handdator

Visa fullständig version : Syncro



icka
2007-11-11, 20:10
Det verkar som det inte bettar ett skit bak på passaten.
Är viscon kass eller kan det vara någonting annat för det kan väll inte ta hur länge som helst innan viscon greppar?

icka
2007-11-15, 18:34
Ingen som vet någonting?

Blomman
2007-11-15, 20:21
Det verkar som det inte bettar ett skit bak på passaten.
Är viscon kass eller kan det vara någonting annat för det kan väll inte ta hur länge som helst innan viscon greppar?

Det beror på hur lång tid du tycker är "länge". Normalt sett kan det ta 20sekunder för kopplingen att koppla i eftersom den bygger på att den ska slira ett tag så att oljan i den värms upp så den blir tjock och kan dra med utgående axel.

icka
2007-11-16, 15:53
Det beror på hur lång tid du tycker är "länge". Normalt sett kan det ta 20sekunder för kopplingen att koppla i eftersom den bygger på att den ska slira ett tag så att oljan i den värms upp så den blir tjock och kan dra med utgående axel.



Va fan 20 sekunder vad ska man då med fyrhjuls drift till.
Då har man ju blivit ifrån åkt flera gånger om.

Lillen
2007-11-16, 16:02
Ska du rejsa får du väl värma på den lite innan då.

Joda
2007-11-16, 16:10
Jag har haft 3 st Syncrobilar. Den enda jag upplevde som lite långsammare var min första. Men det var säkerligan inom toleransen!!! Passaten jag har nu driver direkt när motorn och drivlinan är kall.. (vinterkall)

/Johan

Flexnes
2007-11-17, 10:34
har en passat syncro -91 axeln som går från viscokopplingen och in i bakväxel/diff har gått av. Finns det såna nya att köpa eller är det en hel "enhet" viscokoppling med axel? tror inte bakväxeln/diff har tagit skada.
Kan det passa från flera modeller?

icka
2007-11-17, 11:31
Jag har haft 3 st Syncrobilar. Den enda jag upplevde som lite långsammare var min första. Men det var säkerligan inom toleransen!!! Passaten jag har nu driver direkt när motorn och drivlinan är kall.. (vinterkall)

/Johan



Hur länge är lite långsammare?
20sek är ju helt värdelöst då måste det ju vara fel på viscon.

Det sitter nån vacum ventil på klumpen bak någon som vet hur den funkar?

Mulder-_-
2007-11-17, 11:38
har en passat syncro -91 axeln som går från viscokopplingen och in i bakväxel/diff har gått av. Finns det såna nya att köpa eller är det en hel "enhet" viscokoppling med axel? tror inte bakväxeln/diff har tagit skada.
Kan det passa från flera modeller?

Jag säljer en viscokoppling, se länk

http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=2184

Sn00k
2007-11-17, 12:55
syncro, när den fungerar som den ska, dvs normalt utförande med varmkörd bil.. 0.4-1.2sek innan full inkoppling.

en sliten/gammal visco = 2 - 8 sek.

närapå död visco = 8+ sek.

"har en passat syncro -91 axeln som går från viscokopplingen och in i bakväxel/diff har gått av."

finns att få tag på begagnat om inte annat.
är det denna som ligger i här som du lyckats köra av?
http://85.89.66.56:80/syncro14im.jpg


"Det sitter nån vacum ventil på klumpen bak någon som vet hur den funkar?"

självklart.. frihjuls-funktionen.. enkelt förklarad.. när du lägger i backen så kopplar den ur driften på bakhjulen.
när du sedan lägger i 1-5:an så slår den ur frihjuls-funktionen och bilen blir 4wd igen.
jäkligt dumt att inte ha bilen 4wd bakåt också.. men, det finns många vettiga lösningar ;)

http://85.89.66.56:80/Golf_Syncro_6-7stitch_small.jpg

icka
2007-11-17, 18:41
#självklart.. frihjuls-funktionen.. enkelt förklarad.. när du lägger i backen så kopplar den ur driften på bakhjulen.
när du sedan lägger i 1-5:an så slår den ur frihjuls-funktionen och bilen blir 4wd igen.
jäkligt dumt att inte ha bilen 4wd bakåt också.. men, det finns många vettiga lösningar ;)#


Då finns det en teoretisk mikroskopisk möjlighet att den ventilen har hängt sig i fel läge.

icka
2007-11-17, 18:47
Jag säljer en viscokoppling, se länk

http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=2184



Passar den direkt?

