handdator

Visa fullständig version : Handla billigt från USA istället



HRC
2007-11-16, 10:00
Jag har länge tänkt handla bilprylar utomlands med tanke på att vissa grejer ofta är mkt billigare i andra länder (företag tar ju i allmänhet ut så mycket de bara kan på olika marknader, givet att det inte är stark konkurrens inom ett visst segment) men det har inte blivit av förrän nu.

Så, i måndags beställde jag en ny Sachskoppling från www.gripforce.com via E-bay . Den kom med UPS igår. Allt stämde och priset var 1068:- plus frakt, moms och tullavgifter. Värdet sattes ner till 50$, som "warranty replacement parts". Med 99$ i frakt samt 381:- i moms- och tullavgifter betalar jag alltså lite över 2000 spänn för exakt samma produkt som reservdelsbutikerna här i byn skall ha 3800-4200 kronor för.

Kan ju säga att jag är klar med att betala svenska handlares rövarpriser för delar. Framöver är det E-bay och VISA som gäller. Blir alldeles matt när jag tänker på varför jag inte börjat med detta tidigare. Vänder man sig till seriösa firmor med gott omdöme på E-bay är det inte mer osäkert än att fladdra med kortet hos din lokala krängare....

Kollade just på deras E-baysite, kan tipsa om borrade+slitsade bromsskivor för 255kr/paret till följande bilar, kan det vara något?

12/1998 - 2002 - Volkswagen Golf - GTi, GLS Turbo, GLX(VR6), 1.8 Turbo, VR6 Only
2003 - 2005 - Volkswagen Golf - GTi, GLS Turbo, GLX(VR6), 1.8 Turbo, 2.8 VR6 Only
10/1998 - 7/1999 - Volkswagen Jetta VR6 Only
7/1999 - 3/2004 - Volkswagen Jetta - 1.8 Turbo & VR6 - (Except Jetta Wagon)
3/2004 - 12/2004 - Volkswagen Jetta - 1.8 Turbo Only - (Except Jetta Wagon)
2001 - Volkswagen Jetta Wagon - GLS Turbo, GLS VR6, GLX Only
2002 - 2005 - Volkswagen Jetta Wagon - GLS Turbo, GLS VR6(2002), GLX VR6(2002) Only

mattemaz
2007-11-16, 10:12
Låter ju sjukt bra.
Men hur länge får man vänta på sakerna då?

jocke.w
2007-11-16, 11:00
Jag har länge tänkt handla bilprylar utomlands med tanke på att vissa grejer ofta är mkt billigare i andra länder (företag tar ju i allmänhet ut så mycket de bara kan på olika marknader, givet att det inte är stark konkurrens inom ett visst segment) men det har inte blivit av förrän nu.

Så, i måndags beställde jag en ny Sachskoppling från www.gripforce.com via E-bay . Den kom med UPS igår. Allt stämde och priset var 1068:- plus frakt, moms och tullavgifter. Värdet sattes ner till 50$, som "warranty replacement parts". Med 99$ i frakt samt 381:- i moms- och tullavgifter betalar jag alltså lite över 2000 spänn för exakt samma produkt som reservdelsbutikerna här i byn skall ha 3800-4200 kronor för.

Kan ju säga att jag är klar med att betala svenska handlares rövarpriser för delar. Framöver är det E-bay och VISA som gäller. Blir alldeles matt när jag tänker på varför jag inte börjat med detta tidigare. Vänder man sig till seriösa firmor med gott omdöme på E-bay är det inte mer osäkert än att fladdra med kortet hos din lokala krängare....

Kollade just på deras E-baysite, kan tipsa om borrade+slitsade bromsskivor för 255kr/paret till följande bilar, kan det vara något?

12/1998 - 2002 - Volkswagen Golf - GTi, GLS Turbo, GLX(VR6), 1.8 Turbo, VR6 Only
2003 - 2005 - Volkswagen Golf - GTi, GLS Turbo, GLX(VR6), 1.8 Turbo, 2.8 VR6 Only
10/1998 - 7/1999 - Volkswagen Jetta VR6 Only
7/1999 - 3/2004 - Volkswagen Jetta - 1.8 Turbo & VR6 - (Except Jetta Wagon)
3/2004 - 12/2004 - Volkswagen Jetta - 1.8 Turbo Only - (Except Jetta Wagon)
2001 - Volkswagen Jetta Wagon - GLS Turbo, GLS VR6, GLX Only
2002 - 2005 - Volkswagen Jetta Wagon - GLS Turbo, GLS VR6(2002), GLX VR6(2002) Only
Finns även kryphål för dom 381:- som staten ville ha av dig!!!

Kolla frakten på bromsskivor innan bara!!!!

Raz
2007-11-16, 11:57
Finns även kryphål för dom 381:- som staten ville ha av dig!!!

Kolla frakten på bromsskivor innan bara!!!!

Vad skulle det vara för kryphål?

Själv så fick jag vackert betala moms + tullavgift på hela beloppet för min försändelse från staterna.
Bara moms + tull slutade på 3500:- men då var det mycket godis i paketet :-)

Åkesson
2007-11-16, 19:14
Är inte kryphålet att man skriver på paketet att det är en gåva eller liknande

Rätta mig om jag har fel

Mackan73
2007-11-16, 19:18
Här står allt som rör "gåvo tricket" funkade förr, inte lika lätt nu.

http://www.tullverket.se/se/Privat/Gåva+från+utlandet/

HRC
2007-11-16, 23:34
Fett osannolikt att tullen godtar att ett paket från ett biltillbehörsföretag i USA till en svensk privatperson är en "gåva"... Som sagt, vad man kan göra är att man snällt ber säljföretaget att ange en lägre summa än den riktiga på transporthandlingarna. Då blir momsen lägre.

Men detta är ju naturligtvis ett helt förkastligt förfarande. Vi bör alla bidra efter förmåga till vårt gemensamma välfärdssamhälle, bensinen är ju t.ex. ALLDELES för billig!

jocke.w
2007-11-17, 09:31
Fett osannolikt att tullen godtar att ett paket från ett biltillbehörsföretag i USA till en svensk privatperson är en "gåva"... Som sagt, vad man kan göra är att man snällt ber säljföretaget att ange en lägre summa än den riktiga på transporthandlingarna. Då blir momsen lägre.

Men detta är ju naturligtvis ett helt förkastligt förfarande. Vi bör alla bidra efter förmåga till vårt gemensamma välfärdssamhälle, bensinen är ju t.ex. ALLDELES för billig!

Inget roligt om paketet försvinner då........då blir man ersatt med den lägre summan :-( ,men vissa fall funkar detta bra!!!

Gåva funkar bara från privat personer....

Antingen be dom strunta att skicka med fakturan i paketet.

Markera paketet som reparerat gods har funkat varje gång jag har skickat efter något.

Dollarn är riktigt billig nu!!!!!!! :-)

VWR18
2007-11-17, 11:20
Det finns andra bra sätt att komma undan onödiga avgifter men kräver lite mer pappers arbete från säljaren over there.( finns flera stora företag som har det som rutin på ebay )
Om säljaren kan göra ett litet " certifikat " om att du endast skall säkerhets ställa/ kontrollera kvaliteten på varan/varorna som finns i paketet och sedan skicka dom vidare till någon annan person som dom har inom sin koncern så kan du inte bli debiterad. Har funkat varje gång för min del då jag köpt större partier av samma varor!!!!

Fredda84
2007-11-17, 12:03
min bror beställde prylar från USA och på hans paket stod det "Commercial sample" och så hade de satt ner värdet på innehållet. Han slapp tullen helt iallafall och det va prylar för några tusen.