skriver ju att det är en -84:a...
Då är det väl en MK2, eller? Första årsmodellen visserligen, men ändå.

hmmm lite förvirrande, hanskriver även i rubriken att det är en "jetta I"

Annars finns dessa hylsor till muttern på trimtema

Manny
2007-11-17, 18:13
Kan man inte bara göra ett märke i fjäderbenet och sätta tillbaks styrskurven + styrbrickan så som de satt innan(om man bara byter dämpare dvs.)..eller?

visst kan man det men om det är fel från början så blir det knappast bättre... :D

Gullideckel
2007-11-17, 18:35
visst kan man det men om det är fel från början så blir det knappast bättre... :D

Står inget om att han har dålig hjulinställning från början ju...

;-)

Manny
2007-11-17, 18:41
Står inget om att han har dålig hjulinställning från början ju...

;-)

sant, jag läste bara halva meningar.. :D

Barbapappa
2007-11-17, 19:08
Då är det väl en MK2, eller? Första årsmodellen visserligen, men ändå.Att det är mk1 (en väldigt sen sådan) står bara i rubriken ja, i tråden står det bara 84. Och för mk2 stämmer ju beskrivningen klockrent! Det var mest för att förenkla för trådskaparen så han inte behöver leta efter verktyg eller till och med köpa in sådana som inte behövs, så meningen var inte att klanka ner på dina synpunkter (kanske lät lite besservisser när jag skrev förut). ;-)

spj
2007-11-18, 01:13
Jodå, det är en sen MK I:a, Detta har varit ganska förvirrande för mig då jag letat efter en del saker på biltema osv... Men en etta är det, och en -84:a.
Mvh Peter