Hur mycket har du tänkt dig?

Mulder-_-
2007-11-18, 10:48
Passar den direkt?

Hur mycket har du tänkt dig?

Vet ej om den passar rakt av, kolla med VW för säkerhets skull.
Art nr./ Org.nr på min är 009 525 567 A AHB

Ge mig ett bud via mail.

Joda
2007-11-18, 11:53
Jag har en ifrån min första golf 2 syncro. Den ligger i mitt förråd 3 mil härifrån.. :(

Vad jag minns så var den inte lika snabb att koppla i som mina 2 senare syncrobilar. Vill inte ange någon tid.. Men 8-20 sekunder var det inte i alla fall.

Jag ska ev. till förrådet idag. Kan kolla artikelnummer.

Ge ett bud

0707-564942
corre-16vg60@hotmail.com

/Johan

icka
2007-11-21, 16:34
Finns det någon som vet vad det ska vara för olja i viscon?

Lyfte upp bilen idag viscon var lite kletig bak mot klumpen.

Det var sand och olja jag skrapade bort lite och kände på det.

Det kändes som permagum eller modell lera.

Så det måste ju komma från viscon.

Joda
2007-11-21, 16:43
Det ska vara någon form utav siliconolja TROR jag.

Normalt sett så "kan" man inte serva en visco enligt min lokala VW handlare.

/Johan

icka
2007-11-21, 16:53
Det ska vara någon form utav siliconolja TROR jag.

Normalt sett så "kan" man inte serva en visco enligt min lokala VW handlare.

/Johan



Det sitter i allafall 2st pluggar på viscon så det borde ju gå.

Sn00k
2007-11-21, 17:14
det GÅR säkert.. men det är många som har försökt och misslyckats.. jag skulle tro att viskosvätskan/oljan däri är lite jobbig att få tag på.. pga dess egenskaper.
vet bla ett företag som har provat med andra liknande vätskor som dessutom skulle vara modernare & bättre.. av alla möjliga olika fabrikat, men utan större framgång.

icka
2007-11-21, 22:34
det GÅR säkert.. men det är många som har försökt och misslyckats.. jag skulle tro att viskosvätskan/oljan däri är lite jobbig att få tag på.. pga dess egenskaper.
vet bla ett företag som har provat med andra liknande vätskor som dessutom skulle vara modernare & bättre.. av alla möjliga olika fabrikat, men utan större framgång.



Ska det vara så jävla svårt jag får väll trycka i lite modell lera å sand :)

Sn00k
2007-11-22, 00:22
..ja hadet det varit så lätt så.. men då bryter du sönder vinkelväxel fram + bakaxeln.. ;)

icka
2007-12-18, 08:49
Finns det någon som vet hur jag får loss VISCOKOPPLINGEN från bakaxeln?

MVH Michael

GTI-nissen
2007-12-18, 09:50
..........självklart.. frihjuls-funktionen.. enkelt förklarad.. när du lägger i backen så kopplar den ur driften på bakhjulen.
när du sedan lägger i 1-5:an så slår den ur frihjuls-funktionen och bilen blir 4wd igen.
jäkligt dumt att inte ha bilen 4wd bakåt också.. men, det finns många vettiga lösningar ;)

http://85.89.66.56:80/Golf_Syncro_6-7stitch_small.jpg

Jag kanske har fattat fel, men är inte funktionen till för att man ska FÅ 4wd även bakåt?
Frihjulet finns väl för att bakhjulen går kortare sträcka i en kurva än framhjulen och hade inte frihjulet funnits så skulle bakhjulen "bromsa" och göra så att man tappar greppet bak.
EDIT: Eller förresten; Bakhjulen skulle vilja spinna i kurvor om inte frihjulet hade funnits.

DANLAR
2007-12-18, 10:22
"Det sitter nån vacum ventil på klumpen bak någon som vet hur den funkar?"

självklart.. frihjuls-funktionen.. enkelt förklarad.. när du lägger i backen så kopplar den ur driften på bakhjulen.
när du sedan lägger i 1-5:an så slår den ur frihjuls-funktionen och bilen blir 4wd igen.
jäkligt dumt att inte ha bilen 4wd bakåt också.. men, det finns många vettiga lösningar ;)

http://85.89.66.56:80/Golf_Syncro_6-7stitch_small.jpg[/QUOTE]

Det går ju in 2st vacumslangar dit. Vet du hur dom ska sitta?, den ena(höger) har jag koll på men inte den andra(vänstra)

Mvh Daniel

icka
2007-12-18, 10:49
Finns det någon som vet hur jag får loss VISCOKOPPLINGEN från bakaxeln?

