handdator

Visa fullständig version : problem med vw verkstad



snor
2007-11-15, 18:59
Lämnade in min bil på verkstad för va 4veckor sedan. Bilen går bara på tomgång, bytte själv lmm hjälpte ej körde bilen te verkstad. Efter 2veckor hör dom av sig säger dom felsökt gasspjäll trasigt ok säger jag då byt det. Veckan efter hör dom av sig igen säger de ej va det som va felet å den fungerar ej ännu. Ytterligare en vecka ringer jag kolla hur det går får då som svar att dom ej klarar av att hitta felet på bilen. Dom har felsökt bilen i "dagar" och klarar ej hitta felet och har gett upp(Ska kolla nån timme te sa dom sen ger dom upp). Nu morrn ska jag iväg hämta bilen men de ska ha 10000:- för felsökning? Detta kan väl inte va rätt kräva detta bilen funkar ju ej? Vart ska man vända sig? Va ska jag göra med bilen? Bilen är en gti-99. Antar att enda man kan göra är vända sig till en större VWVerkstad. Bilen står nu på en aukt. VW verkstad.

Mini_me
2007-11-15, 20:49
Låter ju helt sjukt...det kan inte vara SÅÅ svårt att hitta felet. Om dom är aukt.vw verkstad så kan dom ta kontakt på SVW och få support därifrån (DISS ärende).

Kontakta konsumentombudsmannen eller vad det nu heter och sen ber du dom redovisa varje minut...och delarna sak du inte betala för dom kan ju inte ha varit felet.

Spawn
2007-11-15, 21:08
Dålig stil av dom att kräva den summan när dom inte ens hittar felet.
Jag har varit på en del verkstäder (läs jobbat)
och inte en enda utav dom har ens tagit i närheten av vad det
skulle kostat vid felsökning.
På en bil felsökte dom i flera dagar, men dom hittade inte felet.
Men kunden debiterades för bara 2 timmars felsökning då felet
inte var garanterat. Dom hade en gissning men kunde inte garantera.
Bestrid detta helt klart iom att dom inte ens hittat något, bara bytt ut
något som kanske igentligen inte ens var sönder... Man kan aldrig vara
säker.

Lillen
2007-11-15, 21:21
Dom testar väl att få betalt först.
Sedan om kunden knorrar ger dom kanske med sig?
Sniket att göra så i vilket fall som helst.

Som sagt konsumentvägledaren är en början.

snor
2007-11-16, 16:50
Nu har vi pratat med verkstaden igen men med en annan person. Nu verkar dom ha backat lite ska bara ha 4-5tusen å dom lämnar inte i från sig bilen utan veta va som är felet på den. Så dom skulle ha den en till vecka återkommer med upplösning på historien :)

Finn
2007-11-17, 00:03
Va heter verkstan? Kanske ska söka jobb där. Jag menar få en vecka på sig att felsöka på en å samma bil har ju aldrig hänt mig iaf. Dom verkar ju kunna ta betalt oxå.

Henrik.M
2007-11-17, 00:26
Va heter verkstan? Kanske ska söka jobb där. Jag menar få en vecka på sig att felsöka på en å samma bil har ju aldrig hänt mig iaf.

Ett par år till i branschen och lite mer erfarenhet , så får du nog ockå ett sådant jobb vid något tillfälle , utbildar du dig till Teknik-Mekaniker kommer det att bli din vardag. (Därav har jag ej utbildat mig till T-mek).


Annars är det ju bara att söka jobb på "problem/teknik verkstan" i Hovsjö hos VAG.
Problemverkstan = VAG:s interna teknik verkstad i hovsjö dit bilar som man ej kan lösa problemen på lokal nivå skickas.
Dvs extremfall där sedan felet analyseras in i minsta molkekyl & då menar jag verkligen analyseras.

