handdator

Visa fullständig version : Torkar/spolnings relän vart ??



abberocks
2007-11-14, 21:11
Har inhandlat en golf 2 -90 memphis men får fan inge liv i torkare eller spolning bilen har ståt i ett år ca men allt funkade innan dom ställde av den.

Problemet är att dom varit och rykt i grejerna i den bland annat snodde dom start motorn(fixat nu). Funderar på om dom plockat reläerna för spolning/torkarna eller nått också då jag har spänning fram till spaken men om jag kopplar jag förbi spaken så får jag inge liv i dom iaf. men vet fan inte var dom sitter haha

Enda jag hittar är dom här(se länk) men enligt haynes manualen ser det ut som om det ska finnas en till panel nånstans =P

http://gfx-zone.org/goffe2.jpg


Om inte annat kanske ni kan se om det fattas nått relä på den där ser lite tomt ut =)

/cheers

abbe

Henrik.M
2007-11-14, 22:26
Av en händelse så bytte jag faktisk reläplatta på en 90:as memphis idag pga av att den brunnit. =) (Det är sant!).

Reläplats 8 är för torkare och det är jag 110% säker på.

En anna fråga : Funkar kupefläkten!??

Om inte så kan det vara eldelen bakom tändningslåset som är trasigt , brukar visa sig genom att om man ruckar i tändningslåset så startar fläkt och vindrutetorkare.
(Av en händelse så bytte jag även eldel på samma bil idag & det är lika sant). =)

Och för den som undrar som var det ett misslyckat stöldförsök och en enormt misslyckad tjuvkoppling jag repade. ;-)

abberocks
2007-11-14, 22:52
Fläkten funkar på alla lägen utom 3an. Ok 8 stog att det var nått helt annat i haynes manualen haha hmm får ta och testa det reläet då är det samma relä för vindruterspolningen osv åxå då eller ??

Sedan den där kabeln som är kopplad till plats 10 ska den sitta där elelr är det nån som lånat lite kräm där tidigare eller vad ?? haha ser skumt ut =P

så här sa haynes

1 Vacant
2 Intake manifold preheating relay (carburettor models) or fuel
pump relay (injection models)
3 Seat belt warning system relay
4 Gearshift indicator control unit
5 Air conditioner relay
6 Dual tone horn relay
7 Relay for foglights and rear foglight
8 Relief relay for X contact
10 Intermittent wash/wipe relay
11 Rear window wiper relay
12 Turn signal flasher or trailer towing warning relay
13 Seat belt warning system (interlock) or rear window, driving
lights and oil pressure warning relay
14 Window lift or seat belt warning system relay
15 Headlight washer relay
16 Control unit for idling speed increase
17 Fuse for rear foglight
18 Control unit for coolant shortage indicator
19 Thermo fuse for window lifters
20 Switch unit for heated driver’s seat
21 Switch unit for heated passenger’s seat
22 Switch unit for overrun cut-off
23 Vacant
24 Vacant

Henrik.M
2007-11-14, 23:12
Sedan den där kabeln som är kopplad till plats 10 ska den sitta där elelr är det nån som lånat lite kräm där tidigare eller vad ?? haha ser skumt ut =P

Den ska sitta där.


så här sa haynes

Så här säger min vän ETKA.


Klimatranläggning
Spolar/torkarsystem bakruta
Bränsleavstängningsrelä (beroende på motor)
avlastningsrelä
Endast för digifiz
Blinkers
Strålkastarrengöring
Torkarsystem fram
Ledig
Dimljus fram
Signalhorn (Brukar sitta en metall bygling från fabrik).
Bränslepump


Listar bara dom 12 första , resterande 12 är utrustnings relän ¨å dom orkar jag inte rabbla eftersom det är olika relän beroende på vilken utrustning bilen har. (Vilket fallet inte är med dom 12 första reläna).

abberocks
2007-11-14, 23:33
Ok då vet jag =)

kollade i (Haynes VW Golf 2 & Jetta Service And Repair Manual.pdf) jag men måste vara helt fel den då =P =)

ska testa 8ans relå och kolla så det fnkar då så får man fortsätta därifrån dom om det är helt =)

Henrik.M
2007-11-14, 23:35
kollade i (Haynes VW Golf 2 & Jetta Service And Repair Manual.pdf) jag men måste vara helt fel den då =P =)

Eller så var den för USA marknaden.(?)

Iaf den jag listade är den rätta.
Jag har som sagt själv använt mig av den idag.

abberocks
2007-11-14, 23:53
umm tillverkade dom egna golfar i usa eller hur menar du ?? ?? haha jepp jag litar på dig skumt var det iaf haha =)

Henrik.M
2007-11-15, 00:39
umm tillverkade dom egna golfar i usa eller hur menar du ??

Nä me en annan reläplatta anpassad för deras marknad , liksom mycket övrigt som är anpassat enbart för usa -marknaden när det gäller bilar.

abberocks
2007-11-15, 00:45
ok den ser lika ut på överblicken men dom kanske flytta runt nuffrerna lite eller nått men skit samma haha fel var det tydligen =)