handdator

Visa fullständig version : Problem - Tryckluft - Muttermaskin



Mr dOhC
2007-11-16, 12:44
Skulle skifta hjul på bilen igår och använde för första gången muttermaskinen jag köpte för ett tag sen. Min kompressor har inte gått många timmar heller sen den köptes.

Orkade inte dra loss en enda mutter....LOL....vart ingen större idè att dra åt heller för det hände inte mkt....

Kompressor : http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=200031 Kan tillägga att den köptes när priset var sänkt med 1000kr ;-)

Muttermaskin : http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1009&iItemId=80606

Ska det vara så med dom här sakerna ?

Är det bara att inse att det är 10hk kompressor och 1500:- kr mutterdragare som gäller ?

Linus_R32DSG
2007-11-16, 12:48
Jag använder ovan nämnd mutterdragare till våra hyrbilar och lastbilar. Fungerar bra, men vi har väldigt mycket större kompressor...

jocke.w
2007-11-16, 13:07
Till just muttermaskin krävs det kopiösa mängder luft om du vill dra högt moment.

mt4base
2007-11-16, 13:45
Hej!
Jag har en likadan mutterdragare (biltema), 2 nummer större kompressor från Jula. Det funkade lika dåligt som hos dig trots större kompressor, muttrarna på hjulen satt fast som om de vore svetsade. Då kom grannen förbi och gapskrattade åt min mutterdragare och menade att den kan du ju inte ens laga klockor med. Eftersom jag tyckte han var och är ganska dryg sa jag till honom att du kanske har en bättre jag kan få låna då och då kom han tillbaks med, ja just det - en knack som kostar 3-4 gånger mer än biltema manicken du och jag blivit pålurade. Sen var det inga problem med hjulmuttrarna så jag tror inte det var kompressorns fel.

Dåliga verktyg suger.

Ha det bra.

Bengan.U
2007-11-16, 15:14
Hej.

Jag köpte en elektrisk muttermaskin
på Ö&B :-) Funkar fint och passar
bra när man ingen kompressor har.

MVH/Bengan.U

Fireball
2007-11-16, 15:35
Såvitt jag förstått så räcker det med en liten kompressor (förutsatt att den klarar av att ge tillräckligt tryck), men man tömmer tanken på nolltid.

Även jag köpte mig en elektrisk knackare (dock på Jula, men det är förmodligen samma maskin) och blev mycket positivt överraskad över hur stark den var!
Eldprovet var bultarna som håller okbyglarna i spindlarna fram på bilen, dessa satt ashårt och var helt omöjliga att få av med handverktyg. Men efter en rejäl omgång med knackaren (det luktade tågbana i hela garaget efteråt) så lossnade de! :-)

jocke.w
2007-11-16, 16:03
En BRA maskin kräver både högt tryck samt högt flöde för att uppnå maximalt vridmoment!! och det krävs offtast till hjulbultar som dras alldeles FÖR hårt på en svenssonbil ;-D

Mr dOhC
2007-11-16, 16:31
Tack för svaren :-)

Det där med elektrisk muttermaskin låter lockande utifrån vad ni skriver och om man ser till vad en stor kompressor kostar, likaså mutter maskin.

"det luktade tågbana i hela garaget" hi hi hi

zchnygg
2007-11-16, 16:42
Hej.

Jag köpte en elektrisk muttermaskin
på Ö&B :-) Funkar fint och passar
bra när man ingen kompressor har.

MVH/Bengan.U

kan bara hålla med.. brorsan köpte en och den är guld värd.. låter som ett bomb plan från andra världskriget men med peltor på öronen klarar man allt.

Lillen
2007-11-16, 16:45
kan bara hålla med.. brorsan köpte en och den är guld värd.. låter som ett bomb plan från andra världskriget men med peltor på öronen klarar man allt.

Haha ja det låter som den håller på skära ihop hela tiden.
Luktar tågbana gör den med.
Men stark är väl diskuterbart.
Fungerar väl i brist på annat iaf!

P-plats.se
2007-11-16, 20:02
En mutterdragare är inte så krävande när du bara ska byta hjulen...
...problemet brukar vara en för klen slang!

En lite grövre slang som inte är för lång så funkar de nog bättre.

Sen ska som sagt inte hjulen dras så hårt.

Själv kör jag alltid med handkraft men kompletterat med en 17mm hylsa på skruvdragaren för att spara tid!

pekka kiiskilä
2007-11-16, 22:00
Jag har en stor kompressor samt bra muttermaskin men jag använder hederlig handkraft till mina hjulmuttrar.

Mr dOhC
2007-11-17, 07:28
En mutterdragare är inte så krävande när du bara ska byta hjulen...
...problemet brukar vara en för klen slang!

En lite grövre slang som inte är för lång så funkar de nog bättre.


Där sa du nåt! Jag har lång och smal slang i en slangvinda som hänger på väggen ;-) Kanske inte den bästa lösningen. Får nog ta och uppgradera på den biten lite.

znabb
2007-11-17, 07:44
Där sa du nåt! Jag har lång och smal slang i en slangvinda som hänger på väggen ;-) Kanske inte den bästa lösningen. Får nog ta och uppgradera på den biten lite.

om muttrarna sitter för hårt hjälper inte en grövre släng.

använd mutterdragaren som komplement till handkraft.muttrarna behöver bara sitta med 90 nm.....

Har själv en elmutterdragare som det är rejält med kräm i,betydligt mer drag än i ett tryckluftsverktyg.

