handdator

Visa fullständig version : Jetta 1.8 -89 problem med acceleration/baktändning.



löjsken
2007-11-16, 05:01
Hallå!

Första gången jag skruvar med en vw motor. Verkar ju inte vara särskilt komplicerad :)

Iallafall är det så att jag köpt mig en gammal Jetta som stått helt still sedan 2003. Bilen startar och går ganska fint på tomgång. Problemet kommer när jag gasar upp den. Den tvekar mycket och baktänder kraftigt. Har bytt packning till förgasaren och även kollat efter läckor, men u-a. Fördelare, stift och kablar är i kanonskick. Har självklart även gjort rent förgasaren.
Därför undrar jag om ett igensatt bensinfilter/smutsig bensin kan vara boven?

Motorn heter tydligen RP om det kan hjälpa. Förgasaren verkar vara någon sorts "enkelpunkts insprut", ungefär som gamla jänke Holley (fast mycket mindre).

Frågan alltså: Kan ett igensatt bränslefilter eller dålig bensin ge dessa effekter?

Tacksam för svar eftersom bilen ska in på besiktning på måndag.

MVH Andreas - Borås.

Mr dOhC
2007-11-16, 09:05
Förgasarenfots packingen har du ju redan bytt, annars hade jag gissat på det. Hade själv samma symtom på en RP, med packnings byte var problemet löst.

Att den baktänder låter ju nästan som att tändningen står fel och/eller att kammen står nån kugg fel.

Ställ motorn i övre död punkt och kolla att alla märken på drev stämmer och att rotorn pekar på märket i fördelaren

löjsken
2007-11-16, 10:26
Ja det var ingen dum idé. Ska ändå byta kamrem på söndag. Den skulle ju teoretiskt kunnat ha kuggat om dom försökt ha igång bilen under de fem åren.

Tänkte även jag skulle pumpa ut allt bränsle som finns i tanken och fylla på med nytt fräsht. Jag är fortfarande inne lite på det spåret.

En annan fråga angående insprutaren...jag hittar inte denna förgasarmodellen i Haynes boken jag lånat, är det en ovanlig modell?
Känns som om all den här 80-tals elektroniken bara väntar på att jäklas med mig, så egentligen bör det väl nästan vara bättre att slänga på en traditionell förgasare och bara tuta och köra?

Lillen
2007-11-16, 11:57
Precis som om det var felinställd tändning?

Hade det vart soppafilter hade den mer tappat ork.
Eller liksom känts trög och suktar in om filtret är tätt.

Mr dOhC
2007-11-16, 12:10
Fräscht bränsle filter är aldrig fel att ha, har dock inte hört talas om nån bil som haft dom symtomen då pga dåligt sådant.....ännu

Byta ut bensinen är inte fel heller ifall den har stått länge och ev dragit åt sig fukt.

Det stämmer nog att det inte står många ord om den i haynes boken, men veti faen om jag hade "krånglat" till det och satt på en annan förgasare, blir nog inte mindre problem med den isåfall. Lättare att skaffa annan bil med annan motor direkt :-P

Som jag skrev innan hade jag själv en Memphis -88 med RP motor. Hade problem med den ett tag innan jag löste fel med förgasarfoten, fick även byta nån liten "dosa" intill förgasaren som styr tomgång, för den fick frispel. I övrigt hade jag inga motor problem med den bilen. Hade den i 4 år , från 19k mil till 26k. Var mest slitage prylar som bromsar, nån drivknut, stötdämpare som fick bytas.

löjsken
2007-11-16, 21:02
Jo den känns trög...som om den motarbetar sig själv på något sätt när man gasar upp den.

Men jag ska iallafall byta en massa grejer på söndag så får jag gå vidare därifrån sen.

Tackar för alla svar iallafall!

MVH Andreas - Borås

gtd_stefan
2007-11-25, 05:36
kolla lambdan, kanske glapp i anslutningarna eller så kan den vara trasig.
Det kan uttrycka sig på det sättet.