MVH Michael


Ingen som vet om det bara är att knacka den framåt eller?

GTI-nissen
2007-12-18, 11:40
......Det går ju in 2st vacumslangar dit. Vet du hur dom ska sitta?, den ena(höger) har jag koll på men inte den andra(vänstra)

Mvh Daniel

Om frågan var till mig så har jag ingen aning... Har ingen viscokoppling och vet inte heller hur de är "kopplade".

Sn00k
2007-12-18, 14:00
Jag kanske har fattat fel, men är inte funktionen till för att man ska FÅ 4wd även bakåt?
Frihjulet finns väl för att bakhjulen går kortare sträcka i en kurva än framhjulen och hade inte frihjulet funnits så skulle bakhjulen "bromsa" och göra så att man tappar greppet bak.
EDIT: Eller förresten; Bakhjulen skulle vilja spinna i kurvor om inte frihjulet hade funnits.

nej nej nej.. den kopplar ur bakdäcken när man ska backa.

VISCO:n har däremot funktionen du menar, den tar upp skillnaden mellan bak och framdäcken.. har inget me frihjulsmekanismen att göra.

Sn00k
2007-12-18, 14:03
Det går ju in 2st vacumslangar dit. Vet du hur dom ska sitta?, den ena(höger) har jag koll på men inte den andra(vänstra)

hmm.. har för mig det bara är 1 jag.. men var ett tag sen ja var å rev i det där nu.. lägger upp bilden igen.. kanske framgår nått av den..

http://85.89.66.56/Golf_Syncro_6-7stitch_small.jpg

GTI-nissen
2007-12-18, 16:37
nej nej nej.. den kopplar ur bakdäcken när man ska backa.

VISCO:n har däremot funktionen du menar, den tar upp skillnaden mellan bak och framdäcken.. har inget me frihjulsmekanismen att göra.

Okey, jag fattar funktionen nu. :-) Men varför ska driften bak kopplas ur när man ska backa? Håller inte viscokopplingen för bakåtdrift? Den håller ju iofs knappt för framåtdrift heller. ;-)

DANLAR
2007-12-19, 19:43
Det går ju in 2st vacumslangar dit. Vet du hur dom ska sitta?, den ena(höger) har jag koll på men inte den andra(vänstra)

hmm.. har för mig det bara är 1 jag.. men var ett tag sen ja var å rev i det där nu.. lägger upp bilden igen.. kanske framgår nått av den..

http://85.89.66.56/Golf_Syncro_6-7stitch_small.jpg

Tycker inte att det framgår till 100% ändå på bilden, ingen annan som vet till 100% hur dom ska sitta?

PS Tack för hjälpen.

icka
2007-12-20, 17:08
Tycker inte att det framgår till 100% ändå på bilden, ingen annan som vet till 100% hur dom ska sitta?

PS Tack för hjälpen.


Den högra går väll fram till motorummet, den vänstra är någon typ av avluftning och är på min bil uppstucken på översidan av en värmesköld.

DANLAR
2007-12-20, 21:11
Den högra går väll fram till motorummet, den vänstra är någon typ av avluftning och är på min bil uppstucken på översidan av en värmesköld.

Jajamensan, den högra går fram till motorummet, men det är den vänsta jag inte har koll på...hittar verkligen ingen stans där den ska sitta....

Mvh Daniel

icka
2007-12-21, 06:31
Jajamensan, den högra går fram till motorummet, men det är den vänsta jag inte har koll på...hittar verkligen ingen stans där den ska sitta....

Mvh Daniel


Den är ca 0,5m lång och sitter på ventilen, är dragen upp över en värmesköld där den slutar.

gti8v
2007-12-22, 10:54
Den kopplas ur ner man backar för att det ska vara lättare att parallellparkera och minska slitaget på drivlinan.

Sen kopplar viscon in sig när fram och bakaxeln snurran med för stor skillnad, så om framhjulen börjat tappa grepp kopplar in den bakhjulen, DÄRFÖR är det viktigt att ha hjul med samma rullomkrets på alla hjul.
Går viscon hela tiden så bränner man silicon vätskan i den så den stelnar och då är den i hela tiden med resultat att något kommer att gå sönder i växellådorna.
Man kan inte återfylla den själv det finns firmor som påstår att dom kan men enligt åsikterna på flertal utländska forum är det tveksamt om det blir så bra.

