handdator

Visa fullständig version : vindrutetorkare "bak"



polog40
2007-11-13, 15:02
Hej jag har en vindrutetorkare där bak på min polo g40 som jag inte vet hur jag får igång eller stänger av och eftersom manualen är på tyska så förstår jag inte så mkt av den ;D så skulle vara snällt om nån visste hur man gör ?

M.V.H Richard

Loxarn
2007-11-13, 15:07
du ska trycka fram vindrutetorkarspaken för att starta torkaren bak...

polog40
2007-11-13, 15:14
alltså ifrån mig ? i vilket läge ska spaken vara ? för jag har försökt med allting men verkar inte att få den att gå igång. min syster lyckades få igång den men hon vet inte hur man stänger av den. inte jag heller. som tur var så lämande vi in den på framvangs iställning just då så dom i verkstad stänge av den

PassatGT16v
2007-11-13, 15:16
Brukar vara att man trycker spaken framåt en gång för att starta intervall torkaren och samma sak för att stänga av den sen. Håll den framåt längre tid för att spola så går torkaren ett antal gånger och stannar själv. Kan ju vara så på din polo också. Inte så hemma på dom.

polog40
2007-11-13, 15:41
tack så mkt ska genast ut och testa det. kanske skulle ha sagt med att den är av års modell 91

polog40
2007-11-13, 15:47
Hej den gick inte igång :S såg att ledningen till spolar vätska där bak inte hade andvänds på bra länge låg skräp och skit i den. behöver verkligen hjälp med att få igen. tacksam för alla svar men har inte hjälpt. nån som vet nått mer ? den funkar iaf

Thord
2007-11-13, 16:14
Kolla där kablarna går mellan lucka och kaross, kanske någon kabel som är av...
/Thord

polog40
2007-11-14, 13:06
Kolla där kablarna går mellan lucka och kaross, kanske någon kabel som är av...
/Thord
hmm kan vara glappkontakt där ja. ska kolla det. för den går igång ibland och det var igång rättså länge med en gång och senast igår fick min halvfar igång den men sen när vi testade igen så gick den inte igång. ska kolla lite ner idag på det. tackar så länge

znabb
2007-11-14, 17:33
hmm kan vara glappkontakt där ja. ska kolla det. för den går igång ibland och det var igång rättså länge med en gång och senast igår fick min halvfar igång den men sen när vi testade igen så gick den inte igång. ska kolla lite ner idag på det. tackar så länge


inte ovanligt att reläet pajar till bakrute torkaren.

*fel i spaken (glapp?)
*glapp/kortis i kabel genomföring vid bagagelucka
*glapp i kontakt vid torkarmotor
*fel på torkarmotor
*fel på relä

Loxarn
2007-11-14, 18:23
vart sitter reläet och hur kan man kolla ifall den funkar?

znabb
2007-11-14, 21:23
vart sitter reläet och hur kan man kolla ifall den funkar?

reläet sitter oftast bakom säkringsdosan.

vet ej vad det heter,men kankse någon vänlig själ här på forumet vet,ganska stor risk att det är mkt likt en golf.(både relä & elsystem,men bara en kvalificerad gissning av mig)