handdator

Visa fullständig version : Dåliga avgasvärden Golf GTI -90



sphincter
2007-11-15, 23:24
Gti -90 med elektriskt sprut, 1,8 8V.
Var in på bilprovningen idag och det gick bra förutom att alla avgasvärdena var skit.

CO 1.4
CO 2500 2,9
HC 170
Lambda 0,91

Bilen har stått i tre års tid, har inte bytt olja eller stift lr nånting efter jag startade upp den. Kan gammal olja / stift göra att det blir så här dåliga värden? Motorn går PERFEKT i övrigt. Har endast gått 300 mil sen senaste godkända besiktning också. Killen som hade den innan ställde av den direkt efter besiktningen, hade fått tjänstebil tydligen.

HenkeTIC
2007-11-16, 09:51
Den verkar gå fett då du har lambdavärde på 0,91. Testa byt den för den verkar inte som den ska.

Mvh Henke

Mr dOhC
2007-11-16, 11:21
Gti -90 med elektriskt sprut, 1,8 8V.
Var in på bilprovningen idag och det gick bra förutom att alla avgasvärdena var skit.

CO 1.4
CO 2500 2,9
HC 170
Lambda 0,91

Bilen har stått i tre års tid, har inte bytt olja eller stift lr nånting efter jag startade upp den. Kan gammal olja / stift göra att det blir så här dåliga värden? Motorn går PERFEKT i övrigt. Har endast gått 300 mil sen senaste godkända besiktning också. Killen som hade den innan ställde av den direkt efter besiktningen, hade fått tjänstebil tydligen.

Ny olja gör underverk för HC värdet.

Men som Henke skriver är det nåt knas med lambdan också som bör kollas upp. Ska väl ligga mellan 0.97 - 1.02 om inte jag minns fel ?

sphincter
2007-11-16, 12:24
Ska testa att byta sonden dårå. Funkar det att köpa en biltemasond?

Mr dOhC
2007-11-16, 15:34
Kompisen fick byta på sin golf efter ca 1år med biltema sond

razer
2007-11-16, 17:00
Var bilen varm ordentligt? Jag hade HC 250 när min bil inte var tillräckligt varm, med en extra varmkörningsrunda hade jag HC 60.

Spawn
2007-11-16, 19:23
Bilen måste vara varm för att lambdan ska funka.
Lambavärdet ska vara mellan 0,1-1. Men får vara max 1,03.
Ett sätt är att mära upp lambdan med en voltmeter.
Den ska som sagt ligga mellan 0,1-1volt. Och den ska pendla med
MINST 300mV, gör den inte det så är den deffekt.
Jag skulle inte köpa biltemalambda.

vw-power
2007-11-16, 19:34
Den verkar gå fett då du har lambdavärde på 0,91. Testa byt den för den verkar inte som den ska.

Mvh Henke

tvärtom, bilen går för magert,
köp en originalsond, kolla över tändningen hur den står,
byt olja som man nämde innan,
kolla hur katten mår mm mm

men det mesta beror på lambdan,
men du kan även tanka i lite E85, ha ca 5 liter bensin i tanken
blanda i ca 10 Liter E85, besikta om, och tanka bilen FULL
med bensin!!

lycka till

T-mek
2007-11-16, 21:45
tvärtom, bilen går för magert,

Nej, lågt lambdavärde är lika med fet blandning. Om man nu villat bort sig i siffrornas värld går det bra att kika på co-värdet vid 2500 rpm,
2,9 % är inte speciellt magert... ;-)

T-mek
2007-11-16, 21:57
Bilen måste vara varm för att lambdan ska funka.
Lambavärdet ska vara mellan 0,1-1. Men får vara max 1,03.
Ett sätt är att mära upp lambdan med en voltmeter.
Den ska som sagt ligga mellan 0,1-1volt. Och den ska pendla med
MINST 300mV, gör den inte det så är den deffekt.
Jag skulle inte köpa biltemalambda.

Lambdavärdet och spänningen från lambdasonden är inte samma sak.

Lambdavärdet skall vara mellan 0.97 och 1,03 vid förhöjd tomgång (ca 2500 rpm) och mäts i avgasröret efter kat.
Spänningen från sonden som kan mätas med multimeter skall pendla i området mellan 0,1 - 1 volt precis som du skriver, men har inget direkt samband med avgasvärdet. Hög spänning ~1volt = fet blandning, låg spänning ~0,1 volt = mager blandning.

När det gäller Biltemas lambdasonder håller jag med till 110%!

Spawn
2007-11-17, 10:48
Lambdavärdet och spänningen från lambdasonden är inte samma sak.