Vid vanlig landvägskörning så är faktiskt bilen framhjulsdriven. (nja nästan viscon släpper aldrig helt så lite kraft går till bakhjulen men der rör sig om ca 10 -15 %)

gti8v
2007-12-22, 10:57
Introduction

The Viscous Coupling (VC) is the drive train component that transmits power from the center drive shaft to the front differential, and on to the front wheels. Inside the coupling there is a silicon liguid/goo that turns nearly into a solid when exposed to shear force caused when the VC input and output shafts rotate at different speeds. The input shaft is connected to the rear wheels. The output shaft is connected to the front wheels. When the front and rear wheels turn at different RPMs (at a rate greater than 6%), the shear force raises the temperature and viscosity of the silicon liquid inside the VC. The silicon becomes solid like and engages plates inside the VC with the result that power is transmitted from the center drive shaft (the engine) to the front differential (the front wheels).


When the front and rear wheels begin to rotate at relatively the same RPMs again, the liquid "deactivates," becomes less viscous and more liquid like, and as a result the front wheels/diff. disengage, and the van is powered again only or primarily by rear wheel drive.
A VC can fail in two basic ways: it can stop engaging altogether or it can remain constantly engaged (sometimes only at higher operating temps). VC fluid loss caused by leaking seals seems to be the most likely cause of a total failure of the VC to engage at all. When this happens, you never have 4 WD. The more insidious and costly failure occurs when the VC remains engaged when it should not be engaged. This can lead to destruction of the entire drive train, including the expensive transaxle.

There appear to be two primary causes for the VC to engage when it should not: (1) having tires that are not all the same size and wear (all 4 must be the same), and (2) age...VCs appear to have a nautural life span, at least where subjected to routine high operating temps. (One shop also claims that having a drive train that is not properly aligned also causes premature engagement, but this theory seems questionable.)

When tires of different wear or size are used, it causes the VC to engage prematurely or even constantly. It makes the VC "think" your wheels are slipping and that you need 4 WD. Premature or constant engagement of the VC, particularly at highway speeds, overheats the VC, thereby "cooking" the viscous fluid. Over time, this causes the properties of the fluid to change so that it engages the VC prematurely or even permanently, thereby stressing the other components of the drivetrain.

A typical scenario leading to a cooked VC would involve a syncro with tire sizes that vary slightly in treaddepth. The syncro is regularly driven at highway speeds for hours at a time over a period of time. Eventually, the driver notices binding in the drive train whenever she pulls off the highway into a gas station for gas. It may be subtle at first. Eventually, though, as the fluid gets cooked and ruined, the wheels seem to stiffen or bind much easier than before, and ultimately at the slightest turn of the wheel. When it gets bad, the drive train may lock up completely in the parking lot at very slow speed upon a relatively slight turn of the steering wheel. This total engagement of the drive train puts tremendous strain on the components of the drive train when the van is moving at speed under power. With continued use, the transaxle soon fails, the drive shaft and CV joints are also strained.

There is some dispute as to whether a properly functioning VC will cause binding in very tight turns, like when turning while backing out of a driveway, or doing a sharp turn in a parking lot. The VC engages when the front and rear wheels turn at different speeds, greater than 6% in relative RPMs. When the front and rear wheels turn at a greater difference in RPMs during sharp turns (above 6%), it would seem that the VC would engage and cause some binding. However, a brand new VC will not do this, even when warm.

Chirping/binding in tight turns at least provides good cause to check your tire tread depth and to keep an eye on whether the symptoms become progressively more pronounced. However, symptoms indicating that the VC is engaging sooner than it used to or should be, such as obvious binding at low (parking lot) speeds, easily induced binding (i.e., upon less turn of the steering wheel) and heat related binding (after long high speed summer trips), should not be ignored and should be investigated immediately in order to avoid huge repair bills. Brand new OEM VCs can be had for about $1100. From the dealer, they cost over $2,000. If you cannot afford or find one right away, remove your center drive shaft until you do to avoid causing damage to the drive train. Have a qualified mechanic do this, or follow the procedures in Bentley. There are a few not apparent procedures that should be followed.





