handdator

Visa fullständig version : Jobbig kväll med Golfen



Finn
2007-11-12, 23:50
Känner bara att jag måste skriva av mig lite såhär på kvällskvisten. Har haft en hyffsat stressig kväll känns det som där både d ena å andra hänt. Det hela började när klockan slog kalle på jobbet och jag stämplade ut.

Dags att skifta till vinterpuckar på pärlan (kändes som en pärla vid det klockslaget iaf). Krängde av R-däcken från mina orginal BBS och slängde på ett par gamla vinterpuckar jag lyckats komma över gratis. Var lite orolig redan innan att det skulle bli tight med 195/65 15 på min sänkta G60 å tro mig, tight blev d. Får inte ens in pekfingret mellan däcket å hjulhuset i bakkant på framhjulet. Bak är det nästan snäppet värre men det fyller ju ut på ett tufft sätt :) Detta resulterar ju då i att jag inte kan ratta riktigt fullt utan att det tar i samt att gupp och större ojämnheter bör tas med försiktighet version större. Men skitsamma, det är ju vinterpuckar på och det började komma stora vita flingor från himmeln nu på kvällen så jag är nöjd. Försiktig kan man ju va?

Nu satt däcken på och jag gasade på upp till centrum för att hämta ut tjejens stövlar som vart inne för omklackning (frågor om va detta undanbes då jag inte har jättekoll på det själv). På vägen hem från centrum svarade inte bilen riktigt på gas å jag blev fundersam men kom ju på att det är säkert remmen som slirar så att d inte laddar som d ska. Tilläggas till denna idé e att remmen va knäpptyst å jag va stressad eftersom jag skulle iväg senare å hämta upp mina skridskor å lite annat crap. Svänger igenom rondellen på väg hem å då börjar fanskapet hosta. Pling å Toni kommer på att han imorse påminde sig själv om att tanka efter jobbet. Lyckas precis ta mig in på p-rutan efter att motorn sniffat ångor dom sista hundra metrarna.

Kommer in förklarar allt för tjejen i hopp om lite medlidande men får svaret att jag e ju helt sämst (håller me henne såhär i efterhand). Ringer polarn som får dyka över me en dunk soppa. Han kommer me en jeep-dunk å jag kommer på när d e dags att pytsa i såsen att jag måste ju ha en tratt. Jag äger ingen tratt och han hade ju oxå glömt bort att ta me sig en. Springer in å kapar en 1,5 liters Sprite-flaska och springer glatt ut igen, nu e saken biff! Saken va inte biff. Min hemmagjorda tratt når inte ner att trycka undan d lilla locket som sitter i röret. Nu e d nära att d brinner för mig eftersom idéerna börjar ta slut å jag e inte mindre stressad än innan eländet började. Försöker me en för kort skruvmejsel att hålla undan luckan samtidigt som jag ska dit me tratten. Det misslyckades. Försökte även att tanka utan att hålla undan luckan men det resulterade bara i att större delen av bränslet rann ut över bakskärmet. Då tänds en liten lampa i mitt huve. Antennen måste ju va perfekt för luckproblemet! Skruvar loss den och visst fan funkar det. Lyckan och stoltheten är stor för första gången på många timmar.

Lyckas klara av mina små ärenden å jag börjar stressa ner lite (brukar gå på en nanosekund i vanliga fall men denna dag sög) där jag sitter på motorvägen å poppar lite skön musik. Då mitt i en uppförsbacke när jag är i full gång med att köra om fegisarna i högerfilen så börjar biljäveln sacka. Tappar typ all kraft å jag får snällt lägga mig bakom fegisarna, frikopplar å varvar lite. Får ett fint remskrik i gengäld. Detta fortsatte tills att jag körde av motorvägen ca. 600 meter längre fram. Jag e mindre nöjd då men efter det så går bilen som den ska.

Min teori på d hela är att bilen inte trivs med att den kommer få rulla lite denna vinter. Ingen som har en garageplats över i Sthlm området? Jag saknade faktiskt farsans Volvo 740 idag :( Tack för mig.

Manny
2007-11-12, 23:53
jobbig va d ja... =(

men jag tycker du borde starta en projektråd om din bil :D

För övrigt borde du kolla soppafiltret.

Sn00k
2007-11-13, 00:06
haha, en härlig dag =)

men du måste väl ha hört talas om att tanka med en glasspinne?? det trodde jag va standard för oss som åker lite äldre bilar.. ett knep som uppfanns när JET fick för sig att använda STORA munstycken på sina 98-pumpar.. och golfarna 88-91 är en av få bilar som dessa inte passade alls i.. ypperligt dumt..! =D

byt spännare/spänn remmen eller byt till kortare rem.. en G60 är riktigt skojj att köra på vintern med bra vinterdäck.. dock hade jag ju aldrig slängt på för stora däck.. jisses va drygt.. snö å gupp överallt.

Finn
2007-11-13, 19:08
haha, en härlig dag =)

men du måste väl ha hört talas om att tanka med en glasspinne?? det trodde jag va standard för oss som åker lite äldre bilar.. ett knep som uppfanns när JET fick för sig att använda STORA munstycken på sina 98-pumpar.. och golfarna 88-91 är en av få bilar som dessa inte passade alls i.. ypperligt dumt..! =D

byt spännare/spänn remmen eller byt till kortare rem.. en G60 är riktigt skojj att köra på vintern med bra vinterdäck.. dock hade jag ju aldrig slängt på för stora däck.. jisses va drygt.. snö å gupp överallt.

Har inte hört talats om glasspinne tricket men nu vet jag :) Angående storleken på däcken så va d en nödlösning tills vidare. Ruggigt glad över att jag fick på vinerpuckarna igår då d vart snökaos idag. 2dm på ett dygn i södra Sthlm betyder trubbel i trafiken. Tycker synd om stackarna som skulle hem till Nynäshamn idag.

PassatGT16v
2007-11-13, 23:17
Jo farsan hade suttit på bergarakan 4 timmar vid nio ikväll. Kanske är han hemma nu.
Tur du fick på ballongerna på bilen.

Finn
2007-11-14, 17:41
Va några på jobbet som kom hem tidig morgon. Tog 12 timmar för en kille att ta sig hem igår. Han åkte 73:an hela vägen från Haninge till Nynäs. Kul att åka från jobbet tre på dan å komma hem 3 på natten. Men räddningstjänsten va ju snäll å dela ut en kexchoklad å bubbelvatten till honom. Två andra åkte bakvägarna å klarade samma sträcka på 50 minuter.

Henrik.M
2007-11-14, 22:45
STORA munstycken på sina 98-pumpar.. och golfarna 88-91 är en av få bilar som dessa inte passade alls i.. ypperligt dumt..! =D

Ett tips som inte hör hit och definitift kanske inte är aktuellt idag pga av att de flesta pumpar med bensin har litet munstycke. (Grönt sådant).

Anledningen till att man ej fick i ett stort munstycke är för att det satt en styrpring med en lucka en bit ner i tankröret. (Ringen var en lösning från fabrik under det glada 80-talet för att "förhindra att man tanka blyad bensin eftersom det på den tiden skiljde mellan 95 och 98 pumpar)
Vet det eftersom jag av ren frustration helt enkelt tog en krok och drog lös denna ring på min 88:a.....en sen kväll vid en JET mack för 8 år sedan.
Jag minns det så väl eftersom jag hade byggt upp en frustration hela sommaren att man vara tvungen att trixa med pinne för att få i lite 98.

Sen den kvällen vid macken går alla munstycken hela vägen ner och man slipper ha en pinne som förhindrar att pumpen slår ifrån.

En anekdot.