Lambdavärdet skall vara mellan 0.97 och 1,03 vid förhöjd tomgång (ca 2500 rpm) och mäts i avgasröret efter kat.
Spänningen från sonden som kan mätas med multimeter skall pendla i området mellan 0,1 - 1 volt precis som du skriver, men har inget direkt samband med avgasvärdet. Hög spänning ~1volt = fet blandning, låg spänning ~0,1 volt = mager blandning.

När det gäller Biltemas lambdasonder håller jag med till 110%!


Naturligtvis är det som du skriver...
Vad nog för trött när jag skrev inlägget :/
Bra att du rättade mig iaf =)

sphincter
2007-11-18, 02:30
Jodå, bilen var riktigt varm. Så det är inte därför den fick fel värden.
Jag ska testa att byta lambdan. Köper nog en från skroten isåfall. Har ingen lust att kasta 1500 kr på en lambdasond. köpte bilen för 4000 kr...

sphincter
2007-12-03, 14:39
Jodå, bilen var riktigt varm. Så det är inte därför den fick fel värden.
Jag ska testa att byta lambdan. Köper nog en från skroten isåfall. Har ingen lust att kasta 1500 kr på en lambdasond. köpte bilen för 4000 kr...

Biltema hade inga hemma och som vanligt säger dom att det ska komma nya vecka 2. Kan inte vänta så länge och inga bilskrotar hade någon hemma till golf. Finns det någon annan bil man kan ta från som passar?

R.Grönberg
2007-12-03, 15:45
Biltema hade inga hemma och som vanligt säger dom att det ska komma nya vecka 2. Kan inte vänta så länge och inga bilskrotar hade någon hemma till golf. Finns det någon annan bil man kan ta från som passar?

Passar väl från vilken som helst bara du har lika många trådar på dom, finns även lite universal sonder.

Jag tror även din tempgivare som går till sprutet inte är riktigt 100 heller.
Byt den med och sedan lambda så är det nog bra

sphincter
2007-12-03, 17:30
Passar väl från vilken som helst bara du har lika många trådar på dom, finns även lite universal sonder.

Jag tror även din tempgivare som går till sprutet inte är riktigt 100 heller.
Byt den med och sedan lambda så är det nog bra

Hur ska jag mäta den? Nån som har några värden kall/varm osv?
Kan tillägga att bilen ryker som fan när den är varm och drar 1,35 liter bensin per mil, normal körning... ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan :)

R.Grönberg
2007-12-03, 17:32
Hur ska jag mäta den? Nån som har några värden kall/varm osv?
Kan tillägga att bilen ryker som fan när den är varm och drar 1,35 liter bensin per mil, normal körning... ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan :)

en ny kostar inte 200:- på vag. Byt den ist då den till 99procent är sönder på nästintill alla gamla golfar.

Ryker svart? isf får den på tok för mkt bensin, vilket en givare kan ställa till med och en lambdasond med

sphincter
2007-12-03, 19:01
en ny kostar inte 200:- på vag. Byt den ist då den till 99procent är sönder på nästintill alla gamla golfar.

Ryker svart? isf får den på tok för mkt bensin, vilket en givare kan ställa till med och en lambdasond med

Inte 200? vad kostar den då? :P
nej men det blir att köpa en sådan då. det är inte svart rök.. grå, men inte vit.

sphincter
2007-12-05, 14:56
Har nu bytt tempgivaren utan resultat.
Mätte även upp lambdasonden och den pendlar mellan 0,1-0,5 volt.
Vad är nästa steg?

sphincter
2007-12-06, 13:22
Har nu bytt tempgivaren utan resultat.
Mätte även upp lambdasonden och den pendlar mellan 0,1-0,5 volt.
Vad är nästa steg?

Mätte idag sonden igen. Ingen spänning alls den här gången.
Däremot är det konstant 0,51 volt från kabeln som man sätter fast lambdasonden i. Och +12 i en av dom som är till förvärmningen. Ska det vara så?

T-mek
2007-12-06, 17:22
Japp, så ska det vara. Men du ska mäta lambdaspänningen med sonden inkopplad. När du har sonden urkopplad reglerar ju inte styrenheten.

T-mek
2007-12-06, 17:25
Hur ska jag mäta den? Nån som har några värden kall/varm osv?

Jajemän! vid 20 grader cirka 2 KOhm, vid 50 grader ca 1KOhm och vid 90 grader ca 200 Ohm.

sphincter
2007-12-07, 00:35
Japp, så ska det vara. Men du ska mäta lambdaspänningen med sonden inkopplad. När du har sonden urkopplad reglerar ju inte styrenheten.

Okej. Men den fungerade när jag mätte med sonden kopplad för två dagar sen eller vad det var. Kanske det är nåt glapp i sondjäveln?