--------------------------------------------------------------------------------

The Effect of Heat on the VC


--------------------------------------------------------------------------------

As the chart below depicts, at 110 degrees centigrade, the VC silicon fluid viscosity increases dramatically, thus engaging the VC. Since temperature is a cause and not just an effect of VC engagement, it seems probable that the "engagement temperature" of a "cooked" VC (a VC where the fluid has been ruined by prolonged overheating) is lower than for a non-cooked VC, and that with cooked VC fluid, the VC engages at the higher end of normal VC operating temperatures, with the result being that the VC is always engaged at the higher normal operating temperatures even if the wheels are turning within the 6% threshold for engagement. This puts incredible strain on the entire drive train.

Fors
2007-12-24, 14:30
Skulle det ens vara möjligt att plocka bort viscos-koplingen helt, och förlänga kardanden, dvs bygga om till permanent 50/50-drift?

Sn00k
2007-12-25, 03:23
ja.. men belastningen/brytningen på vinkelväxel och bakaxel blir för stor.. = haveri.
finns en speciell adapter att köpa faktiskt, som ersätter viscon.. men endast för bruk på snö/is/grus underlag.

Flexnes
2007-12-27, 10:30
du ska inte sälja syncron som den är?

Fors
2008-01-03, 11:58
ja.. men belastningen/brytningen på vinkelväxel och bakaxel blir för stor.. = haveri.
finns en speciell adapter att köpa faktiskt, som ersätter viscon.. men endast för bruk på snö/is/grus underlag.


Ingen bra idé, alltså =)
Finns det några "konverterings-kit" för att byta ut viskosen mot nåt annat?
Läst lite om att bygga om till Haldex, och nån firma verkade snickra på ett kit..

Finns det nåt färdigt? Nåt annat än Haldex?

Mulder-_-
2008-01-03, 13:04
Finns det någon som vet hur jag får loss VISCOKOPPLINGEN från bakaxeln?

MVH Michael

Det är bara att lossa "special" bulten(se bilden i länken nedan) och dra viscon rakt ut(sitter i splines).

http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=2438

Sn00k
2008-01-03, 15:21
fors:

http://www.dutchdub.com/Webnew/Products.htm

finns väl lite andra varianter.. men inget som är ekonomiskt försvarbart tror ja.. ;)
jag har smygkikat lite på en peugeot-drivlina.. ja.. usch.. som skulle vara lite häftig att mosa ner i en golf.. den har tom motorn på rätt ledd.. och driver 53/47(fram/bak).. ruskigt startsnabb.. men.. grejjerna väger nog en hel del.. och jag har en egen variant på gång.. =)

Fors
2008-01-03, 15:50
fors:

http://www.dutchdub.com/Webnew/Products.htm



Tack, det var den jag tänkte på...

€215 för att kunna mecka på haldex.. sen måste man skaffa de kringgrejjerna oxå... och lösa det med mjukvara...hmm.. Blir nog att leta upp en fräsch viskos istället =)

icka
2008-01-03, 16:43
Det är bara att lossa "special" bulten(se bilden i länken nedan) och dra viscon rakt ut(sitter i splines).

http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=2438

Jo jag lyckades klura ut det till slut men Tack i allafall.

icka
2008-01-05, 23:02
tack Joda

Joda
2008-01-06, 11:35
Se där ja... Blev lite rörd faktiskt. :)

icka
2008-01-06, 19:07
HAHA 15cm nysnö och man blir som barn på nytt.

Fors
2008-01-18, 13:18
ja.. men belastningen/brytningen på vinkelväxel och bakaxel blir för stor.. = haveri.
finns en speciell adapter att köpa faktiskt, som ersätter viscon.. men endast för bruk på snö/is/grus underlag.

Fick en dum tanke.

Skulle det gå att sätta dit en sådan adapter, och rycka främre drivaxalrna, och på så sätt göra en budgetkonvertering till RWD?
Fast det kanske inte vinkelväxeln pallar?

cisco
2008-02-02, 15:44
Den låser frihjulet när man lagt i backen och släppt upp kopplingen.
Så har man ingen 4WD när man backar så har säkert slangarna ramlat bort.
Det man inte har är motorbroms på bakhjulen när man åker framåt. Medför även att man kan ha mindre hjul bak om man skulle råka ha olika slitna.
Frihjulet finns på modeller med ABS.

LindeMan
2008-02-11, 22:17
Går det att busa med syncron? funderar på en nyare passat men inga pengar till 4 motion.
Vad kostar en viscokoppling?

icka
2008-02-12, 22:20
Går det att busa med syncron? funderar på en nyare passat men inga pengar till 4 motion.
Vad kostar en viscokoppling?


Ja det går bra med min passat gt g60 med eaton kompressor.
Den är skitkul i snön.

En ny visco går på 18t + moms på vag.