Mr dOhC
2007-11-17, 08:39
Nä för hårt har ja inte sagt att dom sitter, utan att jag inte fick loss dom, och JA jag drar även för hand, utom vid dom tillfällen jag har tillgång till stooor kompressor.

Ska muttrarna bara sitta 90nm kan det ju omöjligt vara några problem att bara dra med maskin, t.o.m med min, om jag nu får lite mer fart i den förstås.

P-plats.se
2007-11-17, 22:59
Där sa du nåt! Jag har lång och smal slang i en slangvinda som hänger på väggen ;-) Kanske inte den bästa lösningen. Får nog ta och uppgradera på den biten lite.


Låter som ett problem...

Har själv provat med lite komopressor och mutterdragare och det var stor skillnad mellan en klen spiralaslang och en grövre dito...
...sen får den inte bli allt för stor och lång! ;)

Mr dOhC
2007-12-04, 02:38
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133596

Denna blev man ju lite sugen på, nu när ni säger att det är så bra med El mutter maskin :-P

Lite mer slimmad än dom andra som finns.

Någon som testat den ?

VWGolIV
2007-12-04, 12:23
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93999

Jag har en sådan här liten kompressor till min muttermaskin, fungerar kalasbra och det är väldigt sällan jag inte får loss mina bultar.

Dock har jag ingen biltema muttermaskin utan en riktig.

Kan tillägga att jag har nog 25m slang som är smal typ som spiralslangen från biltema och det funkar ändå lika kanon =)

R.S
2007-12-04, 12:41
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133596

Denna blev man ju lite sugen på, nu när ni säger att det är så bra med El mutter maskin :-P

Lite mer slimmad än dom andra som finns.

Någon som testat den ?

Pratade med Biltema om denna för någon månad sedan. Dom har lagt upp den (och mycket annat) som nyheter på webben men har inte grejerna i lager. De lägger upp vissa prylar långt innan de kommer in. Vad det gäller denna så skulle den dyka upp först vid årsskiftet. Funderar själv på att köpa den men vill försäkra mig om att man kan ställa vridmomentet först.

SundH
2007-12-04, 13:41
Har provat en batteridriven muttermaskin som va grymt bra. Kan dra bort vad som helst typ. Kostade dock 2500 kr kom inte ihåg märket dock. Han som äger den använder på sina folkracetävlingar

Fredrix
2007-12-04, 13:50
Eftersom biltema/clas ohlson dragarna som ska ta 270 Nm inte klarar av att släppa en bult som är handdragen med 200 Nm så vet jag inte var tillverkarna får sina uppgifter ifrån.

Satsa på ordentlig maskin ifrån början CP, IR eller liknande, kostar en slant men är ju en engångskostnad....

R.S
2007-12-04, 18:37
Eftersom biltema/clas ohlson dragarna som ska ta 270 Nm inte klarar av att släppa en bult som är handdragen med 200 Nm så vet jag inte var tillverkarna får sina uppgifter ifrån.

Satsa på ordentlig maskin ifrån början CP, IR eller liknande, kostar en slant men är ju en engångskostnad....

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133596
kan det nog vara bra klipp i. Själv inväntar jag denna.

Fredrix
2007-12-04, 18:50
ja, de funkar nog bra, köp och testa !
Elmaskin har ju sina fördelar !

P-plats.se
2007-12-04, 18:59
Satsa på ordentlig maskin ifrån början CP, IR eller liknande, kostar en slant men är ju en engångskostnad....


Håller med...
...men dessa är luftmaskiner (Iof har IR batterimaskiner också men inte vad jag vet i Sverige).

Har du en vanlig skruvdragare så köp en mutterdragare av samma fabrikat så du använder batterierna ofta. Använder du dom bara två gånger om året är dom snart kass!

Själv kör jag med en hylsa på min vanliga skruvdragare och släpper och drar bultarna med spärrskaft...
...funkar kalas!

P.Hagel
2007-12-05, 01:02
Håller med Putte ang.Skruvdragare.

Annars så finns ju ampro´s batteridrivna mutterdragare.
www.swedol.se

ops reklam............

Mr dOhC
2007-12-31, 00:08
Är det nån som testat biltemas el mutter maskin ännu ?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1432&iItemId=133596

JRJ
2008-01-02, 10:11
Skulle skifta hjul på bilen igår och använde för första gången muttermaskinen jag köpte för ett tag sen. Min kompressor har inte gått många timmar heller sen den köptes.

Orkade inte dra loss en enda mutter....LOL....vart ingen större idè att dra åt heller för det hände inte mkt....

Kompressor : http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=200031 Kan tillägga att den köptes när priset var sänkt med 1000kr ;-)

Muttermaskin : http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1009&iItemId=80606

Ska det vara så med dom här sakerna ?

Är det bara att inse att det är 10hk kompressor och 1500:- kr mutterdragare som gäller ?
Du har väl ställt in reduceringsventilen rätt, så att du har runt 6,5 bar ut ur kompressorn?
Sen bör du helt klart ha en grövre slang också eftersom den vill ha ett jäkla flöde.

Jag kör med tryckluftsdrivna mutterknackare från Atlas Copco. Kostar en halv månadslön, men då får man loss precis allt.

ascona-tic
2008-01-02, 10:57
Är det någon som har problem med sina muttrar så har jag en mutterknackare från atlas copco PRO W2219 som är rätt kraftig och som bara ligger.Bytes mkII delar/Bud :)

Mr dOhC
2008-01-02, 14:56
Enligt mätaren så ligger jag på ca 7bar om ja inte minns fel, men som sagt jag ska skaffa en grövre slang