Så nog finns det dom jobben också där du får felsöka tills du hittar felet om det så tar en månad. =)

Sen att man kanske inte tar betalt för alla timmars felsökning har med sunt förnuft att göra.
Teknikmekaniker går som oftast INTE på accordlön utan dom har en fast lön med teknikmekaniker tillägg iaf hos oss. (Sen brukar kunden få ett prisförlag på en felsökning , när taket är nått rings kunden upp och man frågar ifall man ska fortsätta felsöka.......Om det nu inte är garanti/godwill arbete där VAG står för fiolerna).
Mao kunden betalar bara det överenskommna priset inte en krona mer.

Och om jag får kommentera tråden.

Att ta saftigt betalt för felsökning på en bil som har samma fel när man hämtar den som när man lämnade in den.......Är ju ren dumhet & känns en aning oseriöst.
Men dom verkar ju ha insett det som tur är.

Amadeus
2007-11-17, 10:29
Vad heter verkstaden så att vi andra inte lämnar in där ?????????????????????


Anmäl detta till Konsumentverket.

Finn
2007-11-18, 00:11
Henrik.M: Jo tack jag vet. Hade en Lupo 3L som jag felsökte i 2 lr 3 dagar på dom sedan hamnade hos problemverkstan i Södertälje. Vi har oxå en teknikmek som brukar kunna stå lite längre tid me vissa bilar. Kommentaren va lite mer sarkastiskt menad.

Men angående detta fall så verkar d ju helt sjukt att dom ens försökter ta betalt så mycke utan att ens ha åtgärdat felet. Känns ju nästan som tjänstefel.

GTI-nissen
2007-11-18, 16:18
Vad heter verkstaden så att vi andra inte lämnar in där ?????????????????????


Anmäl detta till Konsumentverket.

Börjar det nämnas namn så kommer vi att rensa i tråden, eftersom verkstaden inte har en chans att svara för sig.

Åkesson
2007-11-18, 16:23
Kan du berätta lite mer om felet, det låter kanske som ett fel jag hade på min förra Golf GTI -99

snor
2007-11-18, 16:59
Nej jag ska inte hänga ut nån verkstad alls. Men kan säga att ingen av er har skrivit i tråden ligger i närheten av den. Den som ändå vill veta kan skicka pm.

Bilen går bara på tomgång så fort man ger gas dör den över 1200 varv stendör den. Dom har lovat att dom ska fixa den denna vecka så jag återkommer till veckan med svar på det gick och vad som var felet.

jag tänker givetvis klaga om vi anser betalning inte är rimlig.

tack för alla svar å synpunkter.

mvh Snor

Åkesson
2007-11-18, 18:34
då verkar det som jag hade samma fel men för mig räckte det att jag tog ut kontakten till gasspjället och satte till baks den, och sen fungerade den som normalt.

snor
2007-11-23, 14:21
då verkar det som jag hade samma fel men för mig räckte det att jag tog ut kontakten till gasspjället och satte till baks den, och sen fungerade den som normalt.

Japp tyvärr bytt hela spjället hjälpte ej :(.

update. verkstaden klarar ej av fixa bilen så jag har hämtat den och ska köra den till en annan verkstad i veckan. Måste väl ses som ganska stor misslyckande ha bilen i 5veckor ej klara av hitta felet. Betalde inte ett öre heller ansåg inte att dom hade rätt kräva det.

Bengan.U
2007-11-23, 14:49
Update. verkstaden klarar ej av fixa bilen så jag har hämtat den och ska köra den till en annan verkstad i veckan. Måste väl ses som ganska stor misslyckande ha bilen i 5veckor ej klara av hitta felet. Betalde inte ett öre heller ansåg inte att dom hade rätt kräva det.

Hej.

Har en enda gång i mitt bilägare liv lämnat
en bil till verkstad för felsökning.Vid det tillfället
så hade dom bilen 5dagar och så ringde dom
och meddelade:
"- du kan hämta den,vi hittar inte felet och
det kostar inget,för vi har misslyckats och då
kan man inte ta betalt! " Tycker att det är rätt
av verkstaden att säga så även i ditt fall.
Hoppas nu bara att du får din bil fixad.

MVH/